مافیای لبنیات به دنبال خروج ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان از کشور 

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی اعلام کرد ۸ نفر شخص حقیقی و حقوقی با کمک وزارت جهاد کشاورزی با افزایش قیمت شیر به دنبال خروج ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم ایران بدون پرداخت عوارض هستند.

این روزها همراه با بحران‌هایی دیگری که جامعه ایران با آن درگیر است گران شدن برخی اقلام خوراکی و غذایی، مشکلات را برای شهروند ایرانی دو چندان کرده است.

هر روز خبری از گران یا نایاب‌ شدن یک کالای اساسی به گوش می‌رسد که از سفره مردم ایران پر می‌کشد و البته مدتی بعد با قیمت چند برابر سر از بازار سیاه و فروش در فضای مجازی در می‌آورد.

این بار علاوه بر خبر گران شدن شیر صحبت از مافیای لبنیات می‌شود که پای وزارت جهاد کشاورزی نیز در میان است.

مافیای لبنیات با شرکت وزارت جهاد کشاورزی

علی احسان ظفری؛ مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی در روز ۲۱ تیر اعلام کرد نزدیک به ۱ ماه است که مافیای لبنیات با کمک وزارت جهاد کشاورزی زمینه را برای افزایش قیمت شیر انجام داده تا به بهانه آزاد سازی قیمت شیر، صادرات کره و شیر خشک را انجام دهند.

ظفری با اعلام اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار تن شیر خشک و ۴۸ هزار تن کره در کشور وجود دارد افزود این میزان با شیر ارزان قیمت دولتی چهار هزار تومانی و نهاده دامی ۴۲۰۰ تومانی تولید شده ولی مافیای لبنیات ابتدا شیر را گران کردند و در کنار آن صادرات کره و شیر خشک را نیز آزاد کردند.

افزایش قیمت شیر و خروج ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان از کشور بدون پرداخت گمرک

ظفری افزود «توسط ۸ شخصیت حقیقی و حقوقی، با مصوبه وزیر جهاد کشاورزی سفره لبنی مردم کوچک شد و همین کار باعث می‌شود تا ۳ الی ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه ملی این کشور بدون پرداخت حتی یک ریال حق گمرکی و به بهانه صادرات از کشور خارج شود».

ظفری با اشاره به اینکه این اشخاص حقیقی و حقوقی و وزارت جهاد کشاورزی به خوبی می‌دانند که شرح وظایف‌شان چیست اعلام کرد که این افراد و وزارت جهاد کشاورزی به خوبی می‌دانند که چقدر مردم را بیچاره کرده‌اند و با کاری که آنها کردند اقشار ضعیف دیگر نمی‌توانند چند کیلو شیر و یک سطل ماست هم بخرند.

بنا به گفته ظفری این اشخاص مصوبه‌ای غیرقانونی را تصویب و در راستای اهداف خود و به ضرر مردم اجرایی کردند.

شایان ذکر است که وزیر جهاد کشاورزی و با همکاری برخی از اعضای مجلس حکومت و با همکاری برخی اشخاص حقیقی و حقوقی که از محل صادرات کره و شیر خشک عایدی چند هزار میلیاردی قرار است نصیب آنها شود طرحی را مصوب و اجرایی کردند که در آن با کنار هم گذاشتن بحث شیر خام در کنار شیر خشک و کره و اقدام به صادرات آن و باعث افزایش قیمت شیر در هفته‌های اخیر شدند.

در پی این اقدام در روز ۱۸ تیر خاوازی؛ وزیر جهاد کشاورزی حکومت با اعلام افزایش قیمت شیر خام به ۶۴۰۰ تومان و با یک افزایش ۴۷ درصدی، افزود بر اساس این مصوبه صادرات شیر خشک، کره، روغن حیوانی و فرآورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

تصویب این مصوبه باعث گرانی ۶۰ تا ۷۰ درصدی محصولات لبنی در کشور شد و دست دهک‌های پایین جامعه از سفره لبنیات نیز کوتاه شد.

سودبرنده نهایی مافیای لبنیات

گران شدن بیش از حد و نامتعادل قیمت شیر باعث کاهش خرید آن شده و دست مافیای حکومت را برای صادرات آن، آنهم بدون تشریفات گمرکی و پرداخت کوچکترین هزینه گمرکی و به جیب‌زدن چند هزار میلیارد تومان از این محل باز می‌گذارد.

با وجود اینکه افزایش قیمت شیر در ظاهر امر به نفع دامداران است اما در عمل سودبرنده نهایی گرانی قیمت شیر، صادرکنندگان کره و شیر خشک که عملا وابسته با ارگان‌های حکومتی می‌باشند، هستند علاوه بر اینکه دست مردم هم از این محصولات کوتاه می‌شود.

به دنبال افزایش قیمت شیر سایر کالاهای وابسته به آن مانند بستنی، شیر کاکائو و خامه نیز در روزها و هفته‌های اخیر افزایش قیمت محسوسی داشته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)