کوردستان میدیا: نبود مدیریت واحد و همچنین عدم توجه جدی مدیران و مسئولان مرتبط، “تالاب زریوار” یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌‌های آب شیرین جهان را در معرض تهدید جدی و نابودی قرار داده است.

“تالاب زریوار” که به ‌عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر است و همچنین یکی از جاذبه‌های بکر و زیبای طبیعی کردستان و یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به شمار می‌‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین‌المللی را داراست در خطر نابودی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از یکی از شهروندان مریوانی، در کنترل نیزارها، سالم‌سازی آب زریوار و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی نظارت و مدیریت واحدی وجود ندارد و به همین دلیل تاکنون از ظرفیت‌های زریوار به نحو مناسب و شایسته استفاده‌ای نشده است.

این شهروند به حفر تعداد زیادی چاه‌های غیرقانونی در کنار دریاچه توسط کشاورزان اشاره کرده و گفته است: “امور آب شهرستان مریوان با سه دستگاه عظیم پمپاژ آب دریاچه را به کشاورزان می‌فروشد”.

در حالی که دریاچه زریوار از برف‌های فصل زمستان و بارش، پر آب می‌شود و به رود یا دریاچه‌ای دیگری متصل نیست، شهرداری نیز برای آبیاری فضای سبز شهرستان از آب دریاچه استفاده می‌کند و پیش‌بینی می‌شود با ادامه‌ی این روند طی چند سال آینده، اگر دریاچه به احاطه نیزارها در نیاید به وسیله استفاده بی‌رویه خشک می‌شود.

در همین رابطه و در ادامه‌ی مشکلات دریاچه ی زریوار، فاضلاب روستاها اطراف به دریاچه وارد می‌شود و گردشگران نیز زباله‌های خود را به درون دریاچه ریخته و عدم نظارت بر پاک‌سازی و حفاظت از دریاچه باعث شده که هر روز نیزار وسیع‌تر شود به طوری که لبه‌های دریاچه کاملا با نیزار پوشیده شده است.

همچنین طی سال‌های اخیر، برنامه‌ای جامع در راستای نجات زریوار و بهره‌برداری مناسب از آن تدوین و اجرایی نشده است و به همین دلیل با گذشت زمان دریاچه‌ی زریوار با چالش‌ها و بحران‌های جدیدی مواجه خواهد شد و خطر نابودی آن در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com