پشت پرده عدم واکسیناسیون در ایران

با وجود اینکه ویروس کرونا کشتار روز افزونی در ایران دارد امر واکسیناسیون در ایران به کندی پیش می‌رود، چرا؟

کشتار کرونا در ایران بیداد می‌کند، هر روز بر شمار مبتلایان و فوتی‌‌ها افزوده می‌شود، شیوع قارچ سیاه ناشی از بیماری کرونا خبرساز است، داروی آن نایاب و در بازار سیاه با قیمت‌های ۱۰ تا ۱۵ برابری به فروش می‌رسد.

زمزمه‌هایی از ورود گونه لامبدای کرونا به کشور نیز به گوش می‌رسد. اما در بستر تمامی این خبرهای هولناک که هر کدام می‌تواند یک خانواده را داغدار کند آنچه که به واکسیناسیون در ایران مربوط می‌شود کماکان روندی قطره چکانی با واکسن‌هایی است که اطمینان به آن هم جای اما و اگر دارد.

در فقدان واکسیناسیون در ایران، در صدر کشورهای مبتلایان به کرونا در جهان قرار داریم

ایرج خسرونیا متخصص بیماری‌های عفونی با اعلام اینکه از نظر آمار مبتلایان به ویروس کرونا ایران در صدر کشورهای جهان قرار دارد افزود در شرایطی که بسیاری کشورها در رقابتی تنگاتنگ هر روز آمار جدیدی از میزان واکسیناسیون علیه کرونا اعلام می‌کنند اما واکسیناسیون در ایران رضایت بخش نیست.

خسرونیا با اشاره به اینکه در شرایط کنونی هم تعداد مبتلایان و هم تعداد جانباختگان کرونا در کشور افزایش داشته است تنها راه مقابله را واکسیناسیون در ایران می‌داند و می‌گوید: «زمانیکه واکسن نباشد کنترل بیماری سخت‌تر می‌شود زیرا نمی‌توان تنها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رفتارهای بهداشتی ویروس را کنترل کرد».

عدم شرکت در فازهای تحقیقاتی یکی از دلایل عدم واکسیناسیون در ایران

خسرونیا با اشاره به اینکه حکومت ایران و مسئولان وزارت بهداشت برای تامین واکسن و واکسیناسیون در ایران برنامه ریزی دقیقی نداشتند و بدون آنکه به مانع اصلی یعنی دستور خامنه‌ای مبنی بر عدم واردات واکسن معتبر اشاره کند می‌افزاید یک از دلایلی که باعث شد که حکومت ایران از خرید و شروع واکسیناسیون در ایران عقب بماند عدم شرکت در فازهای تحقیقاتی شرکت‌های تولید کننده واکسن‌های معتبر بین‌المللی بود.

وی می‌افزاید اگر حکومت ایران اجازه شرکت در فاز تحقیقاتی تولید واکسن شرکت‌های مختلف را می‌داد و واکسن‌های بین‌المللی در ایران نیز تست می‌شد حال سهمیه قابل توجهی واکسن برای خرید وجود داشت.

به گفته خسرونیا حکومت ایران و سران آن حاضر نشدند در این مطالعات و فازهای بالینی واکسن شریک شوند و خرید و واردات واکسن را مشروط به پایان تحقیقات بر روی آن کردند به همین دلیل میزان زیادی واکسن را از دست دادند که اکنون می‌توانست به واکسیناسیون در ایران سرعت بالایی ببخشد.

ادعای تولید واکسن داخلی دیگر دلیل عدم واکسیناسیون در ایران

به گفته خسرونیا بسیاری از کشورهای همسایه ایران ادعای تولید واکسن توسط خودشان را نداشتند و در فازهای آزمایشات بالینی واکسن‌های معتبر بین‌المللی شرکت کردند و از این طریق توانستند میزان قابل توجهی واکسن به دست بیاورند و امروز در مقایسه با واکسیناسیون در ایران خیلی جلوتر هستند.

خسرونیا اگر چه منظر یک متخصص و کارشناس امر این اظهارات را اعلام می‌دارد اما به قسمتی از ماجرا هیچ اشاره‌ای نمی‌کند و آن اینکه علاوه بر اینکه حکومت ایران اجازه شرکت در فازهای تحقیقاتی را نداد، مدعی شد که توسط ارگان‌های زیر نظر خامنه‌ای شروع به تولید واکسن کرونا کرده است، کوهی که تا کنون حتی موش نیز نزاییده است.

مضاف بر اینکه بعد از تولید واکسن‌های بین‌المللی معتبر و به رغم اینکه حکومت ایران در فازهای بالینی این واکسن‌ها شرکت نکرده بود این امکان را داشت که برخی از این واکسن‌های معتبر را از طریق سهمیه کواکس و در زمانی که بیماری تا بدین حد جولان نمی‌داد و گونه‌های جهش یافته هر روز بیشتر نمی‌شد، خریداری کند اما خامنه‌ای با صراحت تمام و در مقابل چشمان تمام جهانیان واردات واکسن‌هایی را که مجوز سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده بودند ممنوع اعلام کرد و حکایت تلخ کشتار کرونا در ایران چیزی شد که امروز شاهد آن هستیم. [فعالان مدنی در ایران خامنه ای را مقصر فاجعه کرونا معرفی کردند]

در فقدان واکسیناسیون در ایران گونه لامبدا نیز در راه است

بدین گونه در فقدان واردات واکسن معتبر خارجی و عدم توانایی در تولید واکسن داخلی هر روز رکوردهای ابتلاء و فوتی‌های رکورد می‌شکند و علاوه بر گونه دلتا، بنا بر اظهارات علیرضا زالی؛ رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، اخیرا یک نمونه مشکوک به ویروس لامبدا با توجه به سفری که فرد مورد نظر به خارج داشته، مشاهده شده است.

با در نظر گرفتن احتمال بالای ورود ویروس لامبدا و با سر رسیدن فصل سرما و در فقدان واکسیناسیون در ایران به نظر می‌رسد ماه‌های آینده باز هم شاهد رکوردشکنی ابتلاء و فوتی‌ها باشیم جز آنکه مردم ایران خود به پا خواسته و با اعتراضات و فشار بر حکومت ولایت فقیه، حکومت را وادار به خرید فوری و پرکثرت واکسن برای واکسیناسیون کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)