گسترش فقر و نابرابری اقتصادی پیامدهای اجتماعی زیادی در پی دارد. با شیوع کرونا رکود اقتصادی بر زندگی مردم مسلط شد. در ایران بدلیل عدم حمایت دولت از اقشارکم درآمد، شاهد گسترش فقر در بیشتر دهک‌های جامعه بودیم. تورم وگرانی در دو سال گذشته باعث افزایش شکاف طبقاتی در کشور شده است. گسترش فقر در کشور بدلیل عدم سرمایه‌ گذاری، فقدان رشد اقتصادی و توزیع ناعادلانه منافع و امکانات کشور است.

طی سال‌های اخیر طبقه ابرثروتمندی در ایران ایجاد شده که با ماشین‌های میلیاردی و خانه‌های لوکس به خوشگذرانی مشغول هستند . این طبقه نزدیک به ۵ میلیونی از سران حکومت و نزدیکان آنها‌ تشکیل شده است. سران سپاه و نیروهای امنیتی نیز در این طبقه جای دارند. تمامی ثروت‌های این کشور تحت تسلط این افراد می‌باشد. علت شکل‌گیری این طبقه، نظام معیوب اقتصادی و چپاول ثروت‌های عمومی توسط این افراد است.

تاثیر منفی رانت و لابی بر نظام بانکی و مالیاتی کشور

گسترش فقر درکشور باعث برهم خوردن هرم اقتصادی شده و طبقه متوسط در حال حذف شدن است.

نظام بانکی و مالیاتی کشور بر اساس رانت و لابی شکل ‌گیری شده و همه چیز در خدمت طبقه ثروتمند است. در کنار این طبقه، ۸۰ میلیون ایرانی هستند که در فقر و نداری و مشکلات معیشتی غوطه‌ور هستند. آنها برای تهیه مسکن و خوراک روزانه خود با مشکلات متعددی روبرو می‌باشند.

از شاخص‌های دیگر گسترش فقر لاغر شدن طبقه متوسط در ایران و فشار بالا بر آنها است. بسیاری از طبقه متوسط جامعه به دهک‌های فقیر پیوسته‌ اند. در حال حاضر جامعه ایران به دو قطب ثروتمند و فقیر تقسیم شده است. این هرم بدلیل قاعده بزرگ و راس کوچک، شدیدا غیرمتعادل است. ابرثروتمندان بهره‌‌ مند از رانت اقتصاد ایران را بلعیده و طبقه متوسط را نیز نابود کرده است.

گسترش فقر در ۱۰ سال گذشته رشد فزاینده‌ای داشته است

برابر با گزارشات منتشر شده در۱۰ سال گذشته گسترش فقر در جامعه ایران رشد فزاینده‌ای داشته است. این مطالعات نشان می‌دهد، مردم در دهه ۹۰ کمتر از دهه ۸۰ غذا مصرف کرده‌ اند. علت هم تنها درگسترش فقر است. به گفته یک اقتصاددان میزان فقر کنونی در ایران طی ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است. همچنین جمعیت زیر خط فقر در ۴ سال گذشته ۲ برابر شده است.

امنیتی شدن این چالش باعث هراس سران حکومت شده است. خامنه‌ای بعد از آبان۹۸ تنها با فرصت کرونا توانست خود را از اعتراضات ادامه ‌دار نجات دهد. سران حکومت بیشترین تلاش را برای سرکوب مردم با کرونا انجام دادند. اما حالا دیگر خطر کرونا در حال رنگ باختن است. هرم سیاسی نامتعادل جامعه ایران تنها به یک ضربه نیاز دارد تا سرنگون شود. آمدن رئیسی و کابینه پاسداران آمادگی خامنه‌ ای برای جنگ نهایی با مردم ایران را نشان می‌دهد.

گسترش فقر در کشور تنها باعث فوران اعتراضات مردم خواهد شد, و این اعتراضات به نبرد پایانی مردم و حاکمیت خواهد انجامید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)