چگونه دیپ‌فیک چشم را فریب می‌دهد؟

علاوه بر دیپ فیک، اپلیکیشن‌هایی هم ساخته شده که قابلیت ایجاد دیپ فیک برهنه را هم دارند. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند تصاویر هر شخصی را در عرض چند ثانیه به یک عکس سینه برهنه تبدیل کند. خوشبختانه یکی از معروف‌ترین اپلیکیشن‌های این زمینه به نام DeepNude از فضای مجازی حذف شد. اما اگر همین اپلیکیشن با قابلیت جدیدی مثل ایجاد ویدیوی برهنه (به شدت واقعی) بازگردد چه باید کرد؟

شواهد نشان داده ساخت چنین ویدیوهایی به خصوص در صنعت پورن، به یک بک منبع درآمد پرسود تبدیل شده است. به گفته BBC، ۹۶% از ویدیوهای مستهجن منتشر شده از سلبریتی‌ها با این تکنولوژی و بدون اجازه یا اطلاع آنها ایجاد شده است.

در ایالت کالیفرنیا قانون جدیدی وضع شده که به واسطه آن هر شخصی که بدون اطلاع یا اجازه فرد دیگری، تصاویر برهنه جعلی او را تولید کند، مشمول ۱۵۰ هزار دلار جریمه نقدی خواهد شد. اما آنطور که مشخص است، بسیاری از کشورها هنوز قصد وضع چنین قوانینی را ندارند. با این حال حتی اگر قوانین و جریمه بالایی برای آن در نظر گرفته شود هم، احتمال سرپیچی مجرمان سایبری بسیار بالا است.

به گفته مجله اکونومیست، برای اینکه بتوان یک ویدیوی کوتاه دیپ فیک درست کرد، باید مقدار زیادی ویدیو از شخصیت اصلی در دست باشد. با این حال انتظار می‌رود که در آینده نزدیک بتوان با ضبط چند استوری کوتاه از اینستاگرام، ویدیوی دیپ فیک ایجاد کرد. در این صورت احتمال اینکه ویدیوی نامناسبی از اعضای خانواده، همکاران، دوستان، حتی رئیسمان را هم ببینیم به شدت افزایش پیدا می‌کند. همچنین ممکن است این ویدیوها برای قلدری در مدارس، شرکت‌ها و … نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

علاوه بر این، قطعا مجرمان سایبری از این روش برای حملات هدفمند خود استفاده خواهند کرد. ساخت دیپ فیک‌ها به مرور زمان راحت‌تر و کم هزینه تر می‌شوند و با چشم غیر مسلح نیز به هیچ عنوان نمی‌توان آنها را تشخیص داد. همین امر موجب خواهد شد که در آینده نتوان واقعی و مجازی را از هم تشخیص داد.

چگونه می‌توان برای مقابله با تهدیدات ناشی از دیپ فیک آماده شد؟

در قدم اول باید به همه کاربران اینترنتی اطلاع رسانی که کرد که دیپ فیک و خطرات و پیامدهای احتمالی آن چیست. در واقع باید یاد بگیریم که به همه ویدیوهایی دنیای مجازی به چشم ساختگی نگاه کنیم.

در قدم دوم باید تکنولوژی هایی ساخته شود که دیپ فیک را تشخیص دهند. در حال حاضر تحقیقات زیادی در این زمینه در حال انجام است. با توجه به اینکه برای ساخت ایت ویدیوها از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره گرفته شده است، بهتر است برای تشخیص آن نیز از همین تکنولوژی استفاده شود تا خطاهای انسانی در آن به حداقل برسد.

شبکه‌های اجتماعی نیز باید از افزایش دیپ‌فیک‌ها آگاه شده و به دلیل تاثیر شدید ویدیوهای جنجالی در فضای مجازی و سرعت انتشار فوق سریع آن، باید برای مقابله با آن چاره‌ای بیاندیشند.

پیشرفت سریع تکنولوژی امری است که همه را شگفت زده می‌کند و اما نمی‌توان چنین انتظار داشت که همه آن در مسیر درست و بی ضرر استفاده خواهند کرد. به همین علت باید قبل از وقوع حوادث ناگوار، برای مقابله با تغییر در نوع کاربرد تکنولوژی‌ها آمادگی لازم را کسب کرد.

 

دیپ فیک: ببین و باور نکن! (بخش اول)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)