در ابتدای مستند جدید شبکه نتفلیکس با نام «دعای رهایی*»، مردی به گروهی غریبه نزدیک می‌شود و به آنها می‌گوید که چگونه به عنوان یک زن ترنس زندگی کرده است، تا اینکه سرانجام به سمت مسیحیت گرویده.

*(اصطلاح “با دعا از همجنسگرایی رهایی یابید” اغلب به عنوان یک اصطلاح برای نشان دادن این باور که گرایش جنسی یا هویت جنسیتی فرد را می توان با دعا تغییر داد، استفاده می‌شود. بخش عمده‌ای از این سیستم دینی، معتقد به استفاده از درمان اصلاحی همجنسگرایان است، که اغلب تحت عنوان‌های مختلفی مانند “تقویت جنسیت” یا “اختلال هویت” شناخته می شوند.)

اکنون این مرد، جفری مک کال، زندگی گذشته خود را مملو از گناه می داند. او حالا به عنوان یک مرد سیسجندر زندگی می‌کند و مصمم است که خدا او را نجات داده است.

این یک شروع تعجب آور برای فیلمی است که وعده تشریح مسئله‌ درمان اصلاحی را می دهد، اما برای کریستین استولاکیس، کارگردان این مستند، مهم بود که فیلمش نمایشگر جنبشی باشد که امروزه‌ در ایالات متحده آمریکا جریان دارد تا نشان دهد که مشکل هنوز هم برطرف نشده است.

استولاکیس به خبرگزاری پینک‌ نیوز می‌گوید: “تیم من، از جمله خودم، همه ارتباط شخصی با این موضوع داریم. تیم من شامل بازماندگان درمان اصلاحی می‌شود، افرادی که خود را کوییر هویت یابی می کنند و در جوامع مذهبی محافظه کار یا پروتستانی بزرگ شده‌‌اند. همه ما به نحوی این مسئله را در زندگی تجربه کرده‌ایم و تصمیم گرفتیم که درک این واقعیت که این حرکت همچنان در جریان است، بسیار مهم است.”

استولاکیس با جفری تماس گرفت و در مورد تمایل او به شرکت در این مستند پرسید، او در ادامه شرح می دهد که چگونه از ابتدا در مورد این واقعیت که مستند دعای رهایی صداهای انتقادی را شامل می‌شود، بسیار شفاف بوده است.

تجربه‌ جفری تنها یکی از داستان‌هایی است که در «دعای رهایی» ثبت شده است، در این مستند قدرتمند جدید نتفلیکس، به روش های درمان اصلاحی در ایالات متحده -که به آن “جنبش سابق همجنسگرایی” نیز می گویند – اشاره می‌کند. اکثر مصاحبه شوندگان رهبران درمان اصلاحی هستند که بعدها جنبش را ترک کردند. همه، به غیر از جفری، از مشارکت خود در شیوه هایدرمان اصلاحی پشیمان هستند و هر کدام اکنون خود را بخشی از جامعه ال‌جی‌بی‌تی می‌دانند.

کارگردان « دعای رهایی» از تجربه آسیب‌زای عمویش در طول دوران درمان اصلاحی‌اش برای ساخت این مستند الهام گرفته است.

استولاکیس طی تحقیقاتش متوجه شد که درمان اصلاحی هنوز در آمریکا در حال پیشرفت است. او بیش از پیش مصمم شد تا به این شیوه مضر نگاه انتقادی داشته باشد.

مستند دعای رهایی، تاثیر آسیب‌های روحی و روانی جنبش درمان اصلاحی را بررسی می‌کند.

از طریق مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها، «دعای رهایی» آسیب‌هایی که رهبران سابق جنبش همجنسگرایان تجربه کرده‌اند را بازگو می‌کند. در یک مرحله، ایوت کانتو اشنایدر، سخنران معروف همجنسگرا، شرح می‌دهد که چگونه ۱۷ دوست همجنسگرا خود را در دوران جوانی به دلیل ایدز از دست داده است.

«دعای رهایی Pray Away» سه شنبه (۳ آگوست) در نتفلیکس منتشر شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)