خامنه ای و رئیسی و گسترش برنامه اتمی حکومت ایران

وال استریت ژورنال در روز سه‌شنبه ۲۵ آبان خبر داد حکومت ایران ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت کرج را از سر گرفته است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال حکومت خامنه ای و رئیسی در پی حملات پهبادی ۵ ماه پیش به سایت کرج، با بازسازی توان تولید دستگاه‌های سانتریفیوژ، حداقل ۱۷۰ سانتریفیوژ جدید را در سایت کرج تولید کرده است.

بنا بر گفته مقامات ارشد دیپلماتیک به وال استریت ژورنال، حکومت خامنه ای و رئیسی از مرداد ماه سال جاری و حدود یک ماه بعد از حمله پهبادی به سایت کرج ساخت سانتریفیوژها را از سر گرفته و به ساخت این سانتریفیوژها شتاب داده است.

شایان ذکر است شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران موسوم به تسا که در ۴۰ کیلومتری غرب تهران قرار دارد توسط یک پهباد که بنا بر اظهارات مقامات ایران از محلی در کرج به پرواز درآمده بود مورد هدف قرار گرفت.

بندبازی خامنه‌ ای و رئیسی در آستانه نشست شورای حکام

ساخت و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته که به روشنی نقض مفاد برجام و در مغایرت با این توافق است مورد نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی ذینفع در توافق برجام شده است.

این در حالی است که نشست آتی شورای حکام قرار است از روز ۱ آذر شروع شود و بعد از پایان آن، مذاکرات وین در روز ۸ آذر از سر گرفته شود.

ساخت و به کارگیری سانتریفیوژهای جدید که نقض مفاد برجام است می‌تواند به صدور قطعنامه علیه حکومت ایران در شورای حکام منجر شود، اما حکومت ایران بر روی واکنش نرم کشورهای غربی در این مورد به عنوان اهرمی برای شروع مذاکرات وین حساب کرده است.

اما این محاسبه حکومت ایران می‌تواند دچار خطایی شود چنانچه فرانسه چنانکه پیشتر تهدید کرده است یا هر یک از کشورهای اروپایی شریک برجام بخواهند قطعنامه‌ای را در شورای حکام علیه حکومت خامنه ای و رئیسی به اجرا بگذارند.

خامنه ای و رئیسی در دو راهی شرکت یا عدم شرکت در مذاکرات اتمی

این امر می‌تواند حکومت خامنه‌ ای و رئیسی را بر سر یک دوراهی قرار دهد اول اینکه در پی صدور احتمالی قطعنامه‌ای در شورای حکام، حکومت خامنه ای و رئیسی از شرکت در مذاکرات وین سرباز زنند که این راه برای حکومت ایران تبعات سنگینی خواهد داشت و علاوه بر متحد ساختن کامل کشورهای اروپایی با آمریکا و علیه حکومت ایران، شاید روسیه را نیز به جبهه کشورهای مخالف حکومت ایران سوق دهد.

موضعگیری اخیر اولیانوف که خواهان کنار گذاشتن «لفاظی‌هایی» شد که می‌تواند رفع تحریم‌ها علیه حکومت خامنه ای و رئیسی را پیچیده‌تر کند، دال بر تضاد بین روسیه و حکومت ایران و نشانه‌ای ولو هر چند کوچک از تمایل این کشور به قرار گرفتن در کنار آمریکا و کشورهای اروپایی می‌باشد.

راه دوم پیش روی خامنه ای و رئیسی

و دوم اینکه تمامی این مانورها و پیشرفت‌های اتمی امری است جهت مانور برای داشتن برگ برنده در مذاکرات اتمی البته به زعم حکومت خامنه ای و رئیسی. [بی‌اشتهایی ابراهیم رئیسی برای مذاکرات اتمی ناشی از ولع یا بی‌نیازی؟]

چون تمامی نقض‌های پیشین مفاد برجام و علی‌الخصوص در چند ماه گذشته نه تنها کمکی به حکومت خامنه ای و رئیسی نکرده است بلکه شرایط را علیه آنها و بسیار بغرنج‌تر کرده است به نحوی که هم جبهگی در جبهه مقابل حکومت ایران بیشتر دیده می‌شود تا در اردوی حکومت ایران.

در این راستا جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز سه‌شنبه ۲۵ آبان اعلام کرد جو بایدن؛ رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ؛ رئیس جمهور چین در یک گفتگوی تلفنی درباره هماهنگی مواضع در قبال برجام گفتگو کرده‌اند.

اسرائیل علیه مانورهای خامنه ای و رئیسی

در همین حال یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل در روز دوشنبه ۲۴ آبان در دیدار با رابرت مالی، در حالی که نفتالی بنت جهت ابراز نارضایتی از تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام از ملاقات با مالی حذر کرده بود، اعلام کرد که حکومت ایران قصد بازگشت به برجام و یا رسیدن به توافق جدید را ندارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)