در حالی که هنوز دلایل خشکیدگی در میان بلوط زارهای منطقه زاگرس مشخص نشده، گون‌زارهای این منطقه نیز به این معضل دچار شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در منطقه چهارمحال و بختیاری از ۶۰۰ هزار هکتار گون زار، ۴۰۰ هزار هکتار یعنی بیش از ۶۰ درصد منطقه تحت پوشش بوته زارهای گون، در معرض خشکی کامل هستند. برداشت کتیرا از گون، این معضل را تشدید می‌کند.خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- شدت نگرانی از خشکیدگی بلوط‌زارهای منطقه زاگرس به حدی بوده که تاکنون مجالی برای پژوهش در عرصه بوته‌زارها و مراتع باقی نگذاشته‌است. اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که خشکیدگی در میان بوته زارهای گون نیز بسیار گسترده است. کما این که در استان چهارمحال و بختیاری که یکی از پرآب‌ترین مناطق زاگرس به حساب می‌آید، از ۶۰۰ هزار هکتار گون زار، ۴۰۰ هزار هکتار درمعرض خشکی کامل هستند. به علاوه دادن مجوز کتیرازنی در استان‌های زاگرسی در سال جاری نیز به این معضل دامن می‌زند.

«هومان خاکپور»، دیده‌بان طبیعت بختیاری در گفت و گو با CHN در این باره گفت: «به نظر می‌رسد بعد از خشکیدگی گسترده در میان بلوط‌زارهای زاگرس، با پدیده جدید خشکیدگی بوته‌زارها مواجه هستیم و این در حالی‌است که به دلیل نبودن پژوهش در این حوزه، علت این پدیده مشخص نشده‌است؛ هرچند در مورد خشکیدگی بلوط نیز پس از تحقیقات بسیار هنوز دلیل اصلی این اتفاق مشخص نشده و نیاز به کار پژوهشی و اختصاص اعتبار در این حوزه به شدت محسوس است.»

او اضافه کرد: «در یک سال اخیر که بحث خشکیدگی بوته‌زارهای گون مطرح شده، از ۶۰۰ هزار هکتار گون‌زار در استان چهارمحال و بختیاری در حدود ۶۰ درصد یعنی ۴۰۰ هزار هکتار در معرض خشکی کامل هستند.»

اما جدا از خشکیدگی گسترده، مورد نگران‌کننده دیگری نیز در میان گون‌های منطقه زاگرس وجود دارد که به خشکی و آسیب آن‌ها دامن می‌زند. خاکپور در این باره گفت: «در سال جاری مجوز بهره‌برداری از کتیرا از بوته‌های گون داده شده و این اتفاقی است که می‌تواند خشک شدن بوته‌ها را دامن بزند.»

او در مورد منطقه‌ای که نگرانی‌های زیادی در مورد کتیرازنی در آن وجود دارد به استان اصفهان اشاره کرد و گفت: «با وجودی که استان اصفهان در حدود یک چهارم بارندگی استان چهارمحال و بختیاری را دارد و به طور قطع وضعیت خشکی بوته‌زارهای گون در آن به مراتب بدتر از استان چهارمحال است، در سال جاری در این استان کتیرازنی به میزان گسترده‌ای انجام می‌شود.»

این در حالی است که این گونه مجوزها می‌توانند به از بین رفتن هرچه سریع‌تر گون‌زارها در این استان دامن بزنند.

به گفته خاکپور، به نظر می‌رسد لازم است ترتیبی اتخاذ شود و به مانند سال گذشته نامه‌ای که در مورد ممنوعیت بهره‌برداری از سقز بلوط‌زارهای زاگرس ابلاغ شد، در مورد بهره‌برداری از کتیرای بوته گون نیز نوشته شود تا گون‌زارها بیش از این در معرض آسیب قرار نگیرند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com