روز یکشنبه ۲۵ مهرماه، بیستمین روز اعتراضات هفت تپه با برگزاری تجمع اعتراضی با همراهی کارگران فصلی،  درون محوطه صنعتی با برگزاری راهپیمایی و شعار :« کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد!» ادامه یافت.
کارگران غیرنیشکری و دفع آفات در تجمع روز یکشنبه حضور چشمگیر داشتند. این کارگران گفتند که فردا تمامی همکاران فصلی و سایر کارگران که از این کارگران حمایت میکنند در تجمع حاضر خواهند شد.

کارگران هفت تپه علیرغم پیروزی و دستیابی در دو عرصه لغو خصوصی سازی و بازگشت به کار دو کارگر اخراجی میگویند تا دستیابی به تمامی مطالبات خود به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

روز شنبه ٢۴ مهرماه، در پی بازگشت به کار دو کارگر اخراجی ، محمدخنیفر و ایمان اخضری مراسم استقبال دسته جمعی از سوی کارگران شرکت برگزار شد. این مراسم با سخن‌رانی نمایندگان کارگران؛ محمد خنیفر ، یوسف بهمنی، امید آزادی و ابراهیم عباسی در دفاع از بازگشت به کار اسماعیل بخشی نماینده‌ی دیگر کارگران که هنوز اخراجی می‌باشد به انجام رسید.
کارگران از چندسال مبارزه‌ی پی‌گیرانه و ایستادگی برای مطالبات خود در برابر قوای چندگانه‌ی سرمایه‌داران و دولت سرمایه و مدیریت سخن‌رانی کردند.
نمایندگان کارگران هم‌چنین در دفاع از وکیل مبارز خود خانم فرزانه زیلابی و لغو اتهام واهی پرونده‌سازی بر علیه‌اش سخن گفتند.

– در کرمان اعتصاب کارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی وارد بیستمین روز خود شده است.

این کارگران روزپنج شنبه ٢٢ مهر، در هفدهمین روز اعتصاب و اعتراض خود نسبت به سطح پایین حقوق ازجمله تبعیض در پرداخت حقوق و عدم همسان سازی و وعده توخالی مسئولان، دست به تجمع خانوادگی مقابل استانداری کرمان زدند. یکی از کارگران حاضردرتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: « کار در تمامی معادن یکی است اما حقوق دریافتی کارگر معدن خصوصی با دولتی بسیار متفاوت است. کارفرما برای اینکه این معدن خصوصی است می گوید من بیشتر از این نمی توانم به شما حقوق بدهم اگر می خواهید ادامه دهید و الا خدا حافظ.»

کارگر معدن سراپرده نیز گفت: «هدف ما از تجمع این است که چرا طرح طبقه بندی مشاغل، همسان سازی حقوق اجرا و چرا این معادن همانند معادن همجوار به بخش دولتی اختصاص داده نمی شود. متاسفانه کارگری که در معادن خصوصی کار می کند با نیروی کمتر اما بهره وری بیشتری دارد اما حقوق و بیمه ای که در مقابل به کارگر پرداخت می شود در مقابل کارگران معادن همجوار بسیار ناچیز است، ما می گوییم فقط عدالت باید اجرا شود. این حقوقی که ما دریافت می کنیم تا پنجم ماه بیشتر نمی رود و بعد از آن باید نگاهمان به دست آشنایان باشد.»

درهمین رابطه، روزسه شنبه ٢٠مهرماه، برای پانزدهین روز متوالی، کارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی کرمان به اعتصاب و تحمعشان در سه راهی دشتخاک زرند برای اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق وعدم همسان سازیش،ادامه دادند.

– اعتصابات گسترده در صنایع نفت گاز و پتروشیمی کشور وارد صد و بیستمین روز خود شده است.

این اعتصاب در پالایشگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، نیروگاه‌ها و تأسیسات وابسته به این صنعت تحت کمپین ۲۰ـ۱۰ در حوزه های مختلف ادامه دارد. تاکنون تعدادی از کارگران اعتصابی که با وعده مقامات و پیمانکاران مبنی بر قبول خواسته‌های کارگران به کار بازگشته بودند در پی خودداری مسئولان شرکت‌ها از اجرای وعده‌های خود، دوباره دست به اعتصاب می زنند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران نفت طی گزارشاتی در طی امروز و چند روز گذشته اطلاع داده است که بنا بر خبرها بسیاری از شرکت های پروژه ای کار خود را آغاز کرده اند. خیلی از این شرکت ها با دادن وعده و از جمله قبول مطالبه بیست روز کار و ده روز مرخصی و افزایش درصدی از حقوق سعی کرده اند کارگران اعتصابی را به سر کار بازگردانند. اما در مواقع بسیاری دیده میشود که زیر این وعده ها میزنند و در مقابل همکاران ما کوتاه نیامده و یا وارد اعتصاب شده اند و یا اخطار به اعتصابی دیگر داده اند. از جمله هم اکنون در پتروپالایش کنگان کارگران منتظر آخرین پاسخ پیمانکاران به مطالباتشان هستند. کارگران اعلام کرده اند که اگر وعده ها عملی نشود دست به اعتصاب خواهند زد. همچنین کارگران ارکان ثالث که قبلا در پتروشیمی ماهشهر با خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران دست به تجمع و راهپیمایی زدند, اکنون در تدارک برپایی تجمعی اعتراضی در مقابل مجلس اسلامی هستند. خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران یک مطالبه مهم و ساختاری کارگران نفت است و هر قدم پیشروی آنها در جهت تضعیف آنان و فشار آوردن برای جمع کردن بساط این چپاولگران خواهد بود. این شورا یادآور شده است که کارگران نفت از خواستها و مطالباتشان کوتاه نخواهند آمد. دستمزدها باید مطالق لیست درخواستی افزایش یابد. بیست روز کار و ده روز مرخصی باید جاری شود. محیط های کار به لحاظ ایمنی امن شود. قراردادهای موقت دائمی شود. قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی لغو شوند. و به فضای امنیتی حاکم بر مراکز نفتی پایان داده شود.

شورای سازماندهی همچنین گزارش داده است که کارگران شرکت تنانیر و رانندگان خودروهای نیمه سنگین استجاری در پارس ٢ کنگان دست به تجمع اعتراضی زده اند. روز ٢۴ مهر حدود ۴۰ نفر از کارگران شرکت تنانیر در جلوی فرمانداری عسلویه به خاطر نداشتن قرارداد، عدم افزایش حقوق و پیگیری دیگرمطالباتشان دست به تجمع زدند. در برابر این اعتصاب مسئولین فرمانداری از ترس گسترش اعتراض با تعدادی از کارگران جلسه گرفتند و وعده پیگیری مطالباتشان را دادند. چند روز پیش نیز حدود ۶۰ نفر از رانندگان خودروهای نیمه سنکین استیاری شاغل در پارس ۲ کنگان با تجمع در میدان نخل خواستار افزایش حقوق خود شدند.

همچنین بنا بر اخبار منتشره روز شنبه ۲۴ مهرماه جمعی از کارگران در بخش تعمیرات پتروشیمی فن آوران در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولین شرکت و مشکلات معیشتی دست به تجمع زدند. در عین حال نیرو های اپال پارسیان پیمانکاری آذران در واحد تولید گندله سازی(آهن) واقع در منطقه استان خراسان در شهرستان خواف دیروز با زیر پا گذاشتن حق آنها از سوی شرکت پیمانکاری آذران دست به اعتراض زدند. حقوق این کارگران فقط ۵ میلیون تومان است.

در استان آذربایجان شرقی گروهی از کارگران ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه آذربایجان که در خطوط ریلی شهرستان‌های سلماس، جلفا، آذرشهر، مرند و عجبشیر شاغل هستند، از روز شنبه ۱۷ مهرماه، دست به اعتصاب زده‌اند.

به گفته این کارگران؛ پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها از مرداد ماه به تاخیر افتاده و درخواست آن‌ها تسریع در پرداخت حداقل بخشی از معوقات مزدی و بیمه‌ای است.

این کارگران که به رویه پرداخت حقوق خود نیز معترض هستند، در تشریح وضعیت پرداخت حقوق خود گفتند: جدا از دو ماه معوقات مزدی، به شرایط نامعلومی که برای وصول سایر مطالباتمان در آن گرفتاریم، اعتراض داریم.

کارگران ابنیه فنی آذربایجان در ادامه افزودند: علارغم حقوق، پرداخت معوقات بیمه‌ای، اجرای طرح همسان‌سازی و تجمیع هنوز برای کارگران ابنیه فنی آذربایجان ممکن نشده است.

کارگران افرودند؛ عموم مشکلات از زمان واگذاری خطوط ابنیه فنی آذربایجان پیش به «بخش خصوصی» شروع شد تا جایی که امروز کارگران در شرایط ناعادلانه و سخت، کار و امرار معاش می‌کنند.

طبق اظهارات کارگران؛ در نتیجه حضور پیمانکاران در راه‌آهن هر ماه حقوق کارگران با تاخیر پرداخت می‌شود و کارگران فاقد امنیت شغلی بوده و در صورت اخراج؛ هیچیک از آن‌ها امکان پیگیری مطالباتشان را ندارند.

کارگران گفتند: متاسفانه علیرغم درخواست‌های ما هنوز هیچیک از مطالبات برای کارگران ابنیه فنی اجرایی نشده است. به عنوان نمونه سالهاست پیگیر اجرای طرح تجمیع برای همه کارگران پیمانکاری هستیم اما هنوز مسئولان تن به اجرای آن نداده‌اند.

در استان گیلان کارگران پروژه ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت دست به اعتصاب زده اند. کارگران پروژه ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت از دیروز شنبه ۲۴ مهر ماه تاکنون به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده پرداخت مطالباتشان از سوی کارفرما، دست از کار کشیدند. به دنبال برپایی دور نخست اعتراضات کارگران ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت که در حدود ۱۵ روز پیش اتفاق افتاد، مدیرعامل شرکت پیمانکاری «کاریز» که مجری ساخت پروژه تونل شماره سه و چهار محور منجیل به رشت در محدوده رودباراست با اعلان نداشتن منابع مالی کافی وعده داد حداکثر تا ۲۳ مهرماه بخشی از معوقات ۴ ماهه مزدی آن‌ها را پرداخت خواهد کرد. اما حقوق کارگران پرداخت نشده و کارگران که در تامین معاش خود ناتوان شده اند بار دیگر برای دریافت ۴ ماه معوقه مزدی اعتصاب کرده اند.

در شفارود بیش از ۹۰۰ کارگر سد شفارود ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند. بیش از ۹۰۰ کارگر سد شفارود که از چند ماه پیش با توقف این پروژه بلاتکلیف مانده‌اند، ماه‌ها حقوق عقب‌مانده دارند. فرماندار رضوانشهر می‌گوید عدم پرداخت حقوق کارگران از وجود اختلاف میان پیمانکار و کارفرما ناشی می‌شد. کارفرمای این سد وزارت راه است و کارگران با قراردادهای موقت در ساخت و ساز سد به کار گرفته‌اند. عملیات احداث این سد از چند ماه گذشته متوقف شده است. پیمانکار و مسئولان محلی کمبود سیمان و سایر مواد اولیه را علت توقف سد اعلام کرده‌اند و وعده داده‌اند با از سرگیری کار به شغل خود باز خواهند گشت.

کارگران شهرداری ها در استانهای مختلف کشور تا ۱۲ ماه معوقات حقوقی دارند. همچنین بخشی از آنها از کاربرکنار شده اند. این کارگران علیرغم تجمعات اعتراضی پی در پی تاکنون موفق به دریافت حقوق های معوقه و یا بازگشت به کار خود نشده اند. روز شنبه ۲۴ مهرماه، گروهی از کارگران اخراجی شهرداری اهواز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، ابتدا در مقابل ساختمان مجلس و سپس مقابل دفتر ریاست جمهوری واقع در تهران، دست به تجمع زدند. معترضین که شمار آنها به ۶۹ نفر می‌رسد، خواهان بازگشت به کار خود و دیگر همکاران‌شان هستند. به گفته این کارگران قراردادهایی که با کارگران بسته می شود معمولا یکساله است و به همین خاطر حتی اگر پس از اخراج کارگر، پیمانکار در اداره کار محکوم شود، باز هم وی می‌تواند که مانع فعالیت مجدد کارگر شود. کارگران شهرداری اهواز، تاکنون بارها در سطح مناطق هشتگانه اهواز، در اعتراض به بی توجهی این نهاد و مسئولان متولی آن نسبت به عدم پرداخت به موقع مطالبات، کم بودن حقوق و مزایا، اخراج همکاران و …، دست به تجمعات متعددی زده اند.

همچنین روز شنبه ٢۴ مهرماه، کارگران شاغل در شهرداری اندیمشک، از عدم پرداخت ۱۱ ماه مطالبات مزدی خود خبر دادند. در تجمع اعتراضی, یکی از کارگران شهرداری اندیمشک با بیان اینکه از مهرماه سال گذشته حقوق خود را طلبکارند، گفت: « دریافت حقوق با نرخ دستمزد سال گذشته به هیج وجه با گرانی‌های افسارگسیخته سال جاری سنخیت ندارد.با احتساب مهرماه، ۱۱ ماه حقوق‌مان به تاخیر افتاده است. چرا ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؟ شهرداری اندیمشک در حالی ادعا می‌کند بودجه ندارد و نهادهای بالادستی نیز همانند شورای شهر هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند که هر ماه اقدام به ساخت و ساز انواع پروژه‌های غیرضروری و زیباسازی در شهر می‌کنند. در فصل گرما در اندیمشک که دمای هوا به بیش از ۵۰ درجه می‌رسد بدون هیچ امکاناتی کار می‌کنیم و برخی مواقع همکاران از شدت گرما تا پای مرگ پیش می‌روند.

همچنین روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه جمعی از کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم دریافت ۶ ماه مطالبات مزدی خود در این شهر تجمع کردند. روز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه نیز، جمعی از کارگران شهرداری اصفهان در مقابل ساختمان شهرداری مرکزی این شهر دست به تجمع زدند. تجمع این کارگران در اعتراض به سطح پایین حقوق‌ها و دیگر مطالبات مزدی خود، صورت گرفته است.

کارگران شهرداری اندیمشک نیز ۱۱ماه حقوق معوقه دارند. «کارگران شهرداری اندیمشک از مهرماه سال گذشته حقوق خود را طلبکارند. این کارگران در این شرایط گرانی های افسارگسیخته هنوز با نرخ دستمزد پارسال حقوق می گیرند. کارگران شهرداری آبژدان همچنین ۲۰ ماه حقوق معوقه دارند. کارگران شهرداری آبژدان اندیکا یکی از شهرهای خوزستان نسبت به معوق ماندن ۲۰ ماه حقوق و بیش از ۱۰ ماه بیمه خود اعتراض دارند. یکی از نیروهای شهرداری آبژدان گفت: این همه مدت تحمل کردیم، وضعیت بهتر که نشد هیچ، بدتر هم شده است. ۲۰ ماه بدون حقوق بودن در این وضعیت اقتصادی فاجعه است.

کارگران شهرداری سی سخت یکسال است حقوق دریافت نکرده‌اند. کارگران شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد که بیشتر آن‌ها در بخش‌های خدماتی و فضای سبز مشغول کارند؛ از مهر ماه سال گذشته (۹۹) حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. کارگران می‌گویند: همه مسئولان از وضعیت کارگران و مشکلات مالی شهرداری سی سخت باخبرند اما هیچ کاری در راستای حل مشکلات مالی شهرداری و پرداخت مطالبات کارگران انجام نمی‌دهند. آن‌ها می‌گویند: اگر قرار است مشکلات استمرار داشته باشد با توجه به وضعیت فعلی شهر زلزله زده سی سخت ما کارگران هم چاره‌ای جز در پیش گرفتن اعتراضات صنفی نخواهیم داشت.

– کارکنان سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اعتراض به عدم امنیت شغلی، نازل بودن دستمزدها

وعدم پرداخت به موقع آن دست به تجمع زدند.

– کارگران شرکت سبلان پارچه در اردبیل در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان دست به تجمع زدند

– همچنین بازنشستگان وزارت بهداشت گیلان در راستای مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

– تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان و اهواز

روز یکشنبه ۲۵ مهرماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان و اهواز مقابل ساختمان این صندوق تجمع کردند.این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)