رکورد ۹۳ درصدی بیکاری جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله

در کشورهای امروز جهان بیکاری یکی از معضلات اجتماعی آن جامعه محسوب می‌شود.

جوانانی که بعد از اتمام تحصیل یا رسیدن به سن کار راهی بازار کار می‌شوند اما کاری درخور پیدا نمی‌کنند و بیکار می‌مانند.

بیکاری جوانان به عنوان یکی از چالش‌های اصلی پیش روی حکومت ولایت فقیه قرار گرفته است.

بنا بر اعلام رسانه‌های حکومتی و به نقل از مرکز آمار ایران؛ از جمیعتی ۶۲.۷ میلیون نفری کشور که جزء گروه‌های در سن کار محسوب می‌شوند ۲۵.۹ میلیون نفر مجموعه جمعیتی فعال کشور یعنی جمعیت شاغل و بیکار کشور را تشکیل می‌دهند.

جمعیت فعال کشور

از بین این جمعیت ۲۵.۹ میلیونی ۲۳.۶ میلیون نفر طبق آماری که در بهار ۱۴۰۰ گردآوری شده فعال هستند.

اما این آمار رقم دقیقی نیست زیرا در آمارگیری جمعیت شاغل کشور کسانی که شغل‌های کاذب دارند یا حتی یک ساعت در هفته مشغول به کار هستند یا دیگر از یافتن شغل دیگر ناامید شده‌اند، جزء جمعیت شاغل یا جویای کار کشور محسوب می‌شوند.

با این وجود ولو با احتساب همین آمار حکومتی بیش از ۲.۲ میلیون نفر از جمعیت بین ۱۵ تا ۶۵ سال کشور بیکار هستند.

مرکز آمار ایران البته در مورد مابقی کسانی که در دامنه تفاوتی بین ۶۲.۷ با ۲۵.۹ میلون نفر قرار گرفته است هیچ اظهار نظری نمی‌کند.

جمعیت ۳۶.۸ میلیون نفری که در آمار لحاظ نمی‌شوند

این طیف که خود رقمی بالغ بر ۳۶.۸ میلیون نفر می‌شود در آمار نهادهای آماری کشور مورد هیچ اشاره‌ای قرار نمی‌گیرند. [آمار جمعیت غیرفعال ایران، ۳۶.۵ میلیون نفر]

دلیل نیز آنکه کسانی که دیگر از یافتن شغل کاملا ناامید شده یا در سامانه‌های ثبت شغل‌یابی ثبت نام نکرده باشند اصلا جزء آمار نیروی بیکار یا جویای کار یا شاغل در شغل‌های کاذب، محسوب نمی‌شوند.

با توجه به اینکه جمعیت این طیف از مجموع طیف‌های جمعیت فعال کشور یعنی جمعیت شاغل و جمیعت بیکار کشور بیشتر است می‌توان حدس زد که آمار بیکاری در کلیه گروه‌های سنی بسیار بالاتر از رقمی باشد که توسط نهادهای آماری حکومت ایران ارائه می‌شود.

۹۳ درصد جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله بیکارند

اما در همین آمارهای اعلام شده که غربالگری ۲۵.۹ میلیون از جمیعت کشور را شامل می‌شود نیز فاجعه رخ خود را می‌نماید چرا که بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۳۵ ساله‌ها، ۹۳ درصد از کل این جمعیت را شامل می‌شود.

به عبارت دیگر ۲.۱ میلیون نفر از مجموع ۲.۲ میلون نفری جامعه بیکار کشور در حد فاصل سن ۱۵ و بیشتر شامل بیکاری جوانان می‌شود.

در این تقسیم بندی نیز بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال شامل ۵۲۸ هزار نفر می‌شود.

تقسیم‌بندی جنسیتی بیکاری جوانان نیز در طیف جمعیت گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال نیز شامل، ۳۷۳.۶ هزار مرد و ۱۵۴.۴ هزار نفر زن هستند.

مابقی بیکاری جوانان در این طیف مربوط به جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال می‌شود که تعداد آنها بالغ بر ۱.۶ میلیون نفر می‌شود.

از این طیف سنی بیش از یک میلیون نفر مرد و بالغ بر ۵۲۵ هزار نفر زن هستند.

بیکاری جوانان و آمار بانک مرکزی

با این که همیشه بین آمارهایی که از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران ارائه می‌شود اختلافات چشمگیری وجود دارد اما گزارش بانک مرکزی در زمینه بیکاری جوانان نیز حاکی از بحران در زمینه بیکاری جوانان است.

گزارش جدید بانک مرکزی حکومت ایران نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۹ میزان بیکاری جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله معادل ۱۶.۷ درصد بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی و توضیحاتی که در مورد نحوه محاسبه میزان بیکاری در حکومت ایران گفته شد، در سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری شهری ۱۰.۴ درصد، نرخ بیکاری روستایی برابر با ۷.۲ درصد، نرخ بیکاری در میان زنان ۱۵.۶ درصد، در میان مردان ۸.۴، در میان جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۶.۷ درصد و در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله  معادل ۱۳.۷ درصد بوده است.

کنکاشی در آمار

اما عمق فاجعه را در آنجا در می‌یابیم که بدانیم بنا بر گزارش مرکز آمار ایران در بهار ۱۴۰۰، تنها ۴.۴۱ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان و بیکاران قرار گرفته‌‌اند.

حد فاصل بهار سال ۱۳۹۸ تا بهار ۱۴۰۰ یعنی در طول ۲ سال نیز از جمعیت فعال کشور (یعنی مجموع جمیعت شاغل و بیکار) نزدیک به ۲ میلیون کاسته شده و بر خیل عظیم گروه‌های غیرفعال که قسمت عمده‌ای از جمیعتی کشور را تشکیل می‌دهند افزوده شده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)