سالانه ۱۰۰ هزار نفر از نخبگان کشور را ترک می‌کنند

بنا بر اعلام احسان قاضی‌زاده یک عضو مجلس حکومت ایران در سه سال اخیر حدود ۳۰۰ نفر از جمعیت دانشگاهی و نخبگان کشور، ایران را ترک کرده‌‌اند.

این اولین بار نیست که اخبار مربوط به مهاجرت نخبگان و جمعیت دانشگاهی کشور خبر ساز می‌شود.

از ابتدای حکومت ولایت فقیه این روند ادامه داشته و در سال‌ها و ماه‌های اخیر سرعت چشمگیری به خود گرفته است.

در آخرین نمونه احسان قاضی‌زاده یک عضو مجلس حکومت ولایت فقیه اعلام کرد که در ۳ سال اخیر ۴ هزار پزشک و حدود ۳۰۰ هزار نفر از نخبگان و جمعیت دانشگاهی کشور که دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا بوده‌‌اند کشور را ترک کرده و مهاجرت نموده‌‌اند. [ایران خامنه‌ای؛ رکوردار  فرار نخبگان از کشور]

مهاجرت نخبگان و کمبود پزشکان در ایران

مهاجرت پزشکان و دیگر نخبگان علمی و دانشگاهی کشور به اندازه‌ای در سال‌های اخیر وخیم بوده که اخیرا محمد رئیس‌زاده؛ رئیس کل سازمان نظام پزشکی حکومت ایران اعلام کرد ممکن است در سال‌های آینده با بحران کمبود متخصص مواجه شویم و مجبور شویم بیماران را برای ادامه درمان به کشورهای دیگر بفرستیم.

همچنین سازمان نظام پزشکی کشور اخیرا اعلام کرده است ماهیانه ۳۰۰ گواهی مرتبط با مهاجرت برای کادر درمان صادر می‌شود!

اظهارات رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در مورد مهاجرت نخبگان

حسینعلی شهریاری؛ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس حکومت ایران نیز پیش از این در نامه‌ای به علی خامنه‌ای ولی فقیه حکومت ایران از افزایش آمار مهاجرت پزشکان و خروج پزشکان از کسوت عضویت هیئت علمی دانشگاه‌‌ها ابزار نگرانی کرده بود.

شهریاری درباره ره‌آوردهای این وضعیت بر کیفیت، سرعت و دقت خدمات بهداشتی و درمانی هشدار داده و خالی ماندن صندلی‌های تخصصی در برخی رشته‌های مادر در علوم پزشکی را بسیار نگران کننده توصیف کرده بود.

بین ۱۰ الی ۱۵ هزار پزشک در ایران بیکارند

بنا بر آمار رسانه‌های حکومت ایران  بین ۱۰ الی ۱۵ هزار پزشک عمومی در ایران بیکار هستند یا شغل طبابت را رها کرده‌اند.

یکی از عوامل بیکاری و ترک شغل این پزشکان درآمد پایین آنها می‌باشد به نحوی که یک پزشک عمومی به طور میانگین ماهانه درآمد ۸ میلیون تومانی در ایران دارد.

بر این وضعیت آشفته باید ساعات طولانی کشیک، شیفت‌های شبانه سنگین، نبود تناسب درآمد با میزان تلاش پزشکان و نخبگان را افزود.

این شرایط طاقت‌فرسا علاوه بر دامن زدن به مهاجرت پزشکان و نخبگان به کشورهای دیگر در ماه‌های اخیر به خودکشی پزشکان و رزیدنت‌ها دامن زده است و بسیاری از آنان در زیر فشار کاری حداکثری و مزایای کم، دست به خودکشی زده‌‌اند.

با توصیفاتی که گذشت می‌‌توان بر روی این نکته انگشت گذاشت که در حاکمیت حکومت ولایت فقیه بر ایران در طی بیش از ۴ دهه گذشته، نخبگان ایران می‌روند تا پخمگان ولایت فقیه بر مردم ایران حکومت کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)