VPN یا همان شبکه مجازی اختصاصی راه حل اساسی برای بسیاری از مشکلات محسوب می‌شود. این ابزار برای دسترسی به سایت‌های فیلتر شده، مخفی کردن فعالیت اینترنتی، فرار از دست ردیابان اینترنتی و … کاربر دارد.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا VPN در برابر هکرها هم از شما محافظت می‌کند؟ آیا اطلاعات خصوصی و فایل‌های شما با استفاده از VPN امنیت بیشتری خواهد داشت؟ در محافظت از داده‌ها تا چه میزان تاثیر گذار است؟

امکان پاسخ دادن به این سوال تنها با یک بله یا خیر وجود ندارد و باید در این توضیح بیشتری برای آن ارائه کرد.

آیا VPN از هک شدن جلوگیری می‌کند؟

استفاده از VPN در شبکه‌های عمومی و خانگی به دلیل افزایش چشم‌گیر امنیت داده‌ها، بسیار مفید است. اما VPN به تنهایی قادر نیست از تمام حملات سایبری جلوگیری کند. برخی حملات به قدی پیچیده هستند که حتی آنتی ویروس‌ها هم نمی‌توانند با آن مقابله کنند.

برخی از حملات که می‌توان با VPN جلوی آنها را گرفت عبارتند از:

۱. حمله مرد میانی (MitM)

در این حمله، فردی نشست شما با مخاطبتان را سرقت می‌کند و می‌تواند در بین مسیر شما قرار بگیرد. در واقع این حمله با استراق سمع تفاوتی ندارد. هکر می‌تواند از محتوای مکالماتی که بین دو طرف رد و بدل می‌شود مطلع گردد. آنچه که این حمله را ترسناک می‌کند، این است که قربانی هرگز متوجه چیزی نخواهد شد. با این روش، هکرها می‌توانند اطلاعات حساس و خصوصی شما را مثل عکس‌ها، اطلاعات حساب بانکی یا اطلاعات شخصی مثل تاریخ تولد، کد ملی و … را بدست‌ بیاورند.

VPN چطور از این حمله جلوگیری می‌کند؟ VPN تمام فعالیت‌های آنلاین شما را رمزنگاری می‌کند. اغلب این رمزنگاری‌ها به قدری پیچیده هستند که رمز  گشایی از آن تقریبا غیر ممکن است. همچنین با تغییر IP دیگر هکر قادر به شناسایی موقعیت مکانی شما نیز نخواهد بود. همچنین از سایتی که بازدید می‌کنید نیز بی اطلاع خواهند بود و نشست شما نیز نمی‌توانند سرقت کنند.

۲. هک از راه دور:

یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین روشهایی که هکرها برای دستیابی به سیستم قربانی از آن استفاده می‌کنند، از طریق IP است. تقریبا همه وب‌سایت‌ها، IP شما را ردیابی می‌کنند. اگر یکی از این وب‌سایت‌ها آلوده باشد، در نتیجه آدرس IP شما به دست هکر خواهد افتاد. حالا تنها کاری که باقی مانده این است که با آن به سیستم شما دسترسی پیدا کرده و یک در پشتی پیدا کنند. در پشتی در هر وسیله‌ هوشمندی مثل تلوزیون، ساعت، تلفن همراه، کامپیوتر خانگی یا قابل حمل و … می‌تواند وجود داشته باشد.

زمانی که با یک VPN به یک سایت مراجعه می‌کنید، IP واقعی شما مخفی باقی می‌ماند در نتیجه هکر نمی‌تواند به شما حمله کند. به زبان ساده‌تر هرگاه با VPN به وبگردی می‌پردازید، سایت‌ها آی‌پی VPN را ردیابی می‌کنند نه شمای واقعی را.

۳. حملات منع دسترسی:

برخی اوقات هکرها با ارسال درخواستهای بیش از اندازه به یک شبکه، دسترسی آن به اینترنت یا سرویس خاصی را قطع می‌کنند. امروزه این حملات به قدری فراگیر شده که حتی هکرهای تازه‌کار هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

زمانی که از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنید دیگر نیازی به نگرانی در مورد این حملات نیست. زیرا برای موفقیت این حمله، دانستن آی‌پی قربانی الزامی است و VPN آی‌پی شما را مخفی می‌کند. البته باید دقت داشته باشید این اتفاق فقط زمانی رخ می‌دهد که هکر از قبل IP شما را در اختیار نداشته باشد.

چه حملاتی را نمی‌توان با VPN دفع کرد؟

در واقع هر حمله‌ای که در آن دسترسی به آی‌پی قربانی الزامی نباشد مثل حملات فیشینگ یا بدافزار، با VPN قابل دفع نیست. شاید با VPN به یک سایت غیر رسمی یا آلوده به بدافزار مراجعه کنید. برخی اوقات فایل‌ بدافزار از طریق ایمیل به قربانی ارسال می‌شود. در چنین مواردی استفاده از VPN هیچ کمکی نخواهد کرد.

جمع‌بندی:

VPN می‌تواند در برابر برخی از حملات سایبری از شما محافظت کند اما نه همه حملات. هر حمله‌ای که موفقیت آن به IP شما بستگی داشته باشد با VPN قابل دفع است. برای حملات پیچیده‌ و فنی (مثل بدافزار یا باج افزار) باید از آنتی ویروسهای مطمئن و فعال شده استفاده کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)