علی عبداللە مشهور بە (ع.ع.شونم) شاعر و نویسندەی نامدار کورد بود. شونم یکی از شاعران فرهیختە و استادان کورد بود کە در حلبچە و در سال ١٩٢٩ میلادی در حلبچه بە دنیا آمدە بود. در این شهر فراگرفتن علوم دینی را فراگرفت. سال ۱۹۳۴ بە مدرسه رفت و در سال ۱۹۴۰ در مقطع کلاس ششم در سطح استان سلیمانیە مقام اول را کسب کرد. بعد از آن در سال ۱۹۴۵ در تربیت‌معلم (دارالمعلمین) بغداد پذیرفته شد و در حلبچه، سلیمانیە و دیوانیە بە آموزگاری پرداخت. او علاوە بر نوشتن شعر، صدای دلنشینی نیز داشت و همچنین در خطاطی و نقاشی هم چیرە دست بود.
استاد شونم از اولین استادانی بود کە در حلبچە گروه موسیقی و سرود را تاسیس کرد. آواز زیبای «جەژنە، جەژنی کوردستانە، جەژنی نەورۆزە» از آثار وی بود.
شونم در ادبیات کودکان هم خلاء جدی را پر کردە بود و همچنین یکی از موسسین «اتحادیە نویسندگان کورد در بغداد» بود. همچنین سال‌ها مسئول فعالیت‌های مدارس سلیمانیە بود. اولین جایزەی شعری مرکز ادبی و فرهنگ سلیمانیە بە او اهدا شدە بود.
تاکنون ده‌ها شعر این استاد، چە از سوی خودش و چە از سوی هنرمندان دیگر بە ملودی و سرود تبدیل شدەاست. علاوه بر این ایشان تاکنون دە جلد از کتاب «کوردواتەنی» را تدوین کرده کە تنها جلد اول آن منتشر شده است. کتاب «پیران و پندیار» مجموعەای از ضرب‌المثل‌های کردی است کە در قالب شعر دوباره‌ ارائه‌شده است. همچنین طی سال‌های گذشتە، کتاب شعری برای کودکان تحت عنوان «جریوەکان» چاپ و منتشر کرده بود.
سرانجام او در نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۹ بە دلیل بیماری و کهولت سن در سن ٩١ سالگی در شهر سلیمانیه درگذشت. پیکر علی عبدالله بنا بر وصیت او در زادگاهش حلبچه بەخاک سپرده شد.

جمع‌آوری و نگارش:
#سعید_فلاحی (زانا کوردستانی)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)