بلاتکلیفی بهترین توصیف شرایط

مذاکرات وین پیرامون برنامه مناقشه‌ برانگیز اتمی حکومت ایران از ۳۰ خرداد بلاتکلیف باقی مانده است. آخرین وضعیت مذاکرات وین برای احیای برجام چگونه است؟

خبرهای ضد و نقیضی از سوی طرف‌های درگیر در مذاکرات وین در طول تیر ماه مخابره شده است برخی خبرها نیز در تایید یکدیگرند.

در یکی از آخرین خبرها خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی گزارش داد که حکومت ایران تا آمدن رئیسی به مذاکرات وین برنمی‌گردد.

زمان محدود برای حکومت ایران و هشدار آمریکا

این منبع اعلام کرده که حکومت ایران آماده ادامه مذاکرات وین تا آمدن رئیسی نیست و تصور فعلی اینست که مذاکرات وین قبل از اواسط ماه اوت از سر گرفته نشود زیرا آنها آمادگی بازگشت به  مذاکرات قبل از دولت جدید را ندارند.

پیش از این اظهار نظر، وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد «ما آماده مذاکرات بودیم اما ایرانی‌‌ها برای مقابله با انتقال ریاست‌جمهوری خود وقت بیشتری خواستند ما همچنان به دنبال بازگشت متقابل و متابعت از برجام هستیم اگر چه همانطور که وزیر خارجه (بلینکن) صریحا اظهار داشته این پیشنهاد تا بی‌نهایت روی میز نخواهد بود».

تاثیر اقدامات حکومت ایران بر مذاکرات وین

علاوه بر این ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با اعلام اینکه ایالات متحده برای مذاکرات وین زمانی مشخص نمی‌‌کند، اما هشدار دارد که گذشت زمان و پیشرفت برنامه هسته‌ای حکومت ایران بر تصمیم واشنگتن در بازگشت به برجام تاثیر منفی خواهد داشت.

علاوه بر این خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام حکومت ایران که نام آنها را فاش نساخت اعلام کرد که رئیسی قصد دارد در مذاکرات برجام مواضع سختگیرانه‌تری را اتخاذ کند.

این دو منبع حکومت ایران اما به خبرگزاری رویترز گفتند که دور بعدی مذاکرات وین ممکن است اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر از سر گرفته شود.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ نیز اعلام کرده بود دور هفتم مذاکرات وین احتمالا از اواخر مرداد ماه شروع خواهد شد.

در همین حال ند پرایس سخنگوی وزارت آمریکا اعلام کرد نگرانی فوری آمریکا محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران است و آمریکا به چالش‌های دیگر با ایران رسیدگی خواهد کرد.

اعتراضات در داخل آمریکا به ادامه مذاکرات با حکومت ایران

در همین حال سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در یک بیانیه رسمی و به دنبال تلاش حکومت ایران برای آدم‌ربایی در خاک آمریکا خواهان آن شد که ایالات متحده به مذاکرات با حکومت ایران پایان دهد.

سناتور بیل هاگرتی نیز بعد از جیم ریش دیگر سناتور آمریکایی بود که اعلام کرد «دولت بایدن بلافاصله کلیه معافیت‌های خود در مورد تحریم‌های ایران را لغو کرده و برای منافع ایالات متحده ایستادگی کند. رئیس‌جمهور بایدن نیز باید فورا به مذاکرات وین پایان دهد».

گزارش ظریف به مجلس و اظهار نظر اولیانوف

بنا بر گزارشی که محمد جواد ظریف به مجلس حکومت ارائه داده است دولت جو بایدن با رفع تحریم‌های برجامی، بیت خامنه‌ای و بیرون‌ آوردن نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی موافقت کرده است اما در گزارش ظریف مشخص نشده است که دولت بایدن در ازای اعطای این امتیازات خواهان رعایت چه مواردی از سوی حکومت ایران شده است؟ [گزارش ظریف به مجلس و انتخاب‌های پیش روی حکومت ایران]

این در حالی است که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین، اخیرا با اعلام اینکه ۹۰ درصد از مسیر توافق هسته‌ای طی شده افزوده بود اما مسائلی مانند برداشتن تحریم‌های بیت خامنه‌ای و نهادهای زیرمجموعه آن و همچنین تضمین ایالات متحده برای عدم تکرار خروج از برجام در آینده جزء موارد اختلافی است که هنوز باقی مانده است امری که بر خلاف گزارش ظریف به مجلس حکومت است.

برداشته‌شدن تحریم‌ها با کدام تضمین؟

اولیانوف همچنین اعلام کرده که تحریم‌های اساسی حکومت ایران از ماه اوت (مردادماه) برداشته خواهد شد و تاخیر در احیای مذاکرات نمی‌تواند به نفع دیپلماسی باشد.

حال آنکه بعد از اظهار نظر اولیانوف مشخص شده که صحت این ادعا زیر هاله‌ای از ابهام است چرا که بعد ۳۰ خرداد و پایان گفتگوهای دور ششم اتفاقی خاصی در روند مذاکرات نیفتاده که منجر به برداشته‌شدن تحریم‌ها شود و حکومت ایران نیز اعلام کرده که تا آن زمان (روی کار آمدن رئیسی) بر سر میز مذاکرات وین حاضر نخواهد شد.

لغو برخی تحریم‌های تجاری تنها برای صادرات اقلام انسان‌دوستانه به ایران

اما در این بین و بر اساس برخی گزارش‌ها، وزارت خارجه آمریکا با لغو بخشی از تحریم‌های تجاری حکومت ایران با هدف دستیابی این حکومت به منابع مالی بلوکه‌شده‌اش در کشورهای کره جنوبی و ژاپن موافقت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز با تایید این خبر اعلام کرده که اعلام موافقت برای آزادسازی این پول‌ها، به معنای اعطای مجوز انتقال پول به ایران نیست بلکه این پول‌ها تنها به صادرکنندگان ژاپنی و کره‌ای برای صادرات اقلام انسان‌دوستانه به ایران قابل پرداخت خواهد بود.

مانع مجلس بر سر راه

از سوی دیگر ارائه طرحی به مجلس حکومت مبنی بر اینکه «هر گونه شروع به مذاکره یا مذاکره» از سوی حکومت ایران با آمریکا را بدون اجازه و تصویب مجلس ممنوع می‌کند و به رغم تحویل پرونده مذاکرات وین به دولت رئیسی، از سوی برخی تحلیلگران به عنوان اختلافات در بین جناح خامنه‌ای در درون حکومت بر سر راه ادامه مذاکرات وین قلمداد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)