مشکل جدید در مذاکرات وین بر سر عدم پاسخگویی ایران درباره آثار اورانیوم پیداشده

رافائل گروسی مدیر کل آژانس در اظهاراتی که اخیرا و بعد از تمدید توافق با ایران داشت علاوه بر اینکه اعلام کرد غنی‌سازی ۶۰ درصدی برای مصارف بمب‌سازی است همچنین افزود «عدم پاسخگوبودن حکومت ایران در مورد آثار اورانیوم پیدا‌شده در دو سایت اعلام‌نشده با آژانس مشکل بزرگی است».

ماه‌هاست که همزمان با گفتگوهای وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران، موضوع پیداشدن آثار اورانیوم غنی‌شده در دو سایت که پیش از آن از سوی حکومت ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام نشده بود یکی از موضوعات مبهم و مهم پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است.

مشکل جدید بر روی میز وین

اکنون دور پنجم مذاکرات وین، بعد از تمدید توافق موقت و یک‌ماهه بین آژانس و ایران شروع شده است. [پنجمین دور مذاکرات برجام آغاز شد]

اظهارات گروسی پیرامون ۲ موضوع غنی‌سازی ۶۰ درصدی برای اهداف نظامی و عدم پاسخگویی حکومت ایران درباره آثار اورانیوم پیدا شده در ۲ سایت اعلام نشده به مشکلی جدید بر روی میز وین تبدیل شده است.

رافائل گروسی عدم پاسخ‌گویی حکومت ایران درباره پیداشدن این ذرات اورانیوم را مشکلی بزرگ می‌داند که سبب زیر علامت سوال رفتن اعتبار حکومت ایران می‌شود.

رافائل گروسی همچنین افزوده ایران در حال حاضر و طبق دانش و سانتریفیوژهایی که به آن دست پیدا کرده، نمی‌‌تواند طبق اصول برجام ۲۰۱۵ به توافق برجام بازگردد.

مدیر کل آژانس افزوده حکومت ایران می‌داند که باید (حول آثار اورانیوم پیدا شده) توضیح بدهد.

هشدار گروسی به حکومت ایران

گروسی می‌گوید موضوع اهمیت شفاف‌سازی در این مورد را به سران و مقامات ذیربط حکومت ایران گوشزد کرده و به آنها گفته که این موضوع بر روی رسیدن به هر گونه توافق بزرگتر و گسترده‌تر در قالب برجام اثر می‌گذارد.

نگرانی آنجاست که گروسی اعلام می‌دارد آژانس در مکان‌های مختلف آثار اورانیوم فرآوری‌شده در ابعاد صنعتی پیدا کرده که از سوی ایران مخفی نگاه داشته شده بوده است.

مشکل بزرگ

بنا بر اظهارات گروسی «این مشکل بزرگی است… ما می‌دانیم آنجا چه اتفاقی افتاده است. هیچ راهی برای انکار وجود ندارد. ما آنرا پیدا کرده‌ایم… و اینکه این کار چه زمانی انجام شده؟ چه بر سر دستگاه‌ها آمده؟ مواد مربوطه الان کجاست؟ حکومت ایران باید پاسخ بدهد».

بنا به نوشته گاردین هر چند رافائل گروسی به طور مستقیم در مذاکرات وین شرکت نمی‌کند اما مشاوره فنی سازمان او می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

پیش از این حکومت ایران اعلام کرده بود یکی از مراکز یادشده توسط آژانس یک کارگاه قالی‌شویی بوده است!

این امر اشاره به تورقوزآباد؛ روستایی در نزدیکی منطقه کهریزک تهران است که ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو با غلظت بالا در این محل نگهداری می‌شده است.

پیش از این نیز رافائل گروسی در مصاحبه‌ای با فاینشنال تایمز، نسبت به برنامه هسته‌ای حکومت ایران هشدار داده و اعلام کرده بود وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

التماس حکومت ایران از گروسی

در آستانه تمدید توافق یک‌‌ماهه که اعلام آن دو بار از سوی آژانس به تاخیر افتاد، سرانجام در روز ۳ خرداد رسانه‌ای شد حکومت ایران دست به دامن گروسی شده بود. [توافق آژانس با ایران؛ عقب‌نشینی دوباره خامنه‌ای]

حکومت ایران در مقابل  پذیرش تمدید توافق یک‌ماهه، از گروسی خواسته بودند تا بر مختومه بودن پروندهPMD  (ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران) تاکید کند.

اما وقتی گروسی خبر تمدید توافق یک ماهه را اعلام کرد ضربه‌ای به حکومت ایران وارد کرد که می‌تواند در مذاکرات وین این حکومت را با مشکلات جدی روبرو سازد.

ابتدا مصاحبه با فاینشنال تایمز و اعلام اینکه غنی‌سازی ۶۰ درصدی فقط برای مصارف نظامی است [مدیرکل آژانس انرژی اتمی؛ غنی سازی ۶۰ درصد تقریبا درجه تسلیحاتی است] و بعد در مصاحبه با گاردین و اعلام اینکه حکومت ایران هیچ توضیحی درباره آثار اورانیوم غنی‌شده در سایت‌های اعلام نشده، نداده است.

روزهای نفس‌گیر برای حکومت ایران

به نظر می‌رسد روزهای آینده روزهای نفس‌گیری برای حکومت ایران چه در دور میز وین و چه غیر آن باشد.

چرا که پیش از دور پنجم مذاکرات وین، برخی از جمله نماینده روسیه در این مذاکرات از این سخن می‌گفتند که دور پنجم مذاکرات وین، آخرین دور مذاکرات خواهد بود.

اما ۲ اظهار نظر اخیر گروسی که هر دو به صراحت بر خواست و اصرار حکومت ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای حکایت می‌کند ممکن است مسیر مذاکرات را تغییر دهد. [تولید بمب اتمی همراه با مذاکرات برجام]

تغییر مسیر مذاکرات به معنای ادامه تحریم‌هایی است که استخوان پیکر ولایت را خرد کرده و منتظر است تا ضربات آخر را از سوی مردم ایران در داخل کشور دریافت کند.

باید چشم به دور پنجم مذاکرات وین دوخت و مشت‌‌هایی گره‌کرده در داخل ایران.

در مسائل داخلی ایران نیز بسیاری از تحریم گسترده انتخابات دولت منتسب سخن می‌گویند که این مضاف بر مشکلات پیشین برای خامنه‌ای است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)