مذاکرات وین و تهدید به استفاده از گزینه نظامی

در حالی که ایالات متحده اعلام کرده که در صورت به بن‌بست خوردن مذاکرات وین، این کشور گزینه‌های دیگر از جمله گزینه نظامی را مورد بررسی قرار می‌دهد شواهد حاکی از آن است که حکومت ایران از خواسته‌های حداکثری خود عقب نشسته است.

وال استریت ژورنال در روز ۱۸ آذر هم زمان با هشتمین دور مذاکرات وین در مطلبی با عنوان «مسیر به سرعت کوتاه شونده ایران تا یک بمب» اعلام کرد قوانین شل و نرم برجام ۲۰۱۵ کار تهران در پیشبرد برنامه اتمی‌اش را تسهیل کرده است. [هشتمین دور مذارات وین به کجا انجامید؟]

در همین حال محسن کوهکن یک عضو مجلس حکومت ایران اعلام کرد در مذاکرات وین وقت‌کشی برای طرف مقابل یک چالش است اما برای حکومت ایران یک فرصت می‌باشد.

عقب‌نشینی حکومت ایران از پیش‌نویس‌های اخیر

رویترز نیز در روز جمعه ۱۹ آذر به نقل از دیپلمات‌های اروپایی خبر داد که هیئت حکومت ایران در مذاکرات وین پذیرفته است که بر اساس محتوای متون شش دور قبلی که تا خرداد  ۱۴۰۰ توافق شده بود مذاکرات را ادامه دهند.

اما با این وجود مقامات حکومت ایران اعلام می‌کنند که موضع این حکومت تغییری نکرده و علی باقری کنی رئیس هیئت حکومت ایران به رویترز گفته است پیش‌نویس‌هایی که در دور هفتم به طرف‌های غربی ارائه شده بود در حال بررسی و در جریان می‌باشد.

وی همچنین در اظهار نظر دیگری افزود نسبت به حصول توافق در مذاکرات آتی وین خوش‌بین است.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات نیز بدون اشاره به دو پیش‌نویس ارائه شده توسط حکومت ایران اعلام کرد کارشناسان در حال کارکردن بر روی متن سند نهایی هستند که زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد.

از سوی دیگر هم‌زمان با رایزنی‌ها و بحث‌های داغ در دور میز وین، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در اظهار نظری اعلام کرد اطلاع از وضع سایت کرج برای مذاکرات وین ضروری است و تا ندانیم در کرج چه می‌گذرد قادر نخواهیم بود به مذاکره‌کنندگان برجام بگوییم که وضعیت چگونه است تا بتوان در توافق، ارقام دقیقی را لحاظ کرد.

تهدید مقامات آلمان و انگلستان

آنالندا باربوک؛ وزیر خارجه آلمان در حاشیه اجلاس جی ۷ اعلام کرد که هیچ پیشرفتی در مذاکرات اتمی با حکومت ایران دیده نمی‌شود و زمان رو به اتمام است.

لیز تراس؛ وزیر خارجه انگلستان نیز در روز یکشنبه ۲۱ آذر به حکومت ایران هشدار داد که این آخرین فرصت برای مذاکره کنندگان حکومت ایران است تا با پیشنهادهای جدی پای میز مذاکره بیایند و ایران در حال از دست دادن آخرین شانس خود می‌باشد.

تراس افزود در هر حال تاکید می‌کنیم که ما اجازه نخواهیم داد که حکومت ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای دست پیدا کند.

تهدید آمریکا علیه حکومت ایران به دنبال بی‌نتیجه مانده مذاکرات اتمی

افزون بر اینها، مقامات آمریکایی نیز بر فراهم بودن گزینه نظامی در صورت بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات اتمی تاکید کرده‌اند.

فاینشنال تایمز به نقل از فرمانده نظامی آمریکا اعلام کرد طیف قاطعی از گزینه‌های نظامی برای بازدارندگی حکومت ایران وجود دارد.

ژنرال مک‌‌کنزی اعلام کرد او گستره بسار قوی از گزینه‌های نظامی برای بازدارندگی حکومت ایران که برنامه هسته‌ای و زرادخانه موشک‌های بالستیک خود را گسترش داده در اختیار دارد.

همچنین سی‌ان‌ان در روز  شنبه ۲۰ آذر اعلام کرد به گفته مقامات آمریکا، رئیس جمهور بایدن گزینه‌هایی از جمله نظامی را بررسی کرده که در صورت عدم توافق چند جانبه در مذاکرات وین، می‌تواند بخشی از تلاش برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای باشد.

سی‌ان‌ان افزود در ماه اکتبر به دستور جو بایدن، جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی و مقامات پنتاگون یک جلسه توجیهی را برگزار کرده‌اند که در آن مجموعه کاملی از گزینه‌های نظامی موجود برای اطمینان جهت جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای مورد بررسی قرار گرفته است.

تهدید اسرائیل علیه حکومت ایران به دنبال بی‌نتیجه مانده مذاکرات اتمی

علاوه بر تهدید آمریکا و به دنبال عدم کسب نتیجه ملموسی در دور هفتم و هشتم مذاکرات وین مقامات اسرائیلی برای چندمین بار اعلام کردند باید از طریق نظامی علیه برنامه هسته‌‌ای حکومت ایران اقدام نمود.

وزیر دفاع اسرائیل در شامگاه پنجشنبه ۱۷ آذر اعلام کرد که حکومت ایران نیروهای نظامی خود در مناطق غرب کشور را تقویت کرده تا از آنجا به اسرائیل و سایر کشورهای خاور میانه حمله کند بنابراین الان زمان اقدام علیه ایران است.

بنی گانتس همچنین در روز ۲۰ آذر اعلام کرد به ارتش اسرائیل دستور داده است تا برای حمله احتمالی به ایران آماده باشند.

گانتس افزود مذاکرات وین هیچ پیشرفتی نداشته و قدرت‌های جهانی می‌دانند که مقامات حکومت دارند بازی می‌کنند.

همچنین یک مقام اسرائیلی شامگاه شنبه ۲۰ آذر اعلام کرد که گانتس در دیدار خود از آمریکا، مقامات ارشد دولت بایدن را در جریان جدول زمانی حمله ارتش اسرائیل به ایران قرار داده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)