نخستین روز از دور هفتم مذاکرات اتمی در وین

نخستین جلسه دور هفتم مذاکرات وین از روز دوشنبه ۸ آذر از سر گرفته شد و یک ساعت به طول انجامید. در نخستین روز مذاکرات اتمی قدرت‌های بزرگ با حکومت ایران چه گذشت؟

نخسین روز از دور هفتم مذاکرات اتمی در شهر وین با شرکت علی باقری کنی در راس هیئت حکومت ایران و کشورهای عضو برجام بعلاوه آمریکا که کماکان به طور غیر مستقیم در این مذاکرات شرکت می‌‌کند برگزار شد.

این نشست به مدت یک ساعت برگزار شد و طرف‌های ذینفع در آن بعد از پایان جلسه، آن را به عنوان آغاز گفتگوها مثبت ارزیابی کردند.

اظهارات انریکه مورا بعد از اولین روز مذاکرات اتمی

انریکه مورا؛ نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات از سرگیری مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و اعلام کرد طرفین اراده خود مبنی بر یافتن راه حلی دیپلماتیک را نشان داده‌اند.

مورا همچنین تاکید کرد که اولویت اصلی حکومت ایران در روز اول گفتگوها رفع تحریم‌ها بوده است.

مورا همچنین افزود نسبت به این مذاکرات نه بدبین و نه خوشبین است و ادامه داد حکومت ایران درک می‌کند که لغو تحریم‌‌ها در ازای تعهدات برجامی آن کشور میسر خواهد شد. [در راهروی بن‌بست برجام چه خبر؟]

تشکیل ۲ کارگروه در مذاکرات اتمی

از قرار معلوم هیئت حکومت ایران از یک شرط خود عقب نشسته و قرار شده است مذاکرات وین از همانجا که در دور ششم به پایان رسید ادامه پیدا کند.

در این نشست قرار بر آن شد تا در روزهای آینده ۲ کارگروه، موضوع بررسی تحریم‌ها و اقدامات حکومت ایران برای بازگشت به برجام را انجام دهند.

کارگروه اول در روز سه‌شنبه ۹ آذر موضوع لغو تحریم‌های آمریکا را بررسی خواهد کرد و کارگروه دوم در روز چهارشنبه ۱۰ آذر موضوع بازگشت حکومت ایران به توافق برجام ۲۰۱۵ را مورد بررسی قرار خواهد داد.

خواسته‌های حکومت ایران و پاسخ طرف‌های مقابل

با وجود اینکه حکومت ایران در آستانه مذاکرات همچنین در دوره‌های قبل گفتگوها اعلام کرده است که برای پیشرفت مذاکرات آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را لغو و تعهد دهد که دیگر هرگز از برجام خارج نخواهد شد اما آمریکا نیز تا کنون هیچ یک از این شرایط را نپذیرفته است.

این روند قطعا می‌تواند مذاکرات وین را هفته‌ها چه بسا ماه‌ها به درازا بکشد.

نگرانی دولت بایدن درباره زیاده‌روی‌های اتمی حکومت ایران

در همین حال اکسیوس به نقل از برخی منابع آگاه نزدیک به کاخ سفید نوشت مقامات ارشد دولت بایدن عمیقا از اینکه برنامه ایران تا حد برگشت‌ناپذیر جلو برود و برای بازگشت به برجام بسیار دیر شود، نگران هستند.

با این وجود یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد پیشروی هسته‌ای به عنوان یک اهرم فشار در مذاکرات برای ایران عمل نخواهد کرد.

هم زمان محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران اعلام کرد این مذاکرات درباره بازگشت آمریکا به برجام است! بدین معنا که آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را با قابلیت راست‌آزمایی لغو کند.

افزون بر اسلامی، علی باقری کنی بعد از روز  اول نشست وین اعلام کرد آمریکا باید تضمین دهد تحریم جدیدی علیه حکومت ایران اعمال نخواهد کرد.

از طرف دیگر جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که هدف ما از این مذاکرات برگشت کامل حکومت ایران به توافق اتمی برجام ۲۰۱۵ می‌باشد.

همزمان امانوئل ماکرون در تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی نیز خواهان تعامل سازنده حکومت ایران برای احیای توافق هسته‌ای شد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)