سفر بی‌‌نتیجه گروسی و پیامدهای آن

سفر رافائل گروسی به تهران آنچنان که از ظواهر امر بر می‌آید بی‌‌نتیجه بوده است، اکنون می‌توان این پرسش را طرح ساخت که آیا سفر بی‌‌نتیجه گروسی به تهران، ایران را وارد تونل شورای امنیت می‌کند؟

رافائل گروسی؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای دیدار با محمد اسلامی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیر عبداللهیان؛ وزیر خارجه دولت رئیسی به ایران سفر کرده بود بعد از بازگشت از تهران اعلام کرد مذاکراتش با مقا‌مات حکومت ایران بی‌نتیجه بوده است.

آغاز نشست شورای حکام پس از برگشت گروسی از تهران

این اظهارات گروسی همزمان شده است با نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در روز چهارشنبه آغاز به کار کرده است.

گروسی در نشست شورای حکام اعلام کرد که مذاکرات فشرده‌اش با مقامات ارشد حکومت ایران درباره مسائل پادمانی بی‌نتیجه بوده است.

کنفرانس خبری گروسی بعد از بازگشت از تهران

گروسی همچنین در کنفرانس خبری خود اعلام کرد می‌خواهم فعالیت نظارت بر برنامه هسته‌‌ای ایران اعاده شود و باید با تهران به توافق دست پیدا کنیم.

گروسی همچنین افزود به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که دیگر نتوانم نسبت به مطلع بودن از فعالیت‌‌های اتمی حکومت ایران تضمینی بدهم.

شرط حکومت ایران برای گروسی

وال استریت ژونال به نقل از ۲ دیپلمات آگاه نوشت در جریان سفر گروسی به تهران حکومت ایران دسترسی به تاسیسات کرج را، به کنار گذاشتن بخش‌هایی از تحقیقات آژانس درباره کشف مواد هسته‌ای اعلام نشده مشروط کرده، اما رافائل گروسی این شرط را رد کرده است.

گروسی زمان رو به اتمام است

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از رافائل گروسی اعلام کرد علیرغم تلاش‌های وی، توافقی حاصل نشده و زمان توافق با حکومت ایران در مورد دوربین‌‌های مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ رو به تمام شدن است.

اظهارات مایوس‌کننده رافائل گروسی در حالی است که از روز چهارشنبه ۳ آذر نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث پیرامون برنامه مناقشه‌ برانگیز اتمی حکومت ایران و… آغاز شده است.

اولیانوف: انتظار نمی‌رود قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه ایران صادر شود

این نشست به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود و هر چند میخائیل اولیانوف؛ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده است که انتظار نمی‌رود قطعنامه‌ای علیه حکومت ایران در شورای حکام آژانس صادر شود اما نمی‌توان اظهارات اولیانوف را نتیجه قطعی نشست شورای حکام تلقی کرد. [سفر گروسی به تهران به صدور قطعنامه می‌رسد یا مذاکرات وین؟]

تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه در شورای حکام علیه حکومت ایران

به بیان دیگر این امکان وجود دارد که در پی عدم حصول نتیجه‌ای ملموس در سفر گروسی به تهران، آمریکا و یا کشورهای اروپایی قطعنامه‌ای را علیه حکومت ایران به اجرا بگذارند.

در این صورت و صدور قطعنامه شورای حکام علیه حکومت ایران، پرونده اتمی حکومت ایران به شورای امنیت ملل متحد ارجاع داده خواهد شد.

ارجاع پرونده اتمی حکومت ایران دست آمریکا را برای عدم بازگشت به برجام آنچنان که مورد نظر حکومت ایران است باز می‌‌کند.

گفتگوهای اخیر جو بایدن؛ رئیس جمهور ایالات متحده با همتای چینی خود و همچنین رایزنی‌های رابرت مالی؛ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و در مذاکرات وین با نمایندگان چین و روسیه حاکی از آن است که آمریکا قصد دارد که در نشست شورای حکام اقدام به صدور قطعنامه‌ای علیه پرونده هسته‌ای ایران بکند.

اکنون باید منتظر ماند تا عقربه‌های ساعت پایان نشست شورای حکام را نشان دهد که ۳ روز به طول خواهد انجامید و پس از پایان آن باید دید که آیا قطعنامه‌ای علیه حکومت ایران صادر و پرونده اتمی این کشور به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد یا نه؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)