با نزدیک شدن به بازگشایی حضوری یا آنلاین مدارس، دوباره اهمیت حفظ امنیت تلفن‌های هوشمند کودکان، برای والدین اهمیت بالایی پیدا کرده است. امروزه اغلب کودکان تلفن‌همراه شخصی خود را دارند و از آن برای انجام کارهای مختلفی مثل صحبت کردن با دوستان، شرکت در کلاسهای آنلاین، وبگردی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، و بازی کردن، استفاده می‌کنند.

اگر این کودکان بدون نظارت رها شوند، ممکن است به جای تمرکز روی درس و مسائل مرتبط به آن، به دنبال فعالیت‌های جذاب‌تر بروند. با توجه به اینکه هرگز نمی‌توان تهدیدات سایبری از جمله قلدری اینترنتی، کلاهبرداری و کودک آزاری چشم پوشی کرد، بنابراین باید با انجام یک سری کارها، باید امنیت تلفن هوشمند فرزندتان را تامین کرده و برخی اوقات فعالیت‌های او در فضای مجازی را تحت نظر بگیرید.

رمزها:

رمز اولین سد دفاعی در برابر تهدیدات سایبری است. در صورتی که بتوانید رمز اولیه حساب یا تلفن همراه فرزندتان را درست تنظیم کنید، می‌توانید از بروز مشکلات بسیاری زیادی مثل دستیابی سودجویان به اطلاعات با ارزشی که بر روی دستگاه ذخیره شده، جلوگیری کنید. برای ایجاد یک رمز امن، باید از اصولی که برای ایجاد رمزهای قوی و مطمئن مطرح شده، استفاده کنید. باید به این نکته نیز توجه داشت که با افزایش تعداد حساب‌ها در سرویس‌های مختلف، نمی‌توان همه رمزها را به خاطر سپرد، بنابراین بهتر است از نرم‌افزارهای مدیریت رمز نیز کمک گرفته شود. این نرم‌افزارها با برخورداری از توانایی‌هایی همچون ایجاد گذرواژه‌های قوی و خاص، ذخیره رمز و همچنین پر کردن خودکار فیلدهای مربوط به رمز برخوردار هستند. با کمک نرم‌افزارهای مدیریت رمز، دیگر نیازی به وارد کردن دستی رمزها وجود نخواهد داشت.

قطع دسترسی:

توصیه بعدی ما بسیار ابتدایی است، با این حال اغلب والدین خودشان نیز از آن پیروی نمی‌کنند، آن هم قرار دادن قفل صفحه است. قفل صفحه نیز همانند رمزها، از دسترسی افراد ناخواسته به تلفن همراهتان جلوگیری می‌کنند. در واقع اولین چیزی که باید به کودکانی که تلفن همراه مخصوص خود را دارند یاد داد، قفل گذاشتن روی صفحه تلفن است. در نظر داشته باشید که احتمال گم شدن، یا بدون نظارت رها کردن تلفن همراه برای کودکان بیشتر رخ می‌دهد، بنابراین اگر از امنیت کافی برخوردار نباشد، هر غریبه‌ای می‌تواند وارد قسمت‌های خصوص مثل گالری، پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی کودک شده و اطلاعات حساس او را دستکاری یا سرقت کند. در صورتی که این اتفاق توسط همکلاسی‌ها یا هم‌مدرسه‌ای ها صورت بگیرد، ممکن است محتوا یا پیامی در دست قلدرهای مدرسه افتاده و از آن طریق کودکتان را تهدید کرده یا آزار دهند. هر کدام از روشهای قفل صفحه، مزایا و معایب خود را دارند. برای اطلاع از تفاوت‌ها و میزان امنیت قفل صفحه، می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید. به طور خلاصه بهتر است از رمزهایی استفاده کنید که ترکیبی از اعداد و حروف است.

نصب نرم‌افزار امنیتی:

قدم بعدی در تامین امنیت تلفن همراه فرزندتان، نصب یک نرم‌افزار امنیتی مشهور است. با این کار دستگاه در برابر بسیاری از تهدیدات مقاوم می‌شود. از این تهدیدات می‌توان به لینک‌های جعلی، بدافزارها و وب‌سایت‌های مخرب اشاره کرد. 

استفاده از قابلیت Find my device:

کودکان پر جنب و جوش هستند و سر به هوا. این خصوصیت کودکان باعث می‌شود تا توجه چندانی به تلفن همراهشان نداشته باشند و در اغلب موارد آن را در جایی که هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد رها می‌کنند، حتی ممکن است به کلی آن را فراموش کنند. Find my device یک ابزار پیشگیرانه است که برای چنین مواقعی طراحی شده است. اگر این ابزار فعال باشد، در صورتی که نتوانستید تلفن همراه کودکتان را پیدا کنید، می‌توانید از راه دور تمامی اطلاعات آن را پاک کنید.

نظارت والدین:

بسیاری از والدین کودکانشان را عاری از هر بدی و خطایی می‌دانند، به همین علت در قبالشان ملایمت زیادی نشان می‌دهند. بسیاری دیگر نیز اینترنت را فضایی تاریک و پر از بدی دانسته و استفاده از قابلیت‌های بیشمار آن را برای فرزندانشان ممنوع کرده‌اند. ابزارهای نظارتی والدین، در عین حفظ آزادی کودکان، به والدین کمک می‌کند تا بر فعالیت‌های آنها نظارت داشته و برای او حد و حدودی نیز تعیین کنند. این ابزارها می‌توانند برای استفاده از اپلیکیشن‌ها محدودیت زمانی تعیین کرده یا به کلی دسترسی به آن را قطع کنند. موتورهای جستجو را محدود کنند تا از نشان دادن محتوای بزرگسالان جلوگیری کرده و همچنین گزارشی از فعالیت‌های کودک را در اختیارشان قرار دهد.

آموزش:

استفاده از ابزارها و قابلیت‌های مختلف برای حفظ سلامتی و امنیت کودک کار بسیار مفیدی است اما به تنهایی کافی نیست. اگر قصد دارید عادات امنیتی درست را در فرزندتان پرورش دهید، بهترین کار آموزش است. باید به فرزندتان یاد دهید که چگونه قفل صفحه تلفنش را انتخاب کند، چطور می‌تواند رمزهای قوی ایجاد کند و به هشدارهای نرم‌افزار امنیتی نصب شده روی تلفن همراهش اهمیت دهد. همچنین باید در مورد خطرات احتمالی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با فرزندتان صحبت کنید، تا از بروز هرگونه اتفاق ناخوشایندی پیش‌گیری کنید. در ابتدا نیز بهتر است فرزندتان را با شبکه‌های اجتماعی مخصوص کودکان آشنا کنید و در روزهای اول، کنارش بنشینید و به رفتارهایش نظارت کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)