حزب الله از ایران سوخت وارد می‌کند؛ مخالت سیاست‌مداران لبنانی

رویترز در ۲۵ مرداد خبر داد که حزب الله لبنان واردات سوخت از حکومت ایران را وارد می‌‌کند این امر با مخالفت بسیاری از سیاست مداران لبنانی قرار گرفته است.

اولین بار در اواسط تیر ۱۳۹۹ بود که حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان از اعلام آمادگی برای خرید و واردات سوخت از ایران صحبت به میان آورد.

در آن زمان و در ۱۹ تیر، ریمون غجر وزیر انرژی لبنان اعلام کرد که بیروت فعلا برنامه‌ای برای این کار ندارد.

حسن نصرالله در آن زمان گفته بود مذاکراتی را با دولت بیروت آغاز کرده است تا پیشنهاد مشتقات نفتی و بنزین از ایران با لیر لبنانی را بررسی کند چون می‌تواند فشار بر ذخایر ارزی لبنان را کم کند.

به دنبال این اظهارات غجر؛ وزیر انرژی لبنان افزود در حال حاضر برنامه‌ای برای مذاکره با حکومت ایران برای واردات سوخت ندارم و مذاکرات فعلی با عراق در جریان است.

به دنبال اظهارات حسن نصرالله مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در آن زمان اعلام کرد چنین چیزی غیر قابل قبول است و هر اقدامی بتوانیم انجام می‌دهیم تا فروش نفت ایران متوقف شود.

وی افزود نمی‌گذاریم حکومت ایران به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان نفت بفروشد و پولش را در اختیار حزب الله قرار دهد.

بحران بنزین در لبنان و تکاپوی دوباره حزب الله برای واردات سوخت از ایران

بعد از این اظهارات و پس از آنکه بحران کمبود بنزین در لبنان بالا گرفت و در پی آن اعتراضات نیز بالا گرفت نصرالله مجددا بارها اظهارات خود پیرامون واردات بنزین از ایران را مطرح کرد.

نصرالله در ۴ تیر ۱۴۰۰ مجددا این موضوع را طرح کرد که «من وعده دادم هنوز هم سر وعده خودم هستم اگر دولت لبنان نتواند بنزین و گازئیل برای کشور وارد کند حزب الله آماده است آن را از ایران وارد کند.

وی افزود تمام امکانات فنی برای این احتمال نیز آماده شده است. این در حالی بود که حسن دیاب نخست وزیر موقت لبنان در همان زمان واردات سوخت با پوند را تصویب کرده بود.

تحریم‌ها و واردات سوخت از ایران توسط حزب‌ الله

ادعای نصرالله در حالی صورت می‌گرفت که وی اعلام کرد برای پرهیز از تحریم‌های آمریکا واردات سوخت ایران از طریق بانک مرکزی لبنان انجان نخواهد شد.

به عبارت دیگر روند واردات بنزین از ایران توسط حزب الله روندی غیر شفاف و شامل قوانین پولشویی می‌باشد.

در همین زمان دورثی شی؛ سفیر آمریکا در بیروت در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد واردات از ایران راه حل مناسبی برای بحران سوخت در لبنان نیست.

شی افزود هدف حکومت ایران ایجاد نوعی حکومت اقماری می‌باشد که از طریق آن سیاست‌های خود در لبنان و منطقه را پیش ببرد.

کاهش یارانه سوخت توسط دولت موقت لبنان راه را برای حزب الله باز می‌کند

متعاقف آن و در روز ۴ تیر ۱۴۰۰ حسن دیاب نخست‌وزیر موقت لبنان اعلام کرد با طرح کاهش یارانه‌های سوخت موافقت می‌کند.

دولت لبنان ماهانه بابت توزیع سوخت ارزان، ۲۵۰ میلیون دلار اختصاص می‌داد که با توجه به وضعیت آشفته اقتصادی دولت لبنان این امر برایش مشکل ساز می‌باشد.

با کاهش یارانه سوخت توسط دولت لبنان قیمت سوخت از ۱۵۰۰ پوند لبنان به ۳۹۰۰ پوند افزایش پیدا کرد.

تکرار ادعای دبیر کل حزب الله درباره واردات بنزین

حسن نصرالله در پی کاهش یارانه سوخت از سوی دولت در روز چهارشنبه ۱۳ مرداد مجددا به صحنه آمد و اعلام کرد اگر دولت کاری نتواند بکند ما سوخت وارد خواهیم کرد کمی وقت لازم است نفرات حزب الله برای وارد کردن بنزین و گازوئیل در ایران هستند.

تنش‌ها بر سر کمبود سوخت به بحران در لبنان دامن می‌زند؛ سوء استفاده حزب الله

با این وجود و انفجار دست کم ۲ تانکر سوخت که سوخت قاچاق حمل می‌کرده و یکی از آنها توسط ارتش لبنان توقیف شده بود، و حین توزیع بنزین انفجار مهیبی رخ داد که دست کم ۲۰ نفر کشته و ۷۹ نفر زخمی شدند.

برخی شاهدان عینی گفتند بعید نیست این آتش‌ سوزی و انفجار عامدانه بوده باشد تا حزب الله بتواند توسط آن مقاصد خود را پیش ببرد.

تصمیم نهایی حزب الله برای واردات سوخت

سرانجام حسن نصرالله در ۱۵ مرداد اعلام کرد که واردات بنزین و گازوئیل از ایران را آغاز می‌کند.

در روز ۲۸ مرداد نصرالله اعلام کرد که نخسین نفتکش سوخت از ایران به سوی لبنان حرکت کرده است.

برخی منابع اطلاعاتی و امنیتی حکومت ایران نیز با اعلام این خبر اعلام کردند سوخت ارسالی به لبنان توسط یک بازرگان شیعه لبنانی از حکومت ایران خریداری شده است.

مخالفت سیاست‌مداران لبنانی با واردات سوخت توسط حزب الله

با اعلام این خبر سیلی از اعتراضات فعالان سیاسی و سیاستمدارن لبنانی آغاز شد.

سعد حریری؛ رهبر المستقبل که پیشتر نخست‌وزیر لبنان بوده اعلام کرد واردات سوخت از ایران لبنان را وابسته به کشوری می‌کند که زیر تحریم‌های سنگین ایالات متحده و بخشی از جامعه جهانی قرار دارد و این موضوع برای لبنان مصیبت ایجاد خواهد کرد همان طور که تحریم‌ها علیه ونزوئلا را تشدید کردد.

حریری همچنین به اظهارات نصرالله که کشتی‌های حامل سوخت حکومت ایران برای لبنان را به مثابه خاک لبنان اعلام کرده بوده واکنش نشان داد و آن را وارد کردن لبنان به یک معادله نظامی پرمخاطره دانست و پرسید آیا لبنان استانی از ایران شده است؟!

کمبود سوخت در لبنان به دلیل قاچاق آن به سوریه توسط حزب الله

حریری پرده از ماجرای دیگری نیز برداشت و افزود حزب الله واقف است که بحران سوخت لبنان به خاطر قاچاق آن جهت خدمت به سوریه است پس بهتر است به جای منت گذاشتن بر سر مردم لبنان قاچاق سوخت به سوریه متوقف شود.

اعتراضات دیگر شخصیت‌های لبنانی به اقدام حزب الله

علاوه بر حریری، سمیر جعجع: رهبر فالانژهای قوات اللبنانیه در اعتراض به اقدام حزب الله طی بازخواستی از میشل عون رئیس جمهور لبنان و متحد نصرالله اعلام کرد آیا اجازه داده تا حزب الله بعد از تسلط بر امور امنیتی، نظامی و راهبردی، اکنون امور اقتصادی لبنان را نیز قبضه کند؟!

سامی جیل دبیر کل حزب کتائب لبنان نیز اعلام کرد حالا لبنان در محاصره نیست ولی خیلی زود این اتفاق خواهد افتاد نصرالله به زودی ما را زیر تحریم خواهد برد.

تحریم‌های بین‌المللی در انتظار لبنان

با توجه به اقدامات حزب الله برای واردات غیر قانونی سوخت از حکومت ایران که فروش نفت آن تحت تحریم‌های شدید آمریکاست این تهدید وجود دارد که این داد و ستد لبنان را که با سخت‌ترین چالش اقتصادی خود روبرو است ذیل تحریم‌های آمریکا ببرد. [حزب الله لبنان؛ کانون دیگری برای تشدید رویارویی بین آمریکا و حکومت ایران]

از سوی دیگر سود حاصل از واردات سوخت از ایران نه به جیب دولت ورشکسته و مستعفی لبنان می‌رود که شاید دردی هر چند کوچک از دردهای آن را درمان کند بلکه مستقیما به جیب حزب الله می‌رود که در راه نیات تروریستی این گروه به کار برده می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)