پیا م: روز دوشنبه ۱۷ تیرماه «محمدحسین رجبی» فرمانده سپاه بیت المقدس مستقر در کردستان، در مراسم تودیع فرمانده جدید لشکر عملیاتی ۲۲ بیت المقدس که با حضور عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و محسن حیدریان نماینده خامنه ای در سپاه بیت المقدس کردستان برگزار شد؛ ضمن اشاره به حضور تعدادی از نیروهای بومی منطقه در قالب لشکر عملیاتی ۲۲ بیت المقدس، از تشکیل سایر قسمت های «سازمان رزم» از نیروهای بومی واجد شرایط سخن گفت. 

لشکر ۲۲ عملیاتی سپاه بیت المقدس یکی از سازمانهای «عملیاتی» سپاه پاسداران است که سال ۱۳۶۲ با عنوان «تیپ ۶۶۲ بیت المقدس» برای مقابله با عملیات نیروهای پیشمرگ، با استعداد شرکت در جنگ های چریکی و نامنظم و ظرفیت اجرای عملیات برون مرزی تشکیل و مرکز آن در شهر سنندج مستقر گردید. عنوان این واحد عملیاتی سپاه که امروزه در چارت سازمانی سپاه پاسداران «سازمان رزم» خوانده می شوند، ابتداء به تیپ ۳۹ و سپس به لشکر عملیاتی ۲۲ بیت المقدس تغییر نام داد و بعداز جنگ ایران و عراق محل استقرار آن شهر سنندج و حوزه ماموریت و عملیاتی آن کردستان و شمال غرب بوده است.

از همان آغاز تشکیل این نیرو در سال ۶۲ بخشی از نیروهای تشکیل دهنده این سازمان، مزدوران محلی تحت عنوان «پیشمرگان مسلمان کرد» بوده اند. پیشمرگان مسلمان کرد، واحدهای بومی وابسته به سپاه پاسداران هستند که در سال ۵۸ با تکیه بر شماری از بدنام ترین و فاسدترین شهروندان شهرهای جنوبی کردستان که سوابق زیادی در قماربازی، چاقوکشی و دیگر مفاسد اجتماعی داشتند، توسط «محمد بروجری» یکی از فرماندهان سپاه پاسداران منطقه کردستان، در شهر کرمانشاه تشکیل شد. علت اصلی تشکیل این نیروی مزدور محلی تلفات بسیار بالای واحدهای سپاه در عملیات های نیروی پیشمرگ در سال ۵۸، عدم آشنایی آنها با جغرافیای نظامی منطقه و بیگانگی با روحیات مردم کردستان بود.

از آن تاریخ به بعد این سازمان مزدور محلی زیرمجموعه واحدهای عملیاتی سپاه پاسداران در کردستان بوده است و در جریان عملیات بنام پاکسازی شهر و روستاهای کردستان در اذیت و آزار و شناسایی و دستگیری و اعدام مردم و مبارزین نقش ابزاری را برای سپاه ایفاء کرده است. نسل اولی های این سازمان امروز بازنشستگان و حقوق بگیر سپاه و از منفورترین همکاران رژیم در کردستان هستند.

تاکید بر بومی ساختن امنیت جمهوری اسلامی در کردستان سیاست تازه ای نیست. سران جمهوری اسلامی برپایه حفظ منافع خود استراتژی کاهش تلفات نیروهای غیربومی را در اجرای این استراتژی همیشه در دستور داشته اند. در جریان عملیاتهای برون مرزی و عملیات علیه نیروی پیشمرگ، سپاه تلاش کرده که بیشترین تلفات آنها از مزدوران محلی باشد بطوریکه به گفته خودشان شمار کشته شدگان مزدوران محلی رژیم در کردستان تاکنون به ۵۴۰۰ نفر رسیده است.

واقعیت انکارناپذیر این است که مردم کردستان هیچ وقت به رژیم اسلامی و سیاست هایش اعتماد نداشته و ندارند. از طرفی دیگر نگاه سران جمهوری اسلامی به کردستان نگاهی امنیتی بوده و با گذشت  ۳۵ سال هنوز سخن آخر در مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کردستان را دستگاههای اطلاعاتی و سپاه پاسداران می زنند. تصمیم گیری نهادهای اداری تابعی از سیاست های امنیتی سپاه و دستگاههای اطلاعاتی در کردستان است. حضور نیروهای اپوزیسیون کرد، فعال و پویا بودن جنبش های اجتماعی، بویژه جنبش کارگری و تحرک فعالین این جنبش در سازماندهی مقاومت و مبارزه علیه رژیم و تحولات آن سوی مرز یکی از اساسی ترین نگرانی های رژیم در کردستان است که هیچ وقت نتوانسته خود را از کابوس بروز اعتراضات مردم کردستان رها سازد. سران جمهوری اسلامی می دانند که کردستان سنگر دفاع از دستاوردهای قیام و آزادیخواهی در کل ایران است و با هر تحول انقلابی در ایران، کردستان به سرعت به یکی از کانونهای مبارزه و تعرض علیه موجودیت جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد.

بنابراین یکی دیگر از اهداف توجه بیشتر فرماندهی سپاه در کردستان به جذب شمار بیشتری از عناصر بومی به لشکر عملیاتی ۲۲ بیت المقدس و تجهیز این نیرو با سلاحهای جدید و مدرن ویژه جنگهای شهری و چریکی و آموزش مداوم و حفظ روحیه آنها می تواند نگرانی از بابت این تحولات منطقه ای نیز باشد. اما نگرانی اساسی جمهوری اسلامی از تحولات داخلی و تبدیل کردستان به یکی از کانون های تحول انقلابی در ایران است. به این دلائل است که یکبار دیگر حضور، آمادگی رزمی، تجهیز و سازماندهی مجدد این نیروی ضد مردمی و تلاش برای بومی کردنش را در این شرایط به رخ مردم کردستان می کشند، نیرویی که علیرغم مجهز بودن به انواع سلاح های پیشرفته و برتری نیرو، در مقابل تعرض نیروی پیشمرگ کومه له بیشترین تلفات و خسارات را متحمل می شدند.

ضروری است که جوانان کردستان در مقابل این طرح جدید مقاومت کنند و نه به سازمان مزدوران محلی و نه به سازمان رزم سپاه نپیوندند و سرنوشت خود را به سرنوشت این رژیم در سراشیب سقوط گره نزنند. تلاش رژیم برای کشاندن جوانان کردستان به این مرداب بی بازگشت را باید خنثی کنیم. مردم کردستان طی ۳۵ سال گذشته نشان داده اند که از همکاران رژیم اسلامی به شدت متنفر و بیزارند. منفورترین عناصر از نگاه مردم کردستان مزدوران محلی و پاسداران و بسیجی های فعال هستند. به نیروهای بسیج و لشکر ۲۲ عملیاتی بیت المقدس نپیوندید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com