قلدری اینترنتی پدیده جدیدی نیست، این عبارت از سال ۲۰۱۱ به لغت‌نامه‌ها افزوده شده است. با افزایش نفوذ اینترنت در زندگی ما، ترس از آزار و اذیت آنلاین نیز بیشتر می‌شود. برخورداری کودکان کم سن و سال از تلفن همراه دیگر امری عادی شده که اغلب با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز همراه است. اینکه اینترنت قابلیت اتصال ۲۴ ساعته و ناشناس ماندن را برای همه فراهم می‌کند، به این معنی است که احتمال بروز اتفاقات ناگوار برای کودکان نیز بیشتر است.

آمارها نشان می‌دهد که آزار و اذیت سایبری روز به روز در حال افزایش است، از این رو تشخیص قلدری سایبری علیه کودکان به یکی از وظایف اصلی والدین مبدل شده است. آسیب‌های ناشی این نوع قلدری، از قلدری فیزیکی شدید‌تر بوده و آثار آن تا بزرگسالی بر روی زندگی فرد تاثیر می‌گذارند. با این وجود تشخیص رفتارهای متداول دوران نوجوانی از رفتارهای ناشی از قلدری سایبری کار راحتی نیست. برای کمک به تشخیص وضعیت کودکتان در این مقاله قصد داریم به چند مورد از نشانه‌های متداول قلدری سایبری اشاره کنیم:

تغییرات ظاهری یا فیزیکی ناگهانی و بی دلیل:

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کرد، تغییرات ظاهری شدید است. با اینکه چنین تغییراتی حتما نشانه قلدری علیه فرزندتان نیست اما از دست دادن ناگهانی وزن یا اشتها، بی‌خوابی و استرس‌های صبحگاهی، علائمی هستند که در صورت مشاهده آنها بهتر است با فرزند خود صحبت کنید تا از وضعیت روحی او اطلاع حاصل کنید.

فرار از مدرسه:

اگر کودک شما مدام خودش را به مریضی زده و از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند به احتمال قوی اتفاق خاصی رخ داده است. معمولا کودکان هر از گاهی برای نرفتن به مدرسه از چنین دلایلی استفاده می‌کنند اما اگر این رفتار به یک عادت تبدیل شده و هر روز تکرار شود یعنی مشکلی وجود دارد.

تغییرات اخلاقی:

در صورت مشاهده اضطراب آشکار، تغییرات ناگهانی در خلق و خو، همچنین پاسخ‌های سریع و خشن به سوالات، باید بیشتر مراقب فرزندتان باشید. ممکن است این قبیل خصوصیات با رفتارهای متداول دوره نوجوانی یکی باشد و نمی‌توان به حتم آنها را نشانه مورد آزار و اذیت قرار گرفتن کودک دانست. در صورت مشاهده چنین رفتارهایی بهتر است با در مورد اوضاع روحی کودک از او سوال کنید و اگر در جواب فقط همه چیز خوبه یا خوبم شنیدید باید مراقبتهای خود را بیشتر کنید.

از دست دادن شور و اشتیاق:

نکته بعدی که باید به آن توجه داشت از دست دادن شور و اشتیاق کودک نسبت به فعالیتی است که قبلا علاقه زیادی به آن داشت. اگر کودکان به فوتبال یا گیتار زدن علاقه شدیدی داشته و ناگهان دست از آن بردارد، ممکن است کسی او را مورد آزار و اذیت قرار داده باشد. به همین صورت اگر فرزندتان از خانواده یا دوستان خود دوری کند نیز ممکن است نشان دهنده بروز مشکل باشد.

دوری از شبکه‌های اجتماعی:

آخرین نشانه دوری یا پاک کردن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی است. امروزه اغلب نوجوانان بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند و برای خود هویتی در دنیای مجازی دارند.

سخن پایانی:

ممکن است برای کودکان سخت باشد که به وضوح در مورد وضعیت خود صحبت کنند و بگویند که مورد قلدری یا هرگونه آزار و اذیت سایبری قرار گرفته‌اند. به همین علت این وظیفه والدین است که با توجه به رفتارها و تغییراتی که در کودک رخ می‌دهد بفهمند که آیا کودکشان مورد قلدری واقع شده یا نه. والدین باید آماده باشند تا در صورت نیاز به فرزند خود کمک کنند تا از این دوره بحرانی عبور کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)