آمریکا و اروپا علیه ایران اتمی

جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در پی تشکیل جبهه‌ای واحد با اروپا در برابر حکومت ایران است.

بلاتکلیفی گفتگوهای وین برای جلوگیری از یک ایران اتمی

بیش از ۴ ماه از آخرین نشست گفتگو‌های وین که در آن مناقشه‌ی ایران اتمی به بحث گذاشته شده می‌گذرد.

در زمان مزبور حکومت ولایت فقیه به بهانه تغییر دولت در ایران، از بازگشت بر سر میز مذاکرات سر باز زده و سخنان بسیار، اما بدون اقدام عملی برای گفتگوها بر زبان مقامات حکومت ایران جاری شده است.

سرعت بخشیدن حکومت ایران برای رسیدن به سلاح اتمی

همزمان با این بی‌عملی حکومت ایران برای بازگشت به میز مذاکرات وین و اظهارات گوناگون، اما به برنامه اتمی خود سرعت بخشیده است. [وقت کشی خامنه‌ ای در گرداب اتمی + ویدئو]

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۳ آبان اعلام کرد حکومت ایران هفته گذشته به این آژانس اطلاع داده که به صورت موقت اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد را به یک سانتریفیوژ پیشرفته تزریق کرده تا اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی تولید کند.

آژانس همچنین اعلام کرد این سانتریفیوژ به جز سانتریفیوژهایی می‌باشد که در سایت نظنز برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است.

این امر چراغ‌های هشدار را در مورد نگرانی‌های فزاینده غرب مبنی بر خطر یک ایران اتمی روشن ساخته و از این حیث نگرانی‌های بسیاری را در غرب برانگیخته و سران کشورهای غربی و مدیران سازمان‌های بین‌المللی درگیر در پرونده اتمی ایران، از اظهار این نگرانی‌ها نه تنها پرهیز نکرده، بلکه به کرات نگرانی‌‌های خود را رسانه‌ای کرده‌اند.

اظهار نگرانی وزیر خارجه انگلستان از یک ایران اتمی

از جمله در یکی از آخرین نمونه‌ها؛ ایندیپندنت به نقل از وزیر خارجه انگلستان؛ لیز تراس، در روز سه‌شنبه ۴ آبان اعلام کرد تحریم‌های بیشتر علیه حکومت ایران در میان گزینه‌‌هاست.

تراس همچنین افزود؛ اگر حکومت ایران از تعامل معنادار بر سر برنامه هسته‌ای خود قصور کند همه گزینه‌ها روی میز هستند و تحریم‌های بیشتری علیه این حکومت در میان گزینه‌هاست.

تراس ادامه داد حکومت ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای تشدید برنامه هسته‌ای خود ندارد و همچنانکه به روشنی به همتای خود در حکومت ایران (حسین امیر عبداللهیان) گفته است حکومت ایران باید فورا به میز مذاکره بازگردد.

هشدار رئیس جمهور فرانسه به حکومت ایرانی و ابراز نگرانی از نقض برجام

پیش از وزیر خارجه انگلستان نیز، امانوئل ماکرون؛ رئیس جمهور فرانسه اخیرا در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور چین، ضمن هشدار به حکومت ایران، خواستار توقف اقدامات حکومت ایران در نقض برجام شده و خواست ایران بدون تاخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری‌های کامل را انجام دهد.

نقض برجام توسط حکومت ایران قبل از خروج آمریکا از برجام

پیشتر نیز رافائل گروسی؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار خود با اعضای کمیته خارجی کنگره آمریکا، شاید برای نخستین بار به صورت علنی اعلام کرد که حکومت ایران قبل از خروج آمریکا از برجام توافق مزبور را نقض کرده بود.

اشاره گروسی به مکان‌هایی است که قبل از خروج آمریکا، در آنجا غنی‌سازی انجام شده اما حکومت ایران آنها را آگاهانه و عامدانه از آژانس مخفی نگاه داشته بود.

افزون بر این گروسی در روز ۲ آبان در مصاحبه‌اش اعلام کرد خودداری دولت افراطی رئیسی در ایران از همکاری با آژانس و ندادن اجازه دسترسی به سایت‌های کلیدی هسته‌ای مورد نگرانی آژانس می‌باشد.

ایران اتمی و اتحاد جهانی علیه آن

بر تمامی این موارد باید افزود که حالا جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه ۴ آبان اعلام کرده که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به دنبال تشکیل جبهه‌ای واحد با اروپا در برابر حکومت ایران است.

سالیوان در پاسخ به پرسشی در مورد سفر اروپایی جو بایدن اعلام کرد بایدن با متحدان اروپایی خود؛ یعنی تروئیکای اروپایی در مورد برنامه اتمی حکومت ایران بحث و گفتگو خواهد کرد.

گویا تلاش حکومت ایران برای تسریع برنامه اتمی‌اش جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای، قدرت‌های جهانی را به اتحاد جهانی علیه ایران اتمی به واقعیت نزدیک‌تر کرده است.

قاطعیت تنها راه جلوگیری از یک ایران اتمی است

همچنین به نظر می‌رسد قدرت‌های جهانی به این واقعیت پی برده‌اند که مماشات و نرمش با حکومت ایران راه چاره نیست و باید سیاست قاطعیت و جهانی را در مقابلش پیش بگیرند.

امری که برای حکومت ایران وحشت‌آور خواهد بود چون هر یک از اعضای تروئیکای اروپایی بر خلاف تلاش ناموفق دولت قبلی آمریکا، می‌تواند مدعی نقض فاحش برجام از سوی حکومت ایران شده و مکانیسم ماشه را فعال کند که غیر قابل وتو توسط روسیه و چین نیز خواهد بود.

در این صورت پرونده اتمی ایران بار دیگر به ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد ارجاع داده خواهد شد که اقدام نظامی علیه ایران را مجاز می‌شمارد.

به نظر می‌رسد اکنون بحث تنها بر سر زمان است و وحشت حکومت ایران از این امر بسیار.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)