زنان امسال صد و سیزدهمین روز جهانی زن را با بزرگداشت و ارج نهادن به دستاوردهایشان گرامی می‌دارند. آنان تجدید عهد می‌کنند که برای رسیدن به برابری و رفع تبعیض جنسی- جنسیتی تلاش های خود را همچنان ادامه خواهند داد.

زنان ایران که مبارزاتشان همواره با موانع سیاسی مواجه بوده، بیش از صد سال است که همواره هشت مارس را گرامی می‌دارند. از اقدام جمعیت پیک سعادت در رشت (سال۱۳۰۱) و  تظاهرات عظیم زنان علیه حجاب اجباری در ۱۷ اسفند ۱۳۵۷ (هشتم مارس۱۹۷۹)، پس از صدور فرمان حجاب اجباری خمینی، به عنوان نمونه هایی می توان نام برد. امروزه زنان ایران، ۸ مارس را در زندان ها و شکنجه گاه ها، در ادارات، کارخانجات، آموزشگاه ها و خانواده ها، با یاد زنان بزرگ تاریخ مبارزاتی برابری خواهی گرامی داشته و هم چنان به راه خود ادامه می دهند.

با آغاز جنبش انقلابی “زن، زندگی، آزادی” در سال ۱۴۰۱، مبارزات زنان آزادیخواه و برابری طلب، گسترده تر و سرکوب های رژیم نیز شدیدتر شده است.

بیدادگاه های رژیم ضد زن حاکم بر ایران، حکم های بسیار سنگینی را برای زنان مبارز صادر می‌کنند. در حال حاضر تعداد بسیاری از زنان فعال و آزادی خواه در زندان های حکومت اسلامی ایران اسیرند.

با وجود تمام فشارهای های وارده از طرف رژیم اسلامی، پژواک بانگ آزادی خواهی و برابری طلبی زنان و دختران ایرانی، با شکوفایی جنبش انقلابی ” زن، زندگی، آزادی” در سراسر جهان طنین انداخته و زنان مبارز جهان را با مبارزات زنان ایران همراه کرده است.

روایت های استقامت و دلاوری زنانی چون نرگس محمدی ها، نسرین ستوده ها، سپیده قلیان ها، زینب جلالیان ها و هزاران زن گمنام برای رسیدن به دنیایی بدون تبعیض در سرتاسر جهان گسترده شده است. جنبش زنان ایران هر گز دختران شجاع خود، مانند مهسا امینی ها، آرمیتا ها و ندا ها… را فراموش نخواهد کرد.

ما روز هشت مارس ( ۱۷ اسفند ) را همراه با زنان دلاور کشورمان گرامی می داریم و به تلاش های بی وقفه آنان افتخار می کنیم.

ما برابری طلبان، از دستاوردهای مبارزات زنان در طول سالیان متمادی پاسداری می کنیم و مدافع حقوق انسانی هستیم.

ما به تبعیض جنسی – جنسیتی، واپس گرایی، فقر،  فساد و آسیب های زیستگاهی و اعدام نه می گوییم.

ما نهادهای امضا کننده این بیانیه با تبریک به همه زنان و برابری طلبان به مناسبت روز جهانی زن، پیمان می بندیم تا در هر کجای دنیا که باشیم، ماهیت جنایتکار و زن ستیز حاکمان میهنمان را افشا کنیم.

به گزارش سازمان های حقوق بشری تعدادی بسیاری از زنان فعال در زندان های مختلف حکومت اسلامی در زندان های ایران در بند هستند که ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی آنان می باشیم.

تعداد زیادی از زنان زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین، بیش از ۵۰ سال سن داشته و از بیماریهای مختلفی همچون بیماری قلبی، تنفسی و بیماری های خاص رنج می برند.

ما از همه تشکل های زنان، سازمان های حقوق بشری و نهادها و احزاب دموکراتیک می خواهیم که در روز جهانی زن، خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی- عقیدتی باشیم و فریاد “نه به اعدام” را هر چه وسیع تر در ایران و در خارج از کشور بلندتر و رساتر کنیم.

ما همه مردان و زنان ایران را فرا می خوانیم تا از خواست ابتدایی زنان، یعنی آزادی انتخاب پوشش و برابری انسان ها در کشور پشتیبانی کنند و با زنان پیشگام، همگام باشند.

 

شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران

مارس۲۰۲۴

زن_زندگی_آزادی

زندانی_سیاسی_آزادی_باید_گردد

نه_به_اعدام

 

 

امضاکنندگان:

 

۱  – انجمن جمهوری خواهان آلمان و هلند

۲  – انجمن حقوق بشر و دموکراسی برای ایران – هامبورگ

۳  – انجمن فرهنگی ایران و سوئیس – ژنو

۴  – بنیاد اسماعیل خویی

۵  – حزب آزادی و رفاه ایرانیان (آرا)

۶  – حامیان مادران پارک لاله – هامبورگ

۷  – حامیان مادران پارک لاله – فرزنو

۸  – جمعیت ایرانى حقوق بشر – شمال کالیفرنیا

۹  – جمعیت ایرانى حقوق بشر – جنوب کالیفرنیا

۱۰- زنان برای آزادی و برابری پایدار

۱۱- صدای زنان سوسیال دموکرات ایران

۱۲- فدراسیون اروپرس

۱۳- کانون مدافعان حقوق بشر کردستان

۱۴- کارزار حقوق بشر برای ایران

۱۵- کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس

۱۶- کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – هجا

۱۷- کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – شیکاگو

۱۸- کمیته نه به جمهوری اسلامی – اورنج کانتی

۱۹- کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

۲۰- مادران پارک لاله – دورتموند

۲۱- مادران صلح مونترال

۲۲- نهاد «همه حقوق بشر، برای همه، در ایران»

۲۳- همبستگی ملی ایرانیان فرزنو – کالیفرنیا

۲۴- همبستگی جمهوری خواهان ایران (هجا) – مونترال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)