دولت ابراهیم رئیسی در ادامه راستاهای عمومی سیاست دولت روحانی، به جای تحقق رتبه بندی معلمان، و همسان سازی حقوق بازنشستگان، جنگ فرسایشی با هدف آبرفت این مطالبات و شناسایی و برخوردهای امنیتی با کنشگران صنفی فرهنگیان را با طرح های جدیدتر و گستاخانه تر ریاضت کشی نظیر طرح حذف حداقل دستمزد و جایگزینی مزد منطقه ای و توافقی، طرح حذف ارز ترجیحی، طرح صیانت با هدف مسدود سازی دسترسی به اینترنت، طرح تقلیل شدید میانگین حداقل دستمزد به ده درصد با وجود تورم شدید را در پیش گرفت.

آن هم در شرایطی که تیر همه وعده های دولتش در کاهش تورم و مهار آن به سنگ خورد و بن بست مذاکرات هسته ای و ادامه تحریم ها، دلار را از مرز ۳۰ هزار تومان عبور داد.

گزارش اولیه از آغاز اعتصاب سراسری معلمان ایران با فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور حاکی از آن است که معلمان در بیش از ۱۱۰ شهر به میدان اعتصاب و اعتراض آمده اند.

این گزارش نشان می دهد که تهدیدات و برخوردهای امنیتی، پیگرد و دستگیری معلمان کنشگر و بازی با مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان، نمی تواند راه مطالبه گری را مسدود کند و دولت رئیسی یا باید بسرعت مطالبات معلمان و بازنشستگان را اجرا کند یا با جنبشی سراسری روبروست که بر سازماندهی منعطف شبکه ای و آگاهی اجتماعی امید بخش متکی است و خود را برای اقداماتی درازمدت و متوالی آماده کرده است.

پیام اعتصاب گسترده معلمان، ناکامی سیاست های حاکمیت در فرافکنی مطالبات اساسی شان است.

پیام دیگر لزوم همزمانی و همگرایی گسترده تر همه لایه های مطالبه گر جامعه کارگری با اعتراضات جاری است تا قدرت هم افزایی جنبش مطالباتی ارتقا یابد؛ فصل مشترک های آن عمیق تر و پایدارتر شود و شکل های مختلف مطالبه گری، از اعتصاب در مدارس تا تجمع در برابر مراکز و نهادهای مسئول و راه پیمایی در کف خیابان با هم درآمیزد.

و پیام سوم همراهی و همدلی دانش آموزان و خانواده های آنها با معلمان اعتصابی و حمایت از مطالبات آنها برای دفاع از حق آموزش کیفی فرزندان شان و برخورداری از آنان از علم و روشنایی و آینده است.

 

*************

در همین رابطه:

اعتصاب چگونه تکثیر می‌شود؟

شمار شهرهایی که معلمان در آن به تحصن پیوستند به بیش از ۱۱۰ رسیده است، اما مخاطب این اعتصاب تنها حاکمیت نیست.

“کلاس نرفتن ما و معلم نداشتن شما به درد نمی‌خوره زمانی که شما تو خونه نگید علتش چی بوده”.

این معلمان به درستی دانش‌آموزان و والدینشان را نیز مخاطب قرار می‌دهند و مطالبه‌گری‌شان را تکثیر می‌کنند.

در اعتصابات بزرگ سال ۹۷ به یاد داریم که چگونه در برخی مدارس، دانش‌آموزان نیز با معلم‌شان همراه شدند و مطالبه‌ی آموزش رایگان را تکرار کردند.

در تحصن امروز نیز برخی معلمان در کنار مطالبات اصلی رتبه‌بندی و همسان‌سازی، در کاغذهای در دستشان اعلام کردند که خواستار آموزش رایگان، با کیفیت و عادلانه برای تمام دانش‌آموزان، توقف خصوصی‌سازی آموزش و آزادی معلمان زندانی نیز هستند.

پس از تجمعات سراسری ماه‌های اخیر، حالا معلمان به خوبی دریافتن که دست گذاشتن بر مطالباتی مانند آموزش رایگان و مخاطب قرار دادن دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان، توان جلب حمایت گسترده‌ی اجتماعی از آنان را دوچندان می‌کند و بر نیروی اعتصاب می‌افزاید.

سرخط

 

 

حمایت دانش‌آموزان از معلم‌های متحصن

روز گذشته پیام برخی معلمان را منتشر کردیم که خطاب به دانش‌آموزانشان دلایل تحصن سراسری و برگزار نشدن کلاس‌ها را توضیح داده بودند.

امروز و در دومین روز تحصن سراسری معلمان برخی دانش‌آموزان با معلمان متحصنشان اعلام همبستگی کرده‌اند.

اینها ابتکارات کوچک اما درخشانی است.

دانش‌آموزانی که درسشان را در مدرسه‌ی تحصن می‌آموزند و یاد می‌گیرند برای به دست آوردن حق باید از چیزهایی دست کشید و برای آن زحمت کشید.

این پیوندها را باید جدی گرفت و پیش برد و تکثیر کرد.

 

#معلم_محصل_پیوندتان_مبارک

@sarkhatism

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)