ممانعت از نصب دوربین آژانس اتمی در مجتمع تسا و تهدید ایران توسط آمریکا و اروپا

به دنبال تنش‌ها بر سر برنامه اتمی ایران بعد از انتشار گزارش‌‌های آژانس اتمی و نشست فصلی شورای حکام و در پی عدم حصول نتیجه‌ای ملموس، آمریکا و کشورهای اروپایی طرف حساب برجام، درباره ممانعت حکومت ایران از نصب دوربین‌های نظارتی توسط بازرسان آژانس اتمی در سایت‌های هسته‌ای‌اش واکنش نشان داده و خواهان نصب دوربین‌های نظارتی آژانس در مجتمع تسا شدند.

رویترز به نقل مقامات آمریکایی در روز دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ اعلام کرد ایالات متحده در این روز اعلام کرده حکومت ایران می‌بایست اجازه دسترسی بازرسان آژانس اتمی و نصب دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسا در کرج را بر طبق توافق ۲ هفته پیش بدهد و یا منتظر واکنش دیپلماتیک شورای حکام سازمان ملل طی چند روز آینده باشد.

در بیانیه‌ای که آمریکا خطاب به شورای حکام آژانس اتمی صادر کرده عنوان شده آمریکا عمیقا از ممانعت حکومت ایران از دسترسی لازم آژانس اتمی برای سرویس تجهیزات نظارتی طبق توافق ۲۱ شهریور میان ایران و آژانس نگران و ناراحت است.

ایالات متحده در بیانیه خود همچنین حکومت ایران را تهدید کرده است که اگر این کار را انجام ندهد در روزهای آینده باید منتظر واکنش مناسب غرب در قالب شورای حکام باشد.

گزارش مدیر کل آژانس اتمی

شایان ذکر است در شامگاه یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ رافائل گروسی مدیر کل آژانس اتمی گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن ایران را متهم کرده که اجازه نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسای کرج را نداده است.

به دنبال انتشار گزارش گروسی، کاظم غریب‌آبادی؛ نماینده حکومت ایران در سازمان‌های بین‌المللی در یک رشته توئیت خواهان محکومیت سه اقدام «خرابکارانه» در تاسیسات اتمی این کشور از سوی آژانس اتمی شده و و از عدم انجام این اقدام ابراز تعجب کرده است.

حکومت ایران مدعی است که مجتمع تسای کرج به دلیل وجود اقدامات امنیتی ناشی از تخریب و «خرابکاری» انجام شده در این مجتمع، شامل توافق دوجانبه برای نصب تجهیزات نظارتی و دوربین‌های آژانس اتمی نمی‌شود.

سوالات بی پاسخ مانده آژانس اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران

ایالات متحده همچنین در بیانیه خود خطاب به شورای حکام علاوه بر نگرانی از امتناع حکومت ایران از دسترسی مورد نیاز آژانس اتمی به تاسیساتش افزوده است این کشور همچنین از عدم دعوت مدیر کل آژانس اتمی از سوی ایران برای پاسخ دادن به سوالات در مورد توافق جامع پادمان ابراز نگرانی کرده و افزوده است این سوالات مربوط به تعهدات قانونی حکومت ایران بر اساس توافق‌نامه پادمان مورد نیاز ان‌پی‌تی است و بیش از ۱ سال است که این هیئت از حکومت ایران خواسته بدون تاخیر بیشتر با آژانس اتمی همکاری کند.

بیانیه ایالات متحده همچنین می‌افزاید همان طور که گزارش گروسی روشن می‌کند اقدامات ایران بر خلاف شرایط توافق شده در بیانیه مشترک ۲۱ شهریور است.

تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای

در ورای ابراز نگرانی‌ها از سوی غرب، احسان ارجمند حقیقی؛ عضو حزب ندای ایرانیان اخیرا اعلام کرد دولت رئیسی به خوبی می‌داند در سیاست‌های اتمی می‌خواهد چکار کند، این دولت یک سیاست اتلاف وقت را پیش گرفته تا حکومت ایران به شرایط و دست‌آوردهای ویژه‌ای برسد تا از کارت‌های خود برای تداوم توافق آینده سود ببرد. این کارت‌ها در حوزه پیشبرد چرخه غنی‌سازی می‌باشد.

بررسی یک طرح جایگزین برای برنامه هسته‌ای ایران

 در همین حال گیلعاد اردان سفیر اسرائیل روز دوشنبه ۵ مهر اعلام کرد آمریکا و دیگر قدرت‌های طرف حساب برجام در حال بررسی یک طرح جایگزین برای توقف برنامه اتمی ایران هستند چرا که بخت احیای برجام از ۸۰ درصد در گذشته، به ۳۰ درصد در حال حاضر رسیده است.

جوزپ بورل: بازگشت به برجام به یک معما تبدیل شده

در همین حال جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه تلاش‌هایش برای از سرگیری مذاکرات وین بی‌نتیجه بوده و بازگشت به برجام به یک معما تبدیل شده، اظهار ناامیدی کرد و افزود در حالی که حکومت ایران تلاش و تقلای خودش را دارد بی‌صبری آمریکا به وضوح در حال افزایش است.

همزمان میخائیل اولیانوف؛ نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد دیرکرد حکومت ایران در ورود به مذاکرات وین می‌تواند فضا را برای احیای برجام هر چه بیشتر نامساعدتر کند.

چشم‌انداز بازگشت به برجام بعد از اجلاس مجمع عمومی ملل متحد ضعیف‌تر شده

از سوی دیگر رسانه نشنال امارات پیش از این و در روز ۲ مهر اعلام کرده بود چشم‌انداز بازگشت حکومت ایران به توافق برجام بعد از گفتگوهای اجلاس ۲۰۲۱ مجمع عمومی ملل متحد ضعیف‌تر شده است. [مذاکرات اتمی و برجام  در آستانه مرگ دائمی؟]

همزمان فاکس نیوز نیز با اظهار اینکه وزارت خارجه ایالات متحده از سنگ‌اندازی حکومت ایران در مذاکرات اتمی سرخورده شده‌اند افزود مقام‌های آمریکایی می‌گویند ممکن است این کشور به این نتیجه برسد که برجام دیگر ماندنی نیست و پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد ماند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های غربی توقف مذاکرات از سوی حکومت ایران و سنگ‌اندازی‌ها، بر سر راه نظارت آژانس اتمی از سوی ایران را مشکوک دانسته و اعلام کرده‌اند کشورهای غربی این ظن را دارند که حکومت ایران از توقف مذاکرات، برای گسترش برنامه هسته‌ای خود سوء استفاده می‌کند و کشورهای غربی بعد از یک هفته ناامید کننده در مجمع عمومی ملل متحد اذعان کرده‌‌اند که حکومت ایران در حال خرید زمان است تا برنامه اتمی غیرقانونی خود را توسعه دهد.

با وجود مانورهایی که حکومت ایران و خامنه‌ای بر سر برنامه اتمی‌اش می‌دهد و ممانعت‌هایی که برای آژانس اتمی ایجاد می‌کند باید منتظر عواقب خطرناک اقدامات خود باشد عواقبی مانند ارجاع پرونده هسته‌ای حکومت ایران به شورای امنیت و ذیل بند هفتم منشور ملل متحد که اقدام نظامی علیه این کشور را مشروع می‌شناسد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)