وبلاگ ندای امروز: فیلترینگ اینترنت در ایران یکی از موضوعاتی است که صابون آن به تن اکثر کسانی که در اینترنت فعالیت می‌کنند خورده است و خیلی از کاربران اینترنت در ایران (از مخالفان دولت تا موافقان) نسبت به وضعیت فیلترینگ اینترنت معترض هستند و شاید به همین دلیل است که در گزارش خانه آزادی، ایران به عنوان بهشت وی‌پی‌ان شناخته شده است.

اما یکی از مواردی که همواره کمبود آن را در داستان فیلترینگ اینترنت احساس کرده‌ام، عدم مستندسازی فیلترینگ اینترنت در ایران بوده است، مستندسازی‌ای که شاید ریشه در فرهنگ ما داشته باشد زیرا همین مشکل را در تاریخ خودمان نیز داریم. به همین دلیل نیز حدود دو سال پیش سعی کردم تا چنین کاری را انجام دهم که نتیجه‌ی آن گزارش‌هایی شد که در آزادسایبر منتشر شد . گزارش‌هایی فصلی که در هر فصل سال، به بررسی وب‌سایت‌ها/وبلاگ‌های مسدود شده در ایران می‌پرداخت. اما به مرور زمان و با توجه به کمبود وقت و انرژی زیادی که نوشتن این گزارش‌ها از من می‌گرفت، نوشتن آنها را ادامه ندادم.

با این حال همواره این امید را داشتم که فرد یا سازمان دیگری به صورت مستمر به مستندسازی وضعیت فیلترینگ در ایران بپردازد تا اگر ۵ سال دیگر به سال ۱۳۹۱ برگشتیم، بدانیم چه وب‌سایت‌هایی فیلتر شده‌اند؛ که خوشبختانه در طی چند ماه گذشته دو وب‌سایت با این هدف ایجاد شده‌اند: مستندسازی وضعیت فیلترینگ اینترنت در ایران.

دو وب‌سایت «فیل‌بان» و «اخبار فیلترینگ» وب‌سایت‌هایی هستند که هدف‌شان پوشش اخبار مربوط به سانسور اینترنت در ایران است و هم اکنون به صورت مستمر در حال پوشش خبرهای مربوط به مسدود شدن یک وب‌سایت یا وبلاگ هستند.

از نگاه من، کاری که این دو وب‌سایت انجام می‌دهند، کاری بسیار مهم و حیاتی است زیرا این کار باعث خواهد شد که در آینده تاریخی دقیق از آنچه بر سر اینترنت در ایران آمده است داشته باشیم. به عنوان مثال درک می‌کنیم که در زمان رویدادهای حساس مانند انتخابات و…، وضعیت اینترنت چگونه بوده است و یا براساس آنچه گذشته است، در مورد آینده پیش‌بینی کرد، هیجان‌انگیز نیست؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com