فیسبوک با انتشار نسخه جدیدش، از رمزنگاری سرتاسری در تماس‌های صوتی و تصویری، رونمایی کرد. علاوه بر این، در تنظیمات خود بخشی آزمایشی تعبیه دیده که بواسطه آن می‌توان پیام‌های مستقیم اینستاگرام را نیز رمزنگاری کرد.

به گفته این شرکت، تمامی پیام‌ها و تماس‌ها از لحظه‌ خروج از دستگاه شما تا رسیدن به مقصدش رمزنگاری شده است. این یعنی هیچ کس دیگری، حتی شرکت فیسبوک نیز نمی‌تواند به پیام یا تماس شما دسترسی داشته باشد.

این شرکت عقیده دارد که امروزه برخورداری از رمزنگاری سرتاسری یک مزیت محسوب نمی‌شود بلکه تمام اپلیکیشن‌های این صنعت باید به آن مجهز باشند.

باید خاطر نشان کرد که پیام رسان این شرکت از سال ۲۰۱۶ با افزودن قابلیت چت خصوصی، پیام‌های متنی را رمزنگاری می‌کند. این در حالی است که اپلیکیشن واتساپ، با بهره‌گیری از پروتکلهای سیگنال، از همان ابتدا به رمزنگاری سرتاسری مجهز بوده‌است.

قابلیت آزمایش رمزنگاری پیام‌های مستقیم اینستاگرام نیز، در برخی کشورها قابل است و در صورت کسب نتایج مورد نظر، به طور قطعی بر روی اپلیکیشن اضافه خواهد شد.

تمامی این تغییرات در پی بیانیه مارک زاکربرگ در سال ۲۰۱۹ رخ داده‌است. به گفته او آینده ارتباطات به سمت خصوصی سازی و سرویس‌های رمزنگاری شده، تغییر مسیر خواهد داد. تنها در این صورت کاربران می‌توانند مطمئن شوند که مکالمات آنها نه تنها امنیت خود را حفظ خواهد کرد، بلکه تا ابد نیز در هیچ جا ذخیره نخواهد شد.

این تغییرات منجر به افزایش نگرانی شده چرا که دستیابی به حریم خصوصی کامل، می‌تواند برای مجرمان یک فضای پنهانی و امن ایجاد کند. با توجه به اینکه بیش از ۹۰% قاچاق و آزار جنسی کودکان در پلتفرم فیسبوک رخ می‌دهد، نمی‌توان از حق طبیعی حریم خصوصی برای دیگر کاربران اینترنت نیز چشم پوشی کرد. حفظ حریم خصوصی در کنار جلوگیری از فعالیت مجرمان و رفتارهای آزار دهنده، چالشی است که هنوز راه حل آن برای شرکت‌های بزرگ اینترنتی آشکار نشده است.

این تغییرات درست یک هفته پس از تصمیم شرکت اپل برای بررسی محتویات گالری تلفن همراه کاربران جهت جلوگیری از پورن کودکان گرفته شد. همزمان با این تصمیم بسیاری از کاربران و حتی خود کارمندان اپل نیز به این تصمیم اعتراض کردند، به گفته آنها هرچقدر هم روی این برنامه کار شده و دقیق عمل شود، به هر حال یک در پشتی در تلفنها ایجاد می‌شود که برای هکرها قابل دسترسی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)