اخیرا طرح صیانت از فضای مجازی توسط مجلس به تصویب رسیده است. طرحی که به درستی آن را زمینه ساز کره شمالی و چین شدن ایران میدانند. این طرح میتواند از زوایای مختلفی آثار منفی در جامعه بگذارد، از محدودیت گردش آزاد اطلاعات تا از بین رفتن بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی که عموما تنها منبع درآمد بسیاری از جوانان هستند. از مضرات این طرح بارها گفته شده و این متن در پی بازگویی دوباره آن‌ها نیست، بلکه در پی مقابله با آن است. نه با تشویق به امضای کارزار مخالفت با طرح صیانت یا تبلیغ به گذاشتن پست‌های اعتراضی، بلکه روش‌هایی که بتواند به شکست طرح منجر شود و نه عقب نشینی نمایندگان (خامنه‌ای) در مجلس.

یکی از اهداف این طرح انتقال ترافیک خارجی به داخل توسط فیلتر کردن پلتفرم‌های خارجی و جایگزینی آن با نمونه‌های تقریباً ضعیف و بدون کاربرد داخلی است. برای شکست این طرح باید بعد از فیلترینگ همچنان ترافیک خارجی را حفظ کرد و سعی شود با استفاده از وی‌پی‌ان از اینستاگرام و تلگرام استفاده شود. برای این کار وظیفه بسیاری از افراد جامعه که با امور کامپیوتری بیشتر آشنا هستند، آموزش استفاده از این سرویس‌ها به آشناهای خود است. برای این کار استفاده از پروتکل Shadowsocks بسیار مناسب است، این پروتکل نیز در مقابل سیستم سانسور چین بسیار موفق عمل کرده و میتواند در ایران نیز موفق عمل کند.

روش بعد استفاده از شبکه تور است، اما این شبکه معمولا به راحتی قابل مسدود سازی است و تنها راه حل این مشکل استفاده از bridgeهای اتصال به این شبکه است. این پل‌ها را میتوان از خود پروژه تور توسط ایمیل یا اسخاص ثالثی که این سرورها رو تولید و لینک آن را برای دسترسی قرار می‌دهند، تهیه کرد.
برای دانلود bridgeهای تور میتوان از سایت زیر استفاده کرد:
https://bridges.torproject.org/options

روش بعد استفاده از وی‌پی‌ان‌های مخصوص فیلترینگ شدید مانند نرم‌افزار Geph است. این نرم افزار با ثبت نام رایگان امکان دور زدن فیلترینگ ایران و چین را فراهم میکند. در ادامه لینک‌های دانلود این نرم‌افزار گذاشته خواهد شد.

در حال حاضر روش اول نیازمند افراد تا حدودی آشنا به امور مربوطه است و وظیفه راه اندازی Shadowsocks برای عموم افراد و اطرافیان بر عهده این افراد است و همچنین آموزش اضافه کردن bridge به تور.

لینک دانلود Geph برای اندروید:
https://play.google.com/store/apps/details?id=io.geph.android

لینک دانلود برای ویندوز:
https://f001.backblazeb2.com/file/geph4-dl/Geph4Releases/4.4.3/geph-windows-4.4.3-setup.exe

لینک دانلود برای مک:
https://f001.backblazeb2.com/file/geph4-dl/Geph4Releases/4.4.3/geph-macos-4.4.3.dmg

متن از «گروه نویسندگان سرخط»
@sarkhatism

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)