بنگاه‌های رانتی اصحاب قدرت معاف از پراخت مالیات

یک اقتصاددان حکومت ایران می‌گوید ۲۰ بنگاه رانتی در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سود دارند و از پرداخت مالیات نیز معاف هستند.

حسین راغفر؛ یک کارشناس اقتصادی با استناد به آمارهای بانک مرکزی ایران اعلام کرده است ۲۰ بنگاه رانتی بزرگ دولتی در سال ۱۳۹۹ سود خالصی بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان داشته‌اند که به ادعای وی، این رقم برابر با میزان کسری بودجه دولت است هر چند منابع دیگر از جمله گزارش دیوان محاسبات مجلس حکومت، رقم کسری بودجه دولت را بیش از این رقم می‌داند. [کسری بودجه ۳۱۵ هزار میلیاردی دیگر یک توهم نیست؟]

بر اساس اظهارات و ادعای راغفر در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۰ تراز تجاری کشور مثبت شده است اما با این وجود دولت از کسری فاحش بودجه رنج می‌برد.

اخذ مالیات از دهک‌های پایین جامعه به جای بنگاه رانتی

هر چند بنا به گفته راغفر دولت منتسب در حکومت ولایت فقیه می‌تواند از محل اخذ مالیات این میزان کسری بودجه را جبران کند اما تجربه سال‌های پیشین در دولت روحانی نشان داد اخذ مالیات در عمل، تنها از اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه صورت می‌گیرد و بسیاری از دهک‌های بالای جامعه به دلیل وابستگی به ارگان‌های قدرت و ثروت از پرداخت مالیات در امان می‌مانند.

در حال حاضر نیز این پیشنهاد راغفر قطع یقین در عمل آنچه را که از برای کسری بودجه فراهم خواهد آورد از جیب اقشار کم‌درآمد خواهد بود نه ارگان‌هایی مانند بنگاه رانتی با سود ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی.

عدم دریافت مالیات از خانه‌‌های خالی نمودی از ثروت ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی بنگاه رانتی

یکی از اصلی ترین پیشنهاداتی که در سال‌های اخیر به عنوان منبع درآمدی برای کسری جبران بودجه توسط اقتصاددانان در حکومت ولایت فقیه داده می‌شود اخذ مالیات از خانه‌های خالی و مستغلات است که بنا بر شواهد و آمار فقط تعداد ۲.۵ میلیون مسکن خالی فقط در تهران و در اختیار بانک‌ها و سایر ارگان‌های اقتصادی قدرتمند وابسته به حکومت وجود دارد.

این در حالی است که در سایر کشورهای دنیا، مالیات بر ملک و مستغلات یکی از اصلی‌ترین منابع تامین درآمد ردیف‌های بودجه به شمار می‌رود.

اما به دلیل تبانی ارگان‌های قدرت و به رغم پیشنهادات فراوان مبنی بر اخذ مالیات از این مسکن‌های خالی، نهادهای بالادستی در حکومت ولایت فقیه مانند مجلس هیچ گاه پای این امر نیامده‌‌اند.

منابع و معادن در اختیار دوستان و رفقا یک بنگاه رانتی

راغفر با اشاره به بذل و بخشش‌های حکومت ولایت فقیه به ارگان‌های زیردستی‌اش، اعلام می‌دارد که حکومت ولایت فقیه در ظرف ۳ دهه بعد از جنگ «منابع معادن کشور را به دوستان و رفقا» داده و از آنها هیچ مالیاتی دریافت نمی‌‌کند.

راغفر می‌افزاید باید سهم مردم از این «نور چشمی‌ها» گرفته شود اما اراده‌ای برای انجام این اقدامات وجود ندارد و گرنه راه‌حل‌ها برای کسری جبران بودجه بسیار روشن است.

وی می‌افزاید امروزه معادن بزرگ کشور در اختیار نورچشمی‌هایی است که مالیات نمی‌دهند و هیچ یک از این شرکت‌ها و افراد دارای فعالیت تولیدی نیستند بلکه منابع طبیعی کشور را منتج می‌کنند که متعلق به همه اقشار مردم ایران است اما تلاش می‌کنند این موارد مخفی بماند و به چشم مردم و جامعه نیاید و این مخفی‌کاری ادامه پیدا کند چرا که از این راه می‌‌توانند منابع بسیار کلانی را به جیب بزنند.

۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

راغفر میزان فرار مالیاتی ارگان‌های قدرت و ثروت در حاکمیت ولایت فقیه را ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌دارد و می‌افزاید این فرار مالیاتی عدد کمی نیست پس چرا جلوی این میزان فرار مالیاتی گفته نمی‌شود؟!

معافیت مالیاتی بنگاه رانتی را اعلام نمی‌کنند

راغفر ضمن اشاره به ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی اعلام می‌دارد که در حکومت ولایت فقیه معافیت‌های مالیاتی گزارش نمی‌شود و می‌افزاید در هنگام ارائه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس از دولت خواسته شده که میزان معافیت‌‌های مالیاتی را اعلام کند اما دولت اقدامی در این مورد انجام نداده است.

راغفر دلیل این امر را اینگونه طرح می‌سازد که بخشی از نهادها و بنیادها و شرکت‌های خصولتی متعلق به اصحاب قدرت از مالیات معاف هستند و به جای اینکه ۲۰ درصد مالیات بدهند تنها ۲ درصد مالیات می‌دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)