با وجود حمایت ۶۲ درصدی ایتالیایی‌ها از قانون جرم انگاری خشونت علیه افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌، ۲۷ اکتبر، سنای ایتالیا لایحه‌ای را که به دنبال مخالفت شدید واتیکان و احزاب راست افراطی تصویب شده بود، رد کرد.

قانون ایتالیا همجنس‌گراستیزی را جرمی مشابه با نژادپرستی می‌دانست و مجازات زندان را برای مجرمان در نظر می گرفت و به دنبال جرم‌انگاری اعمال تبعیض آمیز و تحریک به خشونت علیه همجنسگرایان، افراد ترنس و دارای معلولیت بود.

واکنش موافقان در ایتالیا
پینا پیکیرنو، نماینده حزب دموکرات، این رای را “یکی از بدترین صفحات تاریخ جمهوری ایتالیا” خواند. رهبر حزب پنج ستاره گفت: «واضح است که برخی از اعضای پارلمان به اندازه بقیه جامعه ایتالیا پیشرفت نکرده‌اند.»

لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه، شکست این قانون را مایه شرمساری دانست و گفت:« همجنسگرایان همچنان در ایتالیا مورد تبعیض قرار می گیرند.» آندره آ اورلاندو، وزیر کار نیز این نتیجه را “ننگی برای کشور” توصیف کرد.

دلایل منتقدان در ایتالیا
منتقدان می‌گویند که این قانون آزادی بیان را به خطر می‌اندازد و می‌تواند منجر به تبلیغات همجنسگرایان در مدارس شود.

واتیکان در نقد این قانون می‌گوید: «ممکن است کاتولیک‌ها به دلیل ابراز عقاید به نفع ساختارهای سنتی خانواده دگرجنس‌گرا تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.»

در این میان با انتشار فیلم تشویق حضار در سنای ایتالیا در لحظه رد این قانون، توسط یکی از کاربران ایرانی در توییتر واکنش کاربران همجنسگراستیز و موافق با قوانین خشونت‌آمیز علیه افراد ال‌جی‌بی‌تی را برانگیخت و فضایی مملو از ستایش و تشویق افراد سرکوبگر را ایجاد کرده بود.

چنین فضایی نشان‌دهنده آن است که چقدر سنت و باورهای مذهبی در سرکوب اقلیت‌های جنسی و جنسیتی تاثیرگذار است و چه خشونت‌هایی به نام مذهب علیه این جامعه عادی‌سازی می‌شود.

در واکنش به رد این قانون توسط سنا، وینچنزو اسپادافورا ۴۷ ساله، سیاستمدار برجسته ایتالیایی در پخش زنده تلویزیون به عنوان یک مرد همجنسگرا آشکارسازی کرد.

حضور وی در یک برنامه پربیننده در کشوری با تعداد کمی از سیاستمداران ال‌جی‌بی‌تی با جامعه‌ای مذهبی، بسیار تاثیرگذار است.

او به مجری برنامه فابیو فازیو گفت: «من فکر می‌کنم زندگی خصوصی مردم باید به همین منوال باقی بماند، اما همچنین فکر می‌کنم کسانی که مثل من، نقش سیاسی دارند هم نسبت به عموم مسئولیت بیشتری دارند.»

«من این کار را برای خودم و خانواده ال‌جی‌بی‌تی انجام دادم، چون شاید خیلی دیر یاد گرفتم که دوست داشتن و احترام به یکدیگر، مهم است.»

او در توضیح تصمیم خود برای آشکارسازیش گفت:

«یک دلیل بسیار سیاسی است، شهادت به تعهد سیاسی من، برای همه کسانی که هر روز برای حقوق خود مبارزه می کنند و فرصت کمتری نسبت به من به واسطه نقش سیاسی‌ام، دارند. »

دلیل دیگر مذهبی بود – او به عنوان یک کاتولیک، می خواست نشان دهد که تمایلات جنسی‌ش “در تضاد” با ایمانش نیست.

اسپادافورا به واکنش‌هایی که احتمالاً به‌عنوان یک سیاستمدار همجنسگرای ایتالیایی آشکارا با آن مواجه خواهد شد، اذعان کرد، و گفت :«امیدوار است مردم بتوانند فراتر از تمایلات جنسی او نگاه و بر دستاوردهای او تمرکز کنند.»

او خاطرنشان کرد: «در سیاست، همجنس‌گرایی برای آسیب رساندن، حمله به حریف استفاده می‌شود، چیزی که من اکنون می‌خواهم از آن اجتناب کنم.»

«امیدوارم برای کاری که انجام می‌دهم، برای آنچه هستم مورد توجه قرار بگیرم و از فردا شاید خوشحال‌تر باشم زیرا احساس آزادی بیشتری می‌کنم.»

آشکارسازی چهره‌های مورد توجه عموم مردم، تاثیر به سزایی در شکست تصورات و کلیشه‌های غلط در مورد اقلیت‌های جنسی و جنسیتی دارد. در شرایطی که جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران هنوز با جرم‌انگاری روابط خود مواجه است، تصور آشکارسازی افراد تاثیرگذار سخت است. در چنین شرایطی حمایت در راستای همسو کردن مردم و حامیان در رابطه با مبارزه برای جرم‌زدایی از روابط همجنس‌خواهانه و مسائل مربوط به جامعه ال‌جی‌بی‌تی قدمی مهم در ساختن فضایی همراه با امنیت جانی برای ماست. با رفع موانع قانونی می‌توانیم فرهنگسازی را در سطحی وسیع‌تر آغاز کرده و جامعه را با خود برای رسیدن به حقوقمان همراه کنیم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)