جنگ آب جدال برای زندگی

جنگ آب که از کشاورزان اصفهان شروع شده بود دامنه خود را به مردم اصفهان و در روزهای بعد به مردم شهرکرد گسترش داد و می‌رود تا به اعتراضاتی عمومی تبدیل شود.

سرآغاز کمبود آب در زاینده رود به انتقال آب برای صنایع فولاد و کاشی در استان‌های اصفهان و یزد برمی‌گردد.

حکومت ولایت فقیه در زمان دولت‌‌های رفسجانی و خاتمی آب را از سرچشمه‌‌های زاینده رود برای صنایع آب‌بر انتقال دادند.

خشک‌شدن زاینده رود و جنگ آب

از سال ۱۳۸۶ زاینده رود جریان دائمی خود را در مسیرش از دست داد و تاثیرات سوء بسیاری را بر صنعت گردشگری و کشاورزی استان اصفهان گذاشت.

از جمله عوامل خشکی زاینده رود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احداث ۱۸۰ هزار هکتار از مراتع بالادست زاینده رود در استان چهار محال و بختیاری به باغات

احداثت صنایع بزرگ آب‌بر چون ذوب آهن اصفهان، پالایشگاه نفت اصفهان، فولاد مبارکه، پتروشیمی اصفهان، شرکت نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان در مسیر زاینده رود

تنها شرکت فولاد مبارکه در حدود ۲۷ میلون متر مکعب از آب زاینده رود را مصرف می‌کند

انتقال آب زاینده رود به استان یزد در اسفند سال ۱۳۷۸ توسط دولت خاتمی برای صنعت کاشی، که به دلیل این امر و یکسال بعد زاینده رود خشک شد

برداشت بی‌‌رویه آب در استان چهار محال و بختیاری که از زمان دولت احمدی‌نژاد آغاز شد و طی آن حقابه موسوم به شیخ بهایی نادیده گرفته شد

با وجود خشک شدن زاینده رود حکومت ایران همچنین طرحی برای انتقال آب از طریق خط لوله دوم به یزد و نیز به فولاد بروجن در دست دارد!

جنگ آب و اعتراضات مردمی

به دنبال این اقدامات غیر کارشناسانه و سیاست‌های غیر علمی زاینده رود در سال‌های اخیر به خشکی کامل گراییده است.

این خشکی اعتراضات گسترده‌ای را از جمله اعتراضات گسترده کشاورزان اصفهانی در پی داشته است. در پی اعتراضات کشاورزان اصفهانی در سال‌‌های اخیر حکومت ایران مجبور شده است تا به برخی از خواسته‌های کشاورزان پاسخ دهد.

اما کشاورزان برای کشت و زرع خود خواستار تخصیص کامل حقابه خود هستند.

در سال ۱۳۹۹ تنها بخشی از حقابه کشاورزان اصفهانی به آنان اختصاص یافت و مابقی سهمیه حقابه آنان توسط وزارت نیرو و صنایع مربوطه حکومت ولایت فقیه در استان‌های اصفهان و یزد به یغما رفت.

اکنون و با فرا رسیدن فصل کشت پاییزه کشاورزان اصفهان بار دیگر به اعتراض برخاسته و در طول دو هفته اخیر اعتراضات خود را امتداد بخشیده‌اند. [بستر خشک شده زاینده رود بستر خیزش دوباره مردم  اصفهان]

جنگ آب تبدیل به اعتراضات فرا استانی می‌شود

در روز ۲۸ آبان ۱۴۰۰ مردم اصفهان نیز به جمع اعتراضات کشاورزان در بستر خشک زاینده رود پیوسته و اجتماعی چند ده هزار نفری را به وجود آورده و علیه سیاست‌های مخرب حکومت ولایت فقیه شعارهایی سر دادند.

کشاورزان همچنین اقدام به برپایی چادر در بستر خشک زاینده رود کردند تا جنگ آب را پیش ببرند.

به دنبال اعتراضات چند ده هزار نفری کشاورزان و مردم اصفهان در روز جمعه ۲۸ آبان، مردم شهرکرد نیز در روز یکشنبه ۳۰ آبان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده و خواهان تخصیص حقابه خود شدند.

به نظر می‌رسد گسترش ابعاد کمی و کیفی اعتراضات شهرها و استان‌‌های حاشیه زاینده رود می‌رود تا جنگ آب را به نبرد سرنگونی ولایت فقیه تبدیل کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)