مذاکرات وین؛ دولت رئیسی با دست پس می‌زند با پا پیش می‌کشد!

در حالی که جناح منسوب به خامنه‌ای که اکنون در قالب دولت رئیسی متجلی می‌شود در مورد مذاکرات وین مدعی و مخالف بود حال به نظر می‌رسد چاره‌ای جز آمدن پای میز مذاکرات وین ندارد.

انتقال دولت در حکومت ایران انجام شد و یکی از موضوعاتی که در سیاست خارجی حکومت ایران باید مد نظر قرار گیرد موضوع هسته‌ای و مذاکرات وین می‌باشد.

مذاکراتی که از ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ و بعد پایان ششمین دور آن بلاتکلیف مانده و تا کنون سیاست قاطعی از سوی حکومت ایران درباره آن اتخاذ یا حداقل رسانه‌ای نشده است.

صندلی داغ مذاکرات وین در انتظار «دولت جوان حزب‌اللهی»

آنچه از مهره‌های پایین‌تر حکومت ولایت فقیه به رسانه‌ها درز می‌کند نشان می‌دهد که دولت رئیسی نیز باید بر روی همان صندلی داغی بنشیند که روحانی و ظریف نشسته بودند.

به عبارت دیگر هر چند جناح منتسب به خامنه‌ای مذاکرات برجام را با دست پس می‌زد اما اکنون مجبور است آن را با پا پیش بکشد.

روزنامه ستاره صبح در مطلبی با عنوان ضرورت تنش زدایی در سیاست خارجی می‌نویسد مذاکره با غرب تصمیمی است که حاکمیت سیاسی باید بگیرد و رئیس جمهور بیشتر اجراکننده این تصمیم است.

به عبارت دیگر مفروض گرفته شده است که حاکمیت سیاسی ولایت فقیه و در راس آن خامنه‌ای چاره‌ای جز مذاکره با غرب بر سر برنامه اتمی‌اش ندارد.

ستاره صبح همچنین در مطلب دیگر تحت عنوان «احتمال این وجود دارد که آمریکا امتیازهای بیشتری از ایران بخواهد» به زبان بی‌زبانی موضع ضعف و پایین حکومت ایران در مذاکرات احتمالی آتی وین را نشان می‌دهد.

موضع ضعف حکومت ایران در مذاکرات وین

ستاره صبح این موضع ضعف را اینگونه برجسته کرده است که «ایران باید تلاش کند از همین امتیازات محدودی که آمریکا در اختیار ایران قرار می‌دهد استفاده کند… مذاکرات جدید از نظر محتوایی با برجام دوران اوباما تفاوت‌هایی خواهد داشت… نظام سیاسی باید تا حدودی از مواضع خود عقب‌نشینی کند… راهی به جز این برای کشور باقی نمانده» است.

این رسانه حکومت ولایت فقیه در مطلب دیگری در زمینه مذاکرات وین می‌نویسد «اکنون که حاکمیت یکدست شده… به تدریج مخالفان برجام به واقعیت‌ها پی برده‌اند و برای مذاکرات چراغ سبز نشان می‌دهند…»

چراغ سبز دلواپسان به مذاکرات وین

ستاره صبح با اشاره به اینکه پیش نویس مذاکرات در دوران روحانی آماده شده بود اما مصوبه مجلس در نهایت مانع اجرای آن شد می‌افزاید «اکنون رئیس کمیسیون امنیت ملی و سردار کوثری عضو مجلس از تهران به احیای برجام چراغ سبز نشان می‌دهند… و مذاکرات وین قطعا باید به سرانجام برسد.»

این در حالی است که در ظاهر امر و بنا بر اظهار نظر امیر عبداللهیان وزیر خارجه جدید حکومت ایران «احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین اندک است».

اما تناقض امر در آنجاست که بنا به گواهی اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌‌های حکومت ایران و جهان و مهره‌های درونی حکومت ولایت فقیه، این حکومت و دولت منصوبش نمی‌توانند هیچ کاری در عرصه اقتصادی را بدون لغو تحریم‌ها پیش ببرند زیرا تحریم‌های فلج‌کننده دست و پای آنها را برای هر مانوری بسته است.

گره خودرن اقتصاد در داخل به مذاکرات وین و بیچارگی حکومت

وضعیت اقتصادی که گفته می‌شود از اولویت‌های داخلی رئیسی می‌باشد نیز مانند آنچه روحانی می‌گفت اکنون دیگر بیشتر و بیشتر مشروط به مذاکرات وین و حصول توافقی است که حکومت ایران بتواند گشایشی در امر اقتصادی در جنبه داخلی ایجاد کند.

علاوه بر این عدم حصول توافق در شرایط انفجاری اقتصادی و اجتماعی جامعه تهدید و خطر بالقوه‌ای است که هر آن می‌تواند به خطری بالفعل برای حکومت ایران تبدیل شود اگر پای مذاکرات وین نیاید.

این ضرورت را روزنامه فرهیختگان به نقل از یک کارشناس حکومتی به نام دیاکو حسینی، چنین برجسته می‌کند که «رفع تحریم‌ها در دولت رئیسی اولویت دارد نه احیای برجام… کلیات رویکرد دولت رئیسی در مورد مذاکرات مشخص است و ما به زودی شاهد از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای میان ایران و سایر کشورها خواهیم بود.»

تابلو تشدید تضاد

اما با تمامی این مفروضات تابلو انقباض و تشدید تضاد با جامعه جهانی از سوی حکومت ایران نیز همواره به عنوان یک گزینه ولو با درصد پایین‌تری از احتمال وجود دارد و نباید آن را به طور کلی از معادلات مذاکرات وین حذف کرد.

همچنان که دیاکو حسینی پیرامون اجماع جهانی علیه حکومت ایران در صورت طی مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌گوید «فرایند دوم نیز به نگرانی مشترک این کشورها (کشورهای غربی، روسیه و چین) از دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی برمی‌گردد… این نگرانی میان کشورهای چین و روسیه وجود دارد که در صورت لغو برجام و از بین رفتن نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، امکان نزدیک شدن ایران به بمب اتم وجود خواهد داشت و اگر نظارت‌های برجام در قالب برجام و پادمان از بین برود آن وقت نگرانی چین و روسیه افزایش پیدا می‌کند و امکان اجماع‌سازی علیه حکومت ایران وجود خواهد داشت.» [طرح جدید آژانس اتمی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای حکومت ایران]

در این بین نباید از مصوبه مجلس حکومت نیز غافل ماند. در صورتی که مصوبه مجلس حکومت ولایت فقیه مانع از دستیابی به یک توافق شود یا مانع جدی بر سر نظارت‌های آژانس شود امکان همراهی کشورهای چین و روسیه با آمریکا علیه حکومت ایران وجود خواهد داشت که در آن صورت روزهای سیاهی در انتظار حکومت ولایت فقیه خواهد بود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)