مذاکرات اتمی درد یا درمان؟

برنامه اتمی حکومت ولایت فقیه که اولین بار توسط سازمان مجاهدین خلق، به اطلاع جهانیان رسانیده شد، اکنون حکومت ولایت فقیه را در وضعیت بغرنجی قرار داده است و لرزه‌های تغییر و سرنگونی را بر پیکره‌ی فرتوت حکومت ایران وارد آورده است.

برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ بود که سازمان مجاهدین خلق ایران؛ اپوزیسیون حکومت ولایت فقیه، پرده از نیات شوم حکومت ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای برداشت.

افشاگری‌های این سازمان یکی بعد از دیگری ادامه یافت و سران ابرقدرت‌های جهان بارها به نقش سازنده‌ی این سازمان در افشای برنامه اتمی حکومت ایران اذعان کردند.

مذاکرات اتمی و ۶ قطعنامه شورای امنیت

متعاقب این افشاگری‌ها پرونده برنامه هسته‌ای حکومت ایران به شورای امنیت ملل متحد ارجاع و سنگین‌ترین تحریم‌ها بر این حکومت اعمال شد.

فشار کشورهای غربی و سایه حمله نظامی به حکومت ایران، باعث شد تا این حکومت پای میز مذاکره بیاید و بعد از مذاکرات طولانی توافقی در سال ۱۳۹۴ حاصل شد که به برجام موسوم گشت.

بعد از برجام بر خلاف تصوری که در افکار عمومی جامعه‌ی جهانی بود حکومت ایران مخفیانه به گسترش برنامه‌ی هسته‌ای خود ادامه داد.

مذاکرات اتمی و خروج آمریکا از برجام

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، آمریکا؛ طرف حساب اصلی برجام، در اردیبهشت ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و متعاقب آن مجددا تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه حکومت ایران اعمال کرد.

از آن تاریخ تاکنون بر کمیت و کیفیت این تحریم‌ها افزوده شده است. با کنار رفتن دونالد ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا و سپردن سکان رهبری آمریکا به جو بایدن، وی سیاست بازگشت به برجام را پیشه کرد.

اما در طول یک سالی که از انتخاب جو بایدن می‌گذرد و به رغم این که آمریکا اعلام کرده تحریم‌های هسته‌ای حکومت ایران به شرط بازگشت این کشور به برجام لغو خواهد شد، اما مذاکرات وین که از فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز گشت راه به جایی نبرد و در پایان خرداد متوقف گردید.

اعلام بازگشت به میز مذاکرات اتمی

حکومت ایران یک سال بعد از خروج دونالد ترامپ از برجام، شروع به کاهش تعهدات برجامی خود کرد و گام‌‌های بسیاری را در نقض این توافق برداشت.

نقض تعهدات برجامی از سوی حکومت ایران از آن تاریخ تاکنون به صورت مستمر ادامه داشته و حتی در حین ۶ دور مذاکرات اتمی از فروردین ۱۴۰۰ و بعد از توقف آن در پایان خرداد، روند نقض تعهدات توسط حکومت ایران شدت گرفته است.

این شدت و حدت بخشیدن به برنامه اتمی و کشدارشدن برگشت به مذاکرات اتمی، کشورهای غربی را مجبور ساخت تا از موضع نرم خود نسبت به حکومت ایران به سوی موضع سخت‌تری تغییر مسیر بدهند و در روزهای اخیر در برخی موارد، زبان به تهدید علیه حکومت ایران گشودند.

این تهدیدها باعث شد تا حکومت ایران اعلام کند که از تاریخ ۸ آذر به مذاکرات اتمی باز خواهد گشت.

مذاکرات اتمی درد یا درمان؟

اما آیا صرف بازگشت به مذاکرات اتمی می‌تواند برای حکومت ایران راهگشا باشد؟

با اندکی تامل در وضعیت برنامه‌ی هسته‌ای این حکومت، وضعیت اقتصادی‌اش و شدت تحریم‌ها می‌توان دریافت که علائم راهگشایی برای حکومت ایران بسیار کمرنگ می‌نمایند.

حکومت ایران اگر بخواهد از برنامه اتمی خود کوتاه بیاید، باید گام‌های زنجیره‌ای بعدی را برای مذاکره در مورد موضوعاتی چون منطقه‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک، تروریسم و نقض حقوق بشر در ایران بردارد آنچنان که مقامات آمریکایی و اروپایی به صراحت تاکید بر سر مذاکرات بر سر این موارد دارند.

آمدن حکومت ایران پای این موضوعات مورد مناقشه، قطعا هیمنه پوشالی خامنه‌ای و حکومتش را به آتش اعتراضات خیابانی در داخل ایران خواهند کشاند.

مذاکرات اتمی و دردهای بیشتر

درد برای خامنه‌‌ای فقط این نیست در صورتی که حکومت ایران پای موضوعات مورد درخواست برای مذاکره یا حتی مذاکرات اتمی با نتیجه‌ای ملموس نیاید، باز هم آتش اعتراضات مردم ایران در انتظارش خواهد بود چرا که عقیم‌ماندن مذاکرات اتمی و سایر موضوعات مورد مناقشه، به ادامه و تشدید تحریم‌ها منجر خواهد شد و با توجه به وضعیت شکننده‌ی اقتصادی حکومت ایران، خامنه‌ای مردم خشمگین و گرسنه را در کف خیابان‌ها خواهد دید.

افزون بر این بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اتمی می‌تواند پرونده هسته‌ای حکومت ایران را به شورای امنیت ملل متحد و ذیل منشور هفتم این شورا، سوق دهد که اقدام نظامی علیه حکومت ایران را مجاز می‌شمارد.

با اضافه‌کردن گزینه نظامی به وضعیت نارضایتی داخلی و وضعیت آشفته اقتصادی حکومت ایران، تابلو پیش رو، برای خامنه‌ای و حکومتش دهشت‌آور می‌نماید. [خامنه‌ای در تنگنای اتمی به چه دستاویزی چنگ خواهد زد؟]

از این روست که رسانه‌های نالان حکومت پی در پی درباره وضعیت در انتظار حکومت ولایت فقیه هشدار می‌دهند و خطرات موجود برای حکومت را گوشزد می‌‌کنند.

عدم توافق در مذاکرات اتمی و خطرات ناشی از آن برای حکومت ایران از زبان رسانه‌ی حکومتی

برای یک نمونه روزنامه مستقل اخیرا در مطلبی تحت عنوان «درنگ در احیای برجام» به حاکمان ایران گوشزد می‌‌کند که اگر نتوانند مذاکرات اتمی را درست پیش ببرند خطرات بسیاری چون اجماع جهانی علیه این حکومت، تشدید تحریم‌ها، وضعیت رکورد بی‌سابقه، جامعه انفجاری، وجود «گسل‌‌های‌های اجتماعی»،‌ وجود مجاهدین خلق و ایجاد کانون‌های اعتراضات توسط آنها، «تیم‌های تخریب» مجاهدین در داخل کشور، توزیع گسترده سلاح جنگی در ایران و بین مردم و در نهایت «گسل اجتماعی»‌ با پیامد «زلزله خوفناک» و بزرگتر از اعتراضات دی ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ در کمین حکومت ولایت فقیه است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)