مذاکرات اتمی وین

هفتمین دور مذاکرات اتمی در حالی در حال برگزاری است که دو طرف اصلی این مذاکرات، یعنی آمریکا و حکومت ایران نسبت به رسیدن به یک توافق ابراز تردید می‌کنند.

بیش از ۵ ماه طول کشید تا حکومت ایران راضی شود به پای میز مذاکرات اتمی برگردد. در این زمان حکومت ایران علاوه بر اینکه از بازدیدهای آژانس ممانعت به عمل آورد برنامه هسته‌ای خود را نیز گسترش داد.

حال که هفتمین دور مذاکرات وین با تاخیری بیش از ۵ ماهه شروع شده است دو طرف اصلی مذاکرات؛ یعنی آمریکا و حکومت ایران نسبت به موفقیت این مذاکرات و رسیدن به یک توافق ابراز تردید و بدبینی می‌کنند. [مذاکرات اتمی در وین؛ آخرین پیشرفت‌ها و بن بست‌ها؟]

ابراز تردید بدبینی آمریکا در مورد مذاکرات اتمی

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که طرف حساب اصلی در مذاکرات اتمی می‌باشد در روز پنجشنبه ۱۱ آذر پس از دیدار با سرگئی لاوروف؛ همتای روسیه‌اش، اقدامات و لفاظی‌های حکومت را اقدامی خواند که جایی برای خوش‌بینی باقی نگذاشه است.

بلینکن اعلام کرد به زودی و در آینده‌ای بسیار نزدیک؛ ظرف ۱ یا ۲ روز آینده معلوم خواهد شد که آیا حکومت ایران برای دست‌یابی به توافق در مذاکرات اتمی وین حسن نیت دارد یا خیر.

بلینکن همچنین افزود ساعات آخرین برای دستیابی به یک توافق در حال سپری شدن است.

ابراز تردید بدبینی حکومت ایران در مورد مذاکرات اتمی

همزمان حسین امیر عبداللهیان؛ وزیر خارجه دولت رئیسی نیز، عزم آمریکا و تروئیکای اروپایی برای کسب یک توافق را زیر علامت سوال برده است.

امیر عبداللهیان در حالی که ادعا می‌کرد حکومت ایران با عزمی جدی و راهکاری روشن و منطقی به وین رفته، اما در مورد اراده و نیت کشورهای غربی اظهار بدبینی کرد و گفت نسبت به آنها خوشبین نیست.

امیر عبداللهیان درباره این ادعای خود افزود از یک طرف آمریکا درخواست مذاکره و بازگشت به برجام را دارد اما همزمان و از طرف دیگر افراد و موسسات ایرانی را تحریم می‌کند.

تردیدها و ۲ طرح حکومت ایران برای ادامه مذاکرات

در حالی که وزرای خارجه دو کشور اصلی در مذاکرات وین نسبت به دستیابی به یک توافق اظهار بدبینی می‌کنند علی باقری کنی؛ رئیس هیئت ایرانی مذاکره کننده در وین، اخیرا اعلام کرد که هیئت ایرانی پیشنهاد خود برای رسیدن به یک توافق را در قالب دو طرح «لغو تحریم‌ها» و «مسائل هسته‌ای» به طرف‌های ذینفع در برجام ارائه کرده است

نخست‌وزیر اسرائیل: ایران در مذاکرات باج‌گیری هسته‌ای می‌کند

در حالی که مذاکرات وین ادامه دارد نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد که حکومت ایران در حال استفاده از باج‌گیری هسته‌ای به عنوان یک تاکتیک در مذاکرات است.

بنت افزود این اقدام باید با خاتمه سریع مذاکرات وین و برداشتن گامی سخت از سوی قدرت‌های جهانی پاسخ بگیرد.

در همین حال داوید برنعه؛ رئیس موساد نیز اعلام کرد قول می‌دهد که حکومت ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت و افزود ما آماده‌ایم هر کاری برای کاهش تهدید علیه اسرائیل لازم باشد انجام دهیم.

گروسی: نظارت‌مان بر اقدامات اتمی ایران از ورای ابرهاست

در همین حال رافائل گروسی؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر اعلام کرد که نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از ورای ابرهاست و به خوبی نمی‌بینیم.

گروسی همچنین اعلام کرد حکومت ایران با راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیژها و غنی‌سازی بیشتر از حد مجاز قید شده در متن برجام، بازگشت به توافق اتمی را دشوارتر از پیش کرده است.

این اظهارات گروسی می‌تواند مذاکرات اتمی در وین را با مشکلات پیچیده‌تری همراه سازد.

فایننشنال تایمز: بازگشت به توافق اتمی ۲۰۱۵ دیگر اتفاق نخواهد افتاد

نشریه فایننشنال تایمز نیز در مطلبی در روز ۱۰ آذر تاکید کرد که به نظر می‌رسد تلاش برای بازگشت به توافق اتمی توسط آمریکا و ۵ قدرت جهانی، دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

فایننشنال تایمز پیرامون این ادعا نوشت علی باقری کنی هفته گذشته به صراحت اعلام کرد که آمریکا باید همه تحریم‌های اقتصادی پس از برجام را به عنوان مقدمه‌ای برای بازگشت و ورود مجدد به برجام فورا لغو کند.

این در حالی که آمریکا طی یکسال گذشته همواره این درخواست را رد کرده و اعلام کرده است بازگشت به برجام دوجانبه و لغو تحریم‌ها فقط مربوط به مسائل هسته‌ای خواهد بود و سایر تحریم‌های حکومت ایران بر سر جای خود باقی خواهد ماند.

اولیانوف: ایران از توافق اتمی دور شده است

همچنین میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در روز ۱۱ آذر ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه هنوز اختلافات زیادی بین تهران و واشنگتن در مورد توافق اتمی وجود دارد افزود حکومت ایران از توافق اتمی دور شده است.

با جزئیاتی که ذکر شد و کنار هم گذاشتن قطعات پازل جدول مذاکرات اتمی به نمی‌رسد آینده خوش‌بینانه‌یی برای این مذاکرات و حصول یک توافق در چشم‌انداز باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)