این ابزار متن باز با نام Mariana Trench منتشر شده است که وظیفه اصلی آن شناسایی و جلوگیری از باگ‌های امنیتی و حریم خصوصی در اپلیکیشن‌های ساخته شده برای سیستم عامل اندروید می‌باشد.

ماریانا ترنچ می‌تواند کدهای منبع حجیم موبایل را اسکن کرده و مشکلات فنی احتمالی را علامت گذاری کند.

به طور خلاصه، این ابزار به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا چهارچوب متفاوتی برای جریان داده‌ها وضع کرده کدهای منبع خود را به دور از هرگونه مشکلات احتمالی پیاده سازی کنند. با این ابزار احتمال انتشار ناخواسته اطلاعات با حملات تزریق کد به حداقل می‌رسد. در این روش مهاجمان با تزریق کدهای مخرب به کدهای منبع اپلیکیشن‌ها، می‌توانند مقصد داده‌های ارسالی را تغییر دهند.

اگر اپلیکیشنی نتوانست تایید این ابزار را دریافت کند، مشکلات فنی آن به مهندسان نرم‌افزار و مهندسان امنیتی آن شرکت اطلاع داده خواهد شد.

به گفته این غول تکنولوژی، بیش از ۵۰% آسیب‌پذیری‌های شناسایی شده در خانواده اپلیکیشن‌های شرکت، مثل فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ با کمک ابزارهای خودکار آشکار شده‌اند. ماریانا ترنچ سومین ابزار متن بازی است که فیسبوک برای جلوگیری از حملات هکرها منتشر ساخته است. ابزار Zoncolan برای تشخیص باگ های قابل هک و Pysa برای تشخیص باگهای موجود در برنامه های نوشته شده به زبان پایتون، دو ابزار قبلی منتشر شده توسط این شرکت هستند.

این حرکت فیسبوک، شباهت زیادی به گیت هاب مایکروسافت دارد. گیت هاب در سال ۲۰۱۹ با خرید Semmle، آزمایشگاه امنیتی خود را در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد که به واسطه آن، نرم‌افزارهای متن باز را امن‌تر کرده و همچنین ابزارهای تحلیل کدهایی همچون CodeQL را به صورت رایگان منتشر ساخت تا عموم مردم بتوانند آسیب‌پذیری‌های موجود در کدهای خود را شناسایی کنند.

به گفته فیسبوک: بین پچ کردن و اطمینان یافتن از درستی کدهای آپدیت شده اپلیکیشن‌های موبایل و وب تفاوت زیادی وجود دارد که هر کدام نیاز به رویکرد متفاوتی دارد.

کدهای سمت سرور را می‌توان به طور مداوم برای اپلیکیشن‌های تحت وب، بروزرسانی کرد، اما برای کاهش آسیب‌های ناشی از باگ‌های موجود در نرم‌افزارهای اندرویدی، باید منتظر بود تا کاربران یک یک اپلیکیشن‌هایشان را بروزسانی کنند. به همین علت است که توسعه دهندگان این اپلیکیشن‌ها باید دقت بیشتری به خرج دهند.

دسترسی به این ابزار از طریق لینک گیت هاب امکان پذیر است. این شرکت کتابحانه مخصوصی نیز برای پایتون منتشر کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)