دو کولبر زحمتکش با شلیک بی رحمانه پاسداران مرزی از پای در آمدند

کشتار کولبران در  مناطق غربی ایران ادامه دارد. روز چهارشنبه ۹ تیرماه ١۴٠٠ نیروهای هنگ‌مرزی در ارتفاعات ته‌ته هورامان به سوی دسته‌ای از کولبران آتش گشودند.

در نتیجه این شلیک‌ها دو کولبر کشته و زخمی شدند. منابع محلی نام  کولبر جانباخته را  کیوان حق‌مرادی اهل کانی‌دینار مریوان و هویت کولبر زخمی را سیروان تخانی اهل روستای تفلی اعلام کرده‌اند.

لازم به ذکر است که وضعیت سیروان تخانی وخیم اعلام شده است و نامبرده جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شده است.

 

 

هه نگاو گزارش داد غروب روز چهارشننبه ۹ تیر ۱۴۰۰ (۳۰ ژوئن ۲۰۲۱)، نیروهای هنگ مرزی در گردنه ته‌ته از توابع سروآباد به سوی شماری از کولبران شلیک کرده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع، در نتیجه تیراندازی این نیروها یک کولبر با هویت «کیوان حق‌مرادی» ٣٢ ساله اهل مریوان به قتل رسیده و یک کولبر دیگر با هویت «سیروان تخانی» مجروح شده است.

شلیک به کولبران در سقز

همچنین هه نگاو گزارش داد که روز چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ یک کولبر اهل سقز با هویت «واحد امین‌زاده» ۲۹ ساله در حین کولبری زخمی شد.

از سوی دیگر، روز دوشنبه ۷ تیر (۲۸ ژوئن) نیز یک کولبر دیگر اهل سقز با هویت « ابوبکر باشبلاغی» در حین کولبری در مرزهای بانه با شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی زخمی شده است.

 

 

 

کشته و مجروح شدن ۱۹ کولبر طی یک ماه!

 بنا بر همین گزارش، تنها طی ماه ژوئن بیش از ۱۹ کولبر و کاسبکار کشته شدند. شمار کشته شدگان ۸ نفر است. ۸۹ درصد این موارد با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی و انتظامی حکومت ایران صورت گرفت.

لازم به یادآوری است که شغل کولبری و کاسبکاری از سخت‌ترین  و پرخطرترین کارهاست که در نواحی مرزی بین ایران و عراق صورت می گیرد. مردم گرسنه و بدون کار وکاسبی در مناطق مرزی به ناچار به کولبری  روی می‌آورند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)