مردی از ایالت کالیفرنیا توانست با ورود به حساب آیکلود هزاران کاربر اپل، بیش از ۶۲۰ هزار عکس و ۹۰۰۰ ویدیو دانلود کرد. او پس از جداسازی عکس و ویدیوهای برهنه آنها را به برای خودش نگه می‌داشت یا می‌فروخت.

این شهروند ۴۰ ساله با ارتکاب به ۴ جرم مختلف از جمله کلاهبرداری کامپیوتری محکوم شد. این شخص که با نام کاربری icloudripper4you در فضای مجازی فعالیت می‌کرد، خود را یک حرفه‌ای در ورود به حسابهای آیکلود معرفی کرده است. این شخص در اعترافات خود اظهار کرده که توانسته به ۵۰۰ حساب کاربری نفوذ کند.

وی به این نکته اشاره کرده که از طریق یک سرویس مدیریت ایمیل رمزنگاری شده خارجی، با شریک جرم ناشناس خود در ارتباط بوده و هرگاه یکی از آنها عکس یا ویدیو برهنه‌ای پیدا می‌کرد، آن را با طرف دیگر به اشتراک می‌گذاشت.

این مجرم برای دستیابی به اهداف شومش، خود را به عنوان یکی از عوامل پشتیبانی اپل معرفی می‌کرد و با ارسال ایمیل از آدرس‌های مختلف به قربانیان، آنها را فریب می‌داد تا اپل آی‌دی و رمز حسابشان را برای او ارسال کنند. دو مورد از این ایمیل‌ها توسط FBI شناسایی شد که در آن بیش از پانصد میلیون ایمیل ارسال شده بود. علاوه بر این، ۴۷۰۰ ایمیل حاوی اپل آی‌دی و رمز عبور از سوی قربانیان به این حسابها ارسال شده بود. به گفته FBI بیش از ۶۲۰ هزار عکس و ۹ هزار ویدیو در اختیار این مجرم سایبری قرار داشت که بیشتر آنها به دو دسته برهنه و عادی تقسیم شده بودند.

چگونه از حساب آی‌کلود خود محافظت کنیم؟

پویش‌های فیشینگ یکی از اصلی‌ترین روشهای مجرمان سایبری برای کلاهبرداری است. در طول سال‌های اخیر، کلاهبرداران توانسته‌اند روشهای خود را بهبود دهند تا تشخیص ساختگی بودن داستان‌هایشان، حتی برای افراد حرفه‌ای هم، غیر ممکن شود. با این وجود می‌توانید با پیروی از نکات زیر امنیت حساب خود را افزایش دهید:

• اگر بدون درخواست کمک از واحد پشتیبانی، ایمیلی دریافت کردید ابتدا باید آدرس ایمیل دریافتی را به دقت بررسی کنید. اگر ایمیل از آدرس رسمی پشتیبانی ارسال نشده باشد، بی شک ایمیل جعلی بوده و هر درخواستی از سوی آن با هدف کلاهبرداری انجام شده است.

• حتما ایمیل را از لحاظ نوشتاری و گرامری بررسی کنید. معمولا ایمیل‌های کلاهبرداری با اشتباهات املایی زیادی همراه هستند.

• حتما از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید. در این صورت حتی اگر نام کاربری (اپل آی‌دی) و رمز عبورتان در دست هکرها بیفتد، آنها باز هم نمی‌توانند به حسابتان وارد شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)