قیام آبان

از اعتراضات سراسری مردم ایران در آبان خونین ۹۸ دو سال گذشت و اینک به دومین سالگرد این بزرگ ترین حرکت اعتراضی طی ۴۳سال حاکمیت سیاه ولایت فقیه در ایران رسیده‌ایم.

هر چند قیام آبان از ۲۴آبان ۹۸ در پاسخ به افزایش ناگهانی قیمت بنزین آغاز شده بود اما، نتیجه خشم فروخفته‌ی سالیان اقشار محروم و انباشت نارضایتی ۴۳ ساله علیه حاکمیت ستمکار ولایت فقیه بود. این اعتراض بزرگ و سراسری خواستها و نیازهای برآورده نشده‌ مردم ایران را نمایان کرد و کنش متحد یک ملت، استبداد سیاسی – مذهبی و ماشین سرکوب ولایت فقیه را درهم کوبید.

در دومین سالگرد آبان ۹۸ با گرامیداشت یاد شهدای این قیام، یاد مصطفی صالحی و قهرمان کشتی نوید افکاری را نیز گرامی می‌داریم. هر چند خامنه‌ای و پاسدارانش تلاش کردند با زندان، اعدام و با کشتار، برای نظام خود «فرصت» کسب کنند، ولی قیام آبان استمرار یافت و خود را در قیامهای دی ۹۸ در اعتراض به شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی، قیام سوختبران محروم در سیستان و بلوچستان و قیام تشنگان در خوزستان تکثیر نمود.

مروری بر وقایع اعتراضات سراسری مردم در آبان ۹۸

از شبانگاه جمعه ۲۴آبان که رسما سهیمه بندی بنزین اعلام شد، مردم و جوانان محروم با بستن جاده‌ها و خاموش کردن خودروهای خود در خیابانها، با شعار «مرگ بر دیکتاتور» ، «مرگ بر این ولایت، این همه سال جنایت»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، دست به اعتراض زدند.

از صبح روز شنبه ۲۵آبان با وجود سرما و بارش برف در شهرهای مختلف، مردم با آتش‌زدن لاستیک و وسایل مختلف، جاده‌های ورودی به شهرها را بستند. قیام مردم به‌سرعت به شهرهای مختلف گسترش پیدا کرد و شعارها رادیکال‌تر شد. مردم شعار می‌دادند: «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «دیکتاتور حیا کن، مملکتو رها کن»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید کشته شه».

لشکر گرسنگان در شهرهای اصفهان، آبادان، اهواز، اسلامشهر، ایرانشهر، ایلام، بهارستان، بوکان، بوشهر، بهبهان، بندر ریگ، تبریز، تهران، جوانرود، خرم‌آباد، رشت، رباط کریم، سنندج، ساری، سیرجان، شاهین شهر، شیراز، شادگان، شهریار، شهر قدس، شوشتر، قم، قزوین، کمال شهر، کازرون، کرمانشاه، کرج، کرمان، کنگان، گچساران، گرگان، گوهردشت، مریوان، مشهد، ماهشهر، مهرشهر، ملارد و دهها شهر دیگر، در پاسخ به کشتار جوانان و مردم معترض در کف خیابانها، به مراکز دولتی، مراکز غارت و چپاول، دفاتر ائمه جمعه، حوزه‌های علمیه، عابر بانکها، کلانتری‌ها و منازل امام جمعه ‌ها و …. تهاجم کرده و آنها را به آتش کشیدند.

در بهبهان مردم که در پیشاپیش آنها جوانان موتورسوار قرار داشتند شعار می‌دادند ‌‌«ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد‌‌»، «مرگ بر خامنه‌ای» و چند بانک و پمپ‌بنزین را به آتش کشیدند و با اوباش خامنه‌ای درگیر شدند.

در تهران، مردم خودروهای خود را در اتوبانها خاموش کرده و شعار ‌‌«مرگ بر دیکتاتور» ، ‌‌«ایرانی با غیرت، حمایت، حمایت‌‌» با مأمورین سرکوبگر درگیر شدند. در شهریار در غرب تهران عکسهای خمینی و خامنه‌ای و نماد بزرگ انگشتر خمینی به آتش کشیده شد.

کارگزاران حکومتی مدارس را در شیراز، اصفهان و تهران از روز ۲۵آبان تعطیل کردند.

خبرگزاری ایرنا روز ۲۵آبان۹۸ نوشت: ‌‌«فرماندار شهریار، از مجروح شدن “بین ۶۰ تا ۷۰نفر” در جریان اعتراضهای شنبه خبر داد».

در ۲۶ آبان در شهرهای چابهار، ساری و گرگان، بوشهر، کرمانشاه و سنندج مردم با بستن خیابان‌ها و آتش زدن لاستیک علیه سران حکومتی شعار دادند. نیروهای سرکوبگر به تظاهر کنندگان حمله‌ور شده و شماری از آنان را به شهادت رسانده و مجروح کردند.

هم‌چنین در شهرهای کرج، سیرجان، تهران، رباط کریم، هشتگرد، شهریار، شیراز، اصفهان، تبریز، پاکدشت، شهرقدس، ساری، جوانرود، مریوان، آمل، ساوه، فردیس، رشت و… در اعتراض به افزایش قیمت بنزین، مردم با خاموش کردن خودروهایشان به خیابان‌ آمدند و دست به اعتراض زدند.

خبرگزاری فارس در ۲۶آبان ۹۸ طی گزارشی از ۲روز اعتراضات مردم نوشت: «حجم خشونت و میزان تخریب نسبت به تجمعات دیماه ۹۶ گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده است، تا کنون حدود ۱۰۰۰نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند و بیش از ۱۰۰بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شد».

در ۲۷ آبان در ادامه اعتراضات سراسری، دانشجویان دانشگاه‌های تهران، تبریز، بابل و ارومیه تجمعات اعتراضی بر پا کردند. نیروی انتظامی و لباس شخصی با حمله به تجمع دانشجویان در دانشگاه تهران با چندین آمبولانس وارد دانشگاه شدند و ۵۰ تن از دانشجویان را دستگیر و داخل آمبولانس کردند و آن‌ها را به زندان‌های تهران بزرگ و اوین انتقال دادند.

در ماهشهر روز دوشنبه، شمار زیادی از تظاهرات‌کنندگان، از جمله ۲زن، در شهرک جراحی به‌ شهادت رسیدند. در شهرک کوره نیز درگیریهای شدیدی میان مردم و نیروهای امنیتی رخ داد که ۳تن کشته و یک تن مجروح شدند. کوره و جراحی توسط نیروهای مسلح حکومتی محاصره شد.

در تهران، مردم خودروهای خود را در اتوبانها خاموش کرده و شعار ‌‌«مرگ بر دیکتاتور» ، ‌‌«ایرانی با غیرت، حمایت، حمایت‌‌» با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند.

در جوانرود، چابهار، ساری و گرگان، بوشهر، کرمانشاه و سنندج مردم با بستن خیابان‌ها و آتش زدن لاستیک علیه سران حکومتی شعار دادند. نیروهای سرکوبگر به تظاهر کنندگان حمله‌ور شده و شماری از آنان را مجروح کردند.

در این تجمعات و اعتراضات خشمگینانه مردم، اصلی‌ترین شعارهای مردم، عبارت بودند از:

«مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «خامنه‌ای قاتله ولایتش باطله»، «سیدعلی ببخشین، دیگه باید بلند شین»، «مرگ بر این ولایت، این همه سال جنایت»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «‌پول نفت گم شده، خرج بسیجی شده»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»

ویژگی‌های اعتراضات در آبان ۹۸

سرعت شلعه‌ور شدن آتش خشم مردم از شبانگاه ۲۴آبان از تهران به سراسر ایران و در دستکم ۱۹۱ شهر، نشان‌دهنده شدت انزجار مردم به جان آمده از چهار دهه حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه بود.

رحمانی فضلی، وزیر کشور وقت، ۲هفته پس از این اعتراض سراسری در مصاحبه با تلویزیون شبکه یک، در روز ۵ آذر۹۸، با ارائه ‌ آمارهای مهندسی و کوچک نمایی شده، به ناچار به بخشی از ابعاد عظیم وگستردگی قیام و هم‌چنین به عمق نفرت مردم نسبت به نظام اشاره کرد و گفت:‌«به غیر از ۳ یا ۴استان در همه استانها (قیام) ادامه داشته‌ است البته بحث خوزستان، فارس و تهران شدت بیشتری داشت. به‌طور کلی در۵استان درگیر بحران شدیدتری بودیم». وی اعتراف کرد که سردمداران نظام از مدتها پیش برای سرکوب مردم جهت اجرای «طرح به این بزرگی» تدارک گسترده‌یی دیده و در آماده‌باش بودند. وی گفت: «…اطلاع‌رسانی و عملیات روانی هم به‌عهده وزارت اطلاعات… تمام نیروی انتظامی در کشور مأمور شده بودند به‌خاطر مسائل امنیتی از پمپ‌بنزین‌ها حفاظت کنند و مستقر بشوند… وزارت اطلاعات جلسه گذاشت، سپاه جلسه گذاشت و همه نیروها توجیه شدند».

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسدران ۲۹آبان۹۸‌، درباره ویژگی‌های اعتراضات سراسری آبان نوشت: «خشونت سازمان‌یافته‌‌ از ویژگی‌های منحصر به‌فرد اغتشاشات اخیر بود. به دهها کلانتری، سپاه و بسیج با سلاح گرم و سرد حمله شد و چندین بسیجی در حلقه محاصره قرار گرفته و ‌کشته شدند‌‌».

نقش زنان در اعتراضات سراسری آبان ۹۸

از دیگر ویژگی‌های قیام آبان نقش و ایفای رهبری زنان در تمام صحنه ها بود. تلویزیون حکومتی طی برنامه‌یی در۳۰ آبان ۱۳۹۸ گزارش کرد: «شنبه ۳ بعدازظهر فلکه دوم صادقیه تصاویر حاکی از آن است گروه‌های سازمان‌یافته مانع از عبور و مرور خودروها هستند. همان روز در میدان شوش و نوع پوششی که حاکی از صحنه گردانی افرادی در میان مردم برای ایجاد تنش در خیابان است در این میان استفاده ابزاری از حضور زنان آموزش دیده به‌عنوان لیدر خودنمایی می‌کند».

قیام آبان ۹۸ نشان داد که به‌رغم همه اقدامات سرکوبگرانه و وحشیانه‌ای که نیروهای فاشیستی علیه مردم و جوانان و زنان اعمال کردند اما هرگز نتوانستند و نمی‌توانند مردم را از قیام برای آزادی باز دارند.

 

پایان قسمت اول

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)