▪️کفگیر دلار برای ریختن در بازار و متعادل نگاه داشتن قیمت ریال همزمان با پایان بی نتیجه مذاکرات برجام به ته دیگ خورده است. احمد مجتهد کارشناس امور بانکی و ارزی با اشاره به بدبینی به وجود آمده در ادامه مذاکرات برجام در خصوص واکنش «بازار» به ایلنا گفته: مردم و بازار این احساس را پیدا کرده‌اند که قرار نیست مذاکرات برجام به این زودی‌ها به نتیجه برسد.»

▪️وی در خصوص دومین علت صعود سریع قیمت دلار گفته: «بانک مرکزی منابع و اراده لازم را برای اینکه بتواند از طریق عرضه بیشتر ارز نرخ برابری را در بازار آزاد کاهش دهد، ندارد. به همین دلیل شاهد اجرای محدودیت‌های جدید از سوی بانک مرکزی هستیم که یکی از این محدودیت‌های اعمال شده در هفته گذشته مربوط به ارز مسافری بود. از این رو کسانی که نیاز به ارز دارند اما مسافر نیستند باید نیاز ارزی خود را از بازار آزاد تامین کنند بنابراین شاهد افزایش تقاضا در بازار آزاد هستیم در شرایطی که منابع ارزی کشورمان محدود است.»

▪️در واقع با این که منابع مالی کنترل بازار ارز را در صورت هجوم خریداران ندارند، با فرسایشی کردن مذاکرات برجام و طرح پیشنهادات حداکثری غیرقابل قبول برای طرف غربی، نقدا دست در جیب محرومان و فرودستان کرده اند و زمینه سقوط مجدد ارزش پول مردم فراهم کرده اند. سیاست شان مجازات مردمی است که هیچ نقشی در مذاکره و شرایط و خصوصیات آن ندارند.

************************

در همین رابطه:

پایان بی نتیجه مذاکرات برجام در وین: مذاکره برای مذاکره

🔹مذاکرات برجامی تیم اعزامی جمهوری اسلامی به وین عملا بدون نتیجه به کار خود پایان داده است. باقری از طرف جمهوری اسلامی مدعی شده که مذاکرات هفته آینده از سر گرفته می شود و هیئت های غربی فقط رفته اند که با بایتخت های خود مشورت کنند، اما برخی منابع غربی به نقل از دییلمات های اروپایی حاضر در مذاکرات روایت دیگری اعلام کرده اند.

🔹لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، به نقل از یک دیپلمات اروپایی توییت کرده که پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران «غیرقابل قبول» و «زیاده‌روی» است. او افزوده: «ایران درخواست‌های رفع تحریم‌ها را افزایش داده و همه تفاهم‌های پیشین درباره گام‌های ایران برای بازگشت به برجام را هم حذف کرده است.»

🔹جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرد که « رویکرد ایران در دور جدید مذاکرات، در راستای حل مسائل نبود و آنها با پیشنهادهای سازنده به وین نیامده بودند.»

🔹آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم گفته «ایران فعلا برای بازگشت به تعهداتش در برجام جدی نیست و همین موضوع این دور از مذاکرات وین را پایان داده.»

🔹هرچند «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات گفته که «برای ناامیدی از به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای برجامی وین زود است» اما حتی همین ارزیابی هم هیچ جایی برای خوشبینی در دستیابی به نتیجه مثبت در خود ندارد. در هر حال حتی اگر مذاکرات چنانچه «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، گفته «چهارشنبه یا پنجشنبه هفته آینده در وین از سر گرفته شود»، «بازار سهام» ایران از هم اکنون حکم خود را در باره نتیجه دور کنونی مذاکرات صادر کرده و صف فروش سهام و دلار ۳۰ هزار تومانی شکل گرفته است.

🔹پیگیری طرح های ریاضت کشی نظیر حذف ارز ترجیحی، تعیین افزایش حقوق ها در سطح ۱۰ درصد در شرایط تورم بیش از ۵۰ درصدی، تدوین بودجه ریاضتی ۱۴۰۱ با خالی کردن ۹ هزار ردیف بودجه براساس توئیت جدید میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، برنامه ریزی گسترده برای احیای طرح استاد.شاگردی و حداکثری کردن بیگاری کشی به عنوان منبع تامین سود، حذف حداقل دستمزدها، تقلیل شدید میزان بودجه اجرای طرح رتبه بندی معلمان، ادامه بی توجهی به مطالبات بازنشستگان در خصوص اجرای همسان سازی، طرح های درآمدزایی از طریق وضع مجازات های جدید و افزایش نرخ خدمات عمومی، همه و همه نشان می دهد که حاکمیت اساسا روی لغو تحریم ها و احیای برجام حساب نمی کند و تاکتیک مذاکره برای مذاکره با هدف وقت کشی یا کسب امتیاز حداکثری بدون عقب نشینی از مواضع خود را تعقیب می کند.

🔹سپردن بخشی از قدرت دولتی به نظامیان پس از تصفیه جناحی و انتخابات مهندسی شده با هدف درهم کوبیدن نارضایتی های گسترده ناشی از تحمیل ریاضت های جدید بر مردم، توسل به سرکوب گسترده در واکنش به انفجارهای موضعیِ خودانگیخته ی مطالبات مرتبط با ابربحران ها نظیر آنچه اکنون در اصفهان شاهدیم، تکیه هر چه یکجانبه تر به ائنلاف با روسیه و چین و ظرفیت های رویارویی نیروهای نیابتی منطقه ای وابسته به خود، اضلاعی از همین سیاست دوره ای حاکمیت است که در پیوند با هم پیش برده می شود و کشور را گام به گام در مسیر بی بازگشت فروپاشی می کشاند. هزینه سیاست مذاکره برای مذاکره را مردمی می پردازند که زیر فشار سهمگین اقتصادی خرد شده اند.

🔹فقط گسترش و فراگیری جنبش مطالباتی مزد و حقوق بگیران در پیوند با مبارزه سراسری برای آزادی های سیاسی و حقوق شهروندی می تواند این سیاست ویرانگرانه را متوقف کند.

 

هم راه کارگران

برای هم گامی با کارگران

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)