شروع فصل سرما و کمبود گاز در ایران

با شروع فصل سرما کمبود گاز طبیعی در ایران باعث شده تا علاوه بر افزایش قیمت‌ این حامل انرژی برای مشتریان پرمصرف، گاز بخش‌هایی از صنعت کشور نیز قطع گردد. دلیل کمبود گاز در ایران چیست و چرا این کشور که به لحاظ منابع گازی سرشار است با کمبود گاز مواجه می‌شود.

با وجود اینکه ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه سومین تولیدکننده گاز جهان، دومین دارنده ذخائر گاز جهان و مخازن گاز ایران ۲ برابر مخازن گاز اروپا است، اما کمبود گاز در کشور جای بس شگفتی دارد.

ایران با داشتن ۱۷.۹ درصد از ذخائر کل جهان دومین دارنده گاز در جهان می‌باشد اما به رغم این با مشکلات کمبود گاز در فصل پاییز و زمستان دست و پنجه نرم می‌کند.

اخیرا وزارت نفت حکومت ایران گاز بخشی از صنایعی چون سیمان، فولاد و پتروشیمی را قطع کرده است.

وزارت نفت با اعلام این خبر افزوده است روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب از گاز صنایع پتروشیمی کاهش پیدا کرده است.

عدم توسعه میادین گازی و فقدان انبارهای ذخیره عامل کمبود گاز

وزارت نفت حکومت ایران دلیل این امر را عدم توسعه و تکمیل فازهای پارس جنوبی و افت فشار در فازهای در حال بهره برداری عنوان کرد.

شایان ذکر است در حال حاضر مصرف گاز طبیعی از تولید آن پیشی گرفته است.

به این دلیل علاوه بر اینکه هر ساله در فصل سرما صنایع پتروشیمی، نیروگاه‌های برق حرارتی و سیمان با کاهش و حتی توقف تولید مواجه می‌شوند، گاز مصرفی شهروندان نیز در مواقع بسیاری در فصل زمستان قطع می‌گردد.

فقدان استراتژی مشخص برای انتقال و مصرف یکی از دلایل کمبود گاز

یکی از دلایل کمبود گاز در ایران به فقدات استراتژی مشخص انتقال گاز برمی‌گردد بدین معنا که برای انتقال گاز استراتژی مشخصی  تعریف نشده و معلوم نیست که سوخت مایع به چه بخش‌های مصرفی باید اختصاص یابد.

طبق آمارهای منتشر شده بیشترین سهم استفاده از گاز در ایران بر خلاف اعلام مسئولان حکومت ایران که ادعای بیشترین مصرف در بخش خانگی را دارند، به نیروگاه‌ها، صنایع عمده مانند پتروشیمی، فولاد و پالایشگاه‌‌ها اختصاص دارد.

طبق گزارش دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس حکومت ایران که در روز ۲۵ آبان منتشر شد بیش از سه چهارم یارانه ضمنی هیدروکربوری در سال‌های اخیر به بخش غیر خانوار اختصاص داشته است.

به عبارت دیگر دولت‌ها در حکومت ایران به دلیل ارزانی گاز برای بخش تولید میزان زیادی از گاز طبیعی را به بخش تولید اختصاص می‌دهند و میزان زیادی از یارانه پنهان به آنها اختصاص داده می‌شود. [چانه‌زنی دولت؛ کمبود گاز یا دستاویزی برای افزایش قیمت گاز؟]

صادرات گاز یکی از دلایل کمبود گاز در ایران

در حالی که با شروع فصل سرما کشور با کمبود گاز روبرو است اما حکومت ایران به صاردات گاز به برخی کشورهای هم پیمان خود جهت ارزآوری ادامه می‌دهد.

خبرگزاری فارس در نیمه آبان ۱۴۰۰ به نقل از سلیمان امیرخیل؛ رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران نوشت صادرات نفت و گاز ایران به افغانستان ظرف یک هفته از سر گرفته می‌شود.

در همین حال احمد موسی؛ سخنگوی وزارت برق کشور عراق در روز یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ اعلام کرد که حکومت ایران روزانه ۸ میلین متر مکعب به این کشور گاز صادر می‌کند، این رقم پیش از این و طبق قرارداد روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب بوده است

فقدان بهینه‌سازی در نیروگاه‌ها عامل دیگر کمبود گاز در ایران

یکی دیگر از عوامل کمبود گاز در ایران این مهم است که نیروگاه‌های برقی کشور که مصرف گاز دارند بهینه نشده و مصرف بسیار بالایی دارند این امر به کمبود گاز در کشور ضریب مضاعف می‌زند.

همچنین از ۹۲ مخزن گازی موجود در کشور که کشف شده است تنها ۲۲ میدان توسعه یافته است اما حکومت ولایت فقیه در این زمینه یعنی توسعه و برداشت از این میادین کوتاهی داشته است.

با این تفاسیر همان طور که انتظار می‌رفت مردم ایران در پاییز و زمستان با کمبود و قطعی گاز مواجه خواهند شد.

پیش از این جواد اوجی؛ وزیر نفت کابینه رئیسی اعلام کرده بود در زمستان ۱۴۰۰ کشور با کمبود روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعبی گاز روبرو خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)