خبرگزاری فرات از قول سه تن از رهبران کنفدرالیسم جوامع کردستان، از خطرات بن بست در صلح میان پ. کا. کا و دولت ترکیه خبر داده است. بسه هوزات و جمیل بابک روسای مشترک کنفدرالیسم جوامع کردستان (ک. ج. ک) و مراد کارایلان رئیس سابق شورای رهبری این کنفدرالیسم در گفتگو با خبرگزاری فرات تاکید کرده اند اگر مواضع کنونی دولت ترکیه ادامه یابد، روند صلح به بن بست خواهد رسید. آن ها گفته اند هفته ی پیش رو هفته ی بسیار مهمی است.

بنابه گزارش خبرگزاری فرات، نهمین اجلاس عمومی «کنگره خلق» که همانا «پارلمان کردستان» می‌باشد, از ٣۰ ژوئن تا ۵ ژوئیه در «مناطق دفاعی مدیا» برگزار شد. اجلاس عمومی با شعار «رهایی دموکراتیک و تحقق حیات آزاد» آغاز بکار کرد و هم سیاست‌های آینده جنبش سیاسی کردها تعیین شد و هم سیستم ک.ج.ک تغییر یافت.
بنا به این تغییر, ارگان شورای رهبری کل ک.ج.ک تشکیل شد و «جمیل بایک, بسه هوزات, مراد کارایلان, مصطفی کاراسو , سوزدار اوستا و الیف پازارجک» بعنوان اعضای شورای رهبری ک.ج.ک انتخاب شدند.
همچنین قراری مبنی بر تداوم سیستم شورای رهبری ک.ج.ک با انتخاب روسای مشترک , اخذ شد. جمیل بایک و بسه هوزات هم بعنوان روسای مشترک شورای رهبری که متشکل از ٣۵ تن می‌باشد, انتخاب شدند.
«بسه هوزات و جمیل بایک» روسای مشترک شورای رهبری ک.ج.ک و «مراد کارایلان» رئیس سابق شورای رهبری ک.ج.ک درخصوص نهمین اجلاس عمومی کنگره خلق و قرارات تاریخی اخذشده به پرسش‌های خبرگزاری فرات پاسخ دادند.
هوزات خاطرنشان ساخت که «شورای کل ک.ج.ک» بعوان ارگانی عالی تشکیل شده و تغییر در مسئولیت‌ها و وظایف بایک و کارایلان بخاطر کاراکتر دموکراتیک سیستم ک.ج.ک می‌باشد.
مقامات ک.ج.ک افزودند که در اجلاس عمومی این قرار اخذ شده که روند صلحی که از سوی رهبر ملت‌کرد, عبدالله اوجالان آغاز شده, تداوم یابد و خاطرنشان ساختند که «طرف کردها» نگاهی استراتژیک به مرحله نخست دارند, به همین خاطر هم گام‌هایی که از آنها انتظار می‌رفت, برداشته‌اند. این مقامات تصریح کردند علی‌رغم اینکه مرحله دوم آغاز شده, اما همچنان دولت ترکیه هیچ گامی چشمگیر و آشکار برنداشته است.
مقامات ک.ج.ک ضمن اشاره به هفته پیش‌رو گفتند:«اگر دولت ترکیه مواضع کنونی خود را ادامه دهد, روند صلح به بن‌بست خواهد رسید. هم‌اکنون این روند به بن‌بست نرسیده, اما با خطر بن‌بست روبرو است. ما منتظریم که در کوتاه‌ترین مدت گام‌هایی که ما را قانع سازد, بردارد. در غیر اینصورت روند صلح به بن‌بست رسیده و مسئول آن هم دولت و حکومت ترکیه است».
بسه هوزات, جمیل بایک و مراد کارایلان به پرسش‌های خبرگزاری فرات چنین پاسخ دادند:

«باید شرایط رهبر آپو فورا بهبود یابد»
مرحله دوم به چه سطحی رسیده,‌آیا طرفهای مسئول وظایف خود را بجای آورده‌اند؟

مراد کارایلان: روند صلح به مرحله‌ای بسیار جدی رسیده, ما به مسئولیت‌های خود عمل کردیم. اردوغان, نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید ۱۵ درصد گریلاها عقب‌نشینی کرده‌اند و مرحله دوم را آغاز نمی‌کند. ما آتش‌بس اعلام کردیم و روند عقب‌نشینی ادامه دارد. این مسایل نیات و مواضع ما را نشان می‌دهند. هم‌اکنون باید دولت گام‌هایی عاجل بردارد. رهبر آپو روند صلح را آغاز کرد, اما همچنان تحت انزوای شدید قرار دارد. چند روزی است که افکار عمومی دچار نگرانی‌ها و تردیدهای زیاد شده. مسئله مهم دیگر این است که هم‌اکنون دارای مشکلات جدی تندرستی هستند. ما هم در این مورد بیانیه‌ای صادر کردیم. باید هیأتی از پزشکان بی‌طرف به امرالی رفته و رهبر آپو را تحت معاینه پزشکی قرار دهند. از سوی دیگر اگر روند صلح بخوبی پیش‌ برود, باید شرایط رهبر آپو بهبود داده شود و بتواند با هیأت‌های مختلف دیدار انجام دهد. باید بتواند با خارج از زندان ارتباط داشته باشد. همچنین باید معاون و مشاور هم داشته باشد. مگر به این شیوه بتوان به گفتگوها ادامه داد.

دولت ترکیه در چالش عظیم بسر می‌برد
اگر حقیقتا دولت ترکیه می‌خواهد موجودیت کردها را به رسمیت بشناسد و مسئله کرد را با تدوین قانون اساسی نوین و دموکراتیک چاره‌یابی کند, پس بایستی برای این مهم گام‌هایی بردارد. قوانینی به نام قوانین ضدکردها و مقابله با ترور دارد. این قوانین برای دشمنی با ما کردها وضع شده‌اند. این قوانین مانعی بر سر راه مشارکت سیاسی کردهاست. سیاستمداران کرد هم‌اکنون در زندان‌ها هستند. رئیس‌جمهور گفت:«سلاح‌ها سکوت کنند, سیاست حرف اول را بزند». بسیارخوب, هم‌اکنون جنگ متوقف شده, ولی همه سیاستمداران کرد در زندان‌ها بسر می‌برند. این به چه معناست؟ دولت ترکیه هم‌اکنون با چالشی بسیار بزرگ رودررو است. باید مسایل را بخوبی ارزیابی کرده و گام‌هایی مثبت بردارد. گام‌هایی انسانی , و باید زندانیان بیمار را فورا آزاد کند.
اگر در روزهای پیش‌رو گامی برداشته نشود, روند صلح به بن‌بست خواهد رسید.
بویژه از روز نوروز تاکنون هرآنچه از دستمان برآمد, انجام دادیم, اما دولت حزب حاکم آ.ک.پ تاکنون اقدامی نکرده. برعکس, پایگاه‌های جدید نظامی می‌سازد. نخست‌وزیر می‌گوید‌‌ «ما یک دولت هستیم و در مرزها پایگاه‌های نظامی می‌سازیم». بسیارخوب, اما آیا درسیم منطقه‌ای مرزی است؟ هم‌اکنون ٣٨ پایگاه جدید در دست احداث است. چنین اظهاراتی نادرست است. تازه, بر تعداد مزدوران محلی هم می‌افزایند. همچنین به منظور فلج‌ساختن نیروی گریلا در کردستان سدسازی می‌کنند. بدنبال فرصت هستند. تا این حد ما را نگران می‌سازند. رهبر ما برای حکومت و دولت نامه نوشت, اما ما نتیجه آن را نمی‌دانیم. روند صلح را به وضعیتی بحرانی گرفتار می‌سازند. باید ترکیه, بین‌الملل و خلق‌کرد بخوبی بدانند که حقیقت مرحله کنونی چنین است. اگر دولت آ.ک.پ در روزهای پیش‌رو گام‌هایی برندارد, آنگاه روند صلح به بن‌بست خواهد رسید. ما به همه مسئولیت‌هایمان عمل کردیم. می‌بینید که به تازگی در اجلاس عمومی کنگره خلق قراراتی استراتژیک اخذ کرده‌ایم, اما دولت ترکیه تاکنون بصورت رسمی هیچ قراری را اخد و اعلام نکرده است. تنها می‌گوید «گریلاها به خارج از مرزها بروند, آنوقت گام‌هایی برخواهم داشت». اینگونه نمی‌شود, مرحله دوم آغاز شده و باید به وظایف خود عمل کنند. باید همه این را بخوبی بدانندکه ما نیازی به دولت ترکیه نداریم. اگر گام‌هایی هم برمی‌داریم برای ایجاد توافق و آشتی است که البته بصورت یک‌جانبه ناممکن است. اگر دولت ترکیه به مواضع خود ادامه دهد, بن‌بست حتمی خواهد بود. روند صلح هم‌اکنون به بن‌بست نرسیده, اما با خطر بن‌بست مواجه است. کنگره ما هم حق ابتکار عمل به رهبرمان داده, ما هم‌اکنون منتظر برداشتن گام‌هایی هستیم که قانعمان کند. درغیراینصورت روند صلح به بن‌بست رسیده و مسئول آن هم دولت و حکومت ترکیه خواهندبود».

مقصر دولت و حکومت ترکیه است
برای اینکه روند صلح به بن‌بست نرسد, چه وظایفی بر عهده مردم و نیروهای دموکرات است؟

جمیل بایک: آنکه روند صلح را به بن‌بست می‌کشاند, دولت و حکومت ترکیه هست ما نیستیم. نیروهای دموکراسی‌خواه هم جانبدار پیشبرد روند هستند. همگان می‌گویند: «ببینید, کردها و جنبش آزادیخواهی آنها همه گام‌های لازم را برداشته است. آنکه باید گام‌هایی بردارد دولت ترکیه است». هنوز گامی برنداشته‌اند. همه نگاه‌ها معطوب به دولت و حکومت ترکیه برای برداشتن گامی مثبت است. به همین خاطر باید آنها گام‌ بردارند. در این اثنا باید همه نیروهای دموکراسی‌خواه کردستان, ترکیه و خارجی از دولت ترکیه بپرسند که چرا روند صلح را به بن‌بست می‌کشانی؟ باید از دولت و حکومت ترکیه انتظار داشته باشند. نه تنها منتظر گام‌برداشتن باشند, بلکه باید کمپین‌هایی برای این مهم راه‌اندازی کنند. زیرا این امر تنها محدود به حل مسئله کرد نیست, بلکه ترکیه دموکراتیزه خواهد شد و تحولی نوین در خاورمیانه روی خواهد داد. حتی وضعیتی مملو از آرامش و امنیت را برای همگان به دنبال خواهد داشت و در راستای منافع همه است. کنفرانس‌های آشتی برگزار شدند و نباید فعالیت‌ها به آن کنفرانس‌ها محدود گردد.

بدون آزادی رهبر آپو, مسئله‌کرد حل نمی‌شود
شما در کنگره خود درخصوص ازادی رهبر ملت‌کرد, عبدالله اوجالان قراراتی مهم اخذ کردید, آن قرارات چیست؟

بسه هوزات: بدون آزادی رهبر ما, مسئله کرد چاره‌یابی نمی‌شود. آنهایی هم که ادعا می‌کنند چاره‌یابی می‌شود, درست نمی‌گویند. به همین دلیل بایستی رهبر ما بتوانند مستقیما با خارج از زندان ارتباط برقرار کنند و نقش خود را ایفا نمایند. رهبر ما دارای مشکلات تندرستی است. جزیره امرالی رطوبت بسیار دارد, به همین دلیل بر تندرستی انسان تأثیر منفی دارد. بایستی کمپین جمع‌آوری امضا برای ازادی رهبر آپو گسترش یابد. همچنین بایستی شرایط رهبر ما تغییر یابد و برای این مهم هم تلاش شود. نه تنها کردها, بلکه همه طرفداران آزادی بایستی چنین خواستی داشته باشند. در این راستا در اجلاس عمومی قراراتی اخذ شد که عملی کردن آنها یکی از فعالیت‌های اساسی می‌باشد.

سیستم مزدوری محلی
آیا برای مناطقی که گریلاها تخلیه می‌کنند, فکری کرده‌اید؟

مراد کارایلان: بایستی در خصوص عقب‌نشینی گریلاها تدابیر لازم اتخاذ شوند, اگر نه فشارها بر خلق‌مان بیشتر خواهد شد. بایستی خلقمان بیش از این به سازماندهی خود بپردازد و از خود دفاع کند. بایستی دفاع مشروع را نیرومند سازد. باید در همه عرصه‌ها تدابیری بیاندیشد. ما می‌خواهیم جامعه‌ای دموکراتیک و مدنی خلق کنیم. باید فشارهای نظامی هرچه زودتر خاتمه یابد و سیستم مزدوری محلی «جردوانی» برچیده شود. اجلاس عمومی ما هم در این زمینه قراراتی اخذ کرد. جردوانها اساسا کرد هستند, به اشتباه بزرگی دچار شده‌اند و باید این اشتباه خود را تصحیح کنند. دیگر در کردستان نیازی به نیروی مسلح نیست. سیستم جردوانی یا مزدوری محلی مانعی جدی بر سر راه آشتی است. اگر چنین نشود, عقب‌نشینی گریلاها هم بی‌معنی خواهد بود. بویژه رهبر ما در نامه خود برای دولت ترکیه به این نکته مهم اشاره کرده است.

جنگ قدرت در مصر
کودتای نظامی مصر چه تأثیراتی بر منطقه خاورمیانه خواهد گذاشت؟

جمیل بایک: درحالی که اجلاس عمومی ما در حال برگزاری بود, در مصر کودتای نظامی روی داد. خاورمیانه درگیر جنگ است, هدف از این جنگ هم نظم‌ دهی نوین این منطقه است. بویژه قدرت‌های مدرنیته سرمایه‌داری جلودار این جنگ هستند و می‌خواهند پیروز میدان شوند. می‌خواهند توازناتی که در جنگ جهانی نخست ایجاد شده را برهم زده و توازناتی جدید به میان آورند. خاورمیانه در مرحله‌ای بینابینی و گذار قرار گرفته. معلوم نیست که به کدام جهت سوق خواهد یافت. برخی دولت‌ها دخالت‌هایی جدی به انجام می‌رسانند. هنوز هم میان این دولت ها اختلافات عمیق وجود دارد. در مقابل اینها هم «خط مشی سومین خلق‌ها» وجود دارد که همانا خط‌مشی خلق‌کرد با پیشاهنگی رهبر آپو است. خط‌مشی آزادی و دموکراسی برای خلق‌هاست که به هیچ قدرتی پشت نمی‌بندد.
ما مخالف کودتای نظامی مصر هستیم. زیرا جلوی مردم و نیروهای دموکراسی‌خواه را کاملا سد می‌کند. همه سقوط‌کنندگان بدنبال حاکمیت و قدرت بودند. به فکر دموکراسی نبودند. مردم را از صحنه بیرون راندند و خواستند قدرت را قبضه خود سازند. مصر با جنگ قدرت درگیر است. اما باید مردم به سیاست آزادانه خود ادامه دهد. در غیر اینصورت مصر با بحرانی عمیق‌تر روبرو خواهدشد که بر ترکیه هم تأثیر خواهد گذاشت, حزب آ.ک.پ هم از این می‌ترسد و مخالف کودتا است.

ترورهای پاریس
بسه هوزات: قتل‌عام پاریس برای ضدیت با روند آشتی بود. فرانسه همه چیز را می‌داند, اما افشا نمی‌کند. دولت‌های آمریکا و اروپایی هم در این کار دست دارند. مبارزات کردها در کردستان و اروپا همچنان ادامه دارد و فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک علیه این قتل‌عام و عاملین آن گسترش می‌یابد و باید دولت فرانسه را تحت فشار قرار داد.

انقلاب غرب کردستان
کنگره خلق انقلاب غرب کردستان را چگونه ارزیابی کرد. برخورد کردهای دیگر بخش‌های کردستان باید در قبال آن چگونه باشد؟

مراد کارایلان: هم‌اکنون کردها شانسی بزرگ برای رسیدن به آزادی بدست آورده‌اند, بویژه در غرب کردستان. باید از این بخش محافظت کرد. هم برخی جناح‌های کردی و هم برخی جناح‌های ترکیه آزادی کردهای غرب کردستان را تحمل نمی‌کنند. تا اینجای کار کردهای غرب به موفقیت‌هایی رسیده‌اند. بویژه نیروی ی.پ.گ در عفرین و دیگر مناطق قهرمانانه مقاومت می‌کند. در عفرین و دیگر شهرها خلقمان بشدت مقاومت کرد. همچنین شورای عالی کرد بسیار تحت فشار قرار گرفت. بایستی این شورا بعنوان ائتلاف خلق‌های آن منطقه و بدون وابستگی به قدرت‌های دیگر, فعالیت کند. ما هم از آنها حمایت می‌کنیم. حکومت اقلیم کردستان دروازه‌های مرزی را بسته, حال دلیل آن هرچه باشد ما آن را محکوم می‌کنیم. بایستی همه در مرحله کنونی از خلق‌کرددر غرب کردستان حمایت کنند. بایستی همه کردها در مرحله کنونی برای ایجاد اتحاد ملی تلاش و مبارزه کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com