کتابی که در پایان این متن منتشر می‌شود، مجموعه‌ای است از بررسی یک روزنامه نگار فرانسوی که همکار “عفو بین الملل” هم هست. ژان استرن نویسنده کتاب “فرانسه-اسرائیل”، در هنگام “بهار پراگ” رویدادهای چک اسلاوکی را پوشش می‌داد و شناخت دقیقی از روابط فرانسه-اسرائیل دارد. او خبرنگار لیبراسیون در تل آویو بود.

مقدمه مترجم:
ژان استرن، روزنامه نگار پیشین روزنامه لیبراسیون و لاتریبون و نویسنده سه کتاب ارزندهی پژوهشی، بررسی دقیقی درباره شبکه‌های تبلیغاتی و نفوذ اسرائیل در فرانسه انجام داده و نتیجه آن را در ده بخش در روزنامه اینترنتی “اوریان بیست و یکم” منتشر کرده است.

نویسنده در ابتدای این کتاب، نحوه کار و دامنه پژوهش‌های خود را توضیح می‌دهد. گرچه او بر روابط فرانسه-اسرائیل متمرکز شده است، ولی کار او نشان مید هد که طرفداران اسرائیل و به ویژه راستگرایان حاکم بر دولت این کشور، تا چه اندازه در رسانه‌ها و ارگان‌های دیگر فرانسه یا دیگر کشورها نفوذ دارند.

گونه گونی این شبکه‌های تبلیغاتی و طرز کار آنها برای خواننده ایرانی نیز آموزنده است. از این رو تصمیم گرفتیم که مجموعه این مقاله‌های پژوهشی را یکجا در اختیار خوانندگان علاقمند قرار دهیم.

بهروز عارفی

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)