روز چهار شنبه اول اردیبهشت دور اول مذاکرات میان رژیم اسلامی ایران و رژیم سلطنتی عربستان سعودی در بغداد پایتخت عراق انجام گرفت.

گرچه برای ادامه آن تاریخ مشخصی تعیین نشده است اما قرار است دور دوم این گفتگوها تا پایان ماه از سر گرفته شود. خبر گزاری رویترز طی گزارشی فاش ساخت که بیستم فروردین ملاقات اولیه در سطح پائین تر میان آنها آنجام گرفته و هدف آن ”کاهش تنش های موجود میان دو کشور و ایجاد ثبات در منطقه می باشد.”

گرچه جزئیات این گفتگوهای رسمأ اعلام نشده است، اما این مذاکرات به دنبال سفر ماه قبل مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق به عربستان و ایران صورت گرفته است. در آستانۀ این سفر، جواد ظریف برای یک دیدار کوتاه با کاظمی وارد بغداد شد و گفته شد که حامل پیامی از جانب جمهوری اسلامی برای عربستان بوده است.

یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق نیز با تائید این موضوع هدف سفر ظریف به بغداد را ارسال پیامهایی برای کشورهای حاشیه خلیج به ویژه عربستان ذکر نمود. این درحالی است که مقامات رژیم اعلام کردند که این گفتگوها به درخواست عراق انجام گرفته است.

مذاکرات میان جمهوری اسلامی با عربستان در رسانه‌های عربستان نه تنها انعکاس چندانی نداشت بلکه روزنامه “فاینیشل تایمز” از قول یکی از مقامات ارشد عربستان، خبر هرگونه گفتگو و مذاکره ای با نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی را تکذیب کرد. اما روز قبل از آن دولت عربستان از جمهوری اسلامی خواست “با جدیت در مذاکرات احیای برجام شرکت کند تا از اوج گیری بیشتر تنش در منطقه جلوگیری شود و ثبات منطقه با بحرانی فزاینده تر روبرو نشود”. این مقام سعودی افزود جامعه ملل نیازمند توافق های قوی‌تر و ماندگارتری با جمهوری اسلامی است تا بر فعالیتهای هسته ای ایران نظارت داشته باشد.

این درحالی است که جمهوری اسلامی از چند سو این خبر را انتشار داد. سخنگوی وزارت خارجه رژیم اعلام نمود که ” ایران همواره از دیدار با مقامات عربستان استقبال کرده است.” و خبرگزاری جمهوری اسلامی ” ایرنا ” نیز در مصاحبه با ایرج مسجدی سفیر رژیم اسلامی درعراق از وساطت بغداد برای تنش زدایی بین کشورهایی که به قول او ” با آنان دچار چالش شده‌اند “، استقبال کرد و نسبت به پایان جنگ در یمن نیز ابراز امیدواری نمود.

مناسبات جمهوری اسلامی با عربستان سعودی در چهاردهه گذشته همیشه متشنج بوده است. این مناسبات به ویژه از سال ۹۴ پس از اعدام ” شیخ نمر” روحانی شیعه تندرو طرفدار جمهوری اسلامی توسط دولت عربستان و حمله سازماندهی شده عوامل رژیم به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد و به آتش کشیدن آنها، تا کنون قطع بوده است.

خبرگزاری رویترز بحران یمن را محور اصلی گفتگوها میان عربستان و جمهوری اسلامی عنوان کرد. قابل ذکر است که این دو دولت مرتجع اسلامی و ضد بشری از شش سال قبل تا کنون در تسویه حساب با هم آتش بیار جنگ نیابتی در یمن شده‌اند که موجب مرگ بیش از ۳۲۰ هزار نفر از مردم ستمدیدۀ یمن و هشت میلیون نفر آواره و قحطی و سؤ تغذیه ۳۰۰ هزار کودک یمنی شده اند.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی یک روز قبل از آغاز مذاکرات جمهوری اسلامی با دولتهای ( ۱+۴) در وین، در مصاحبه با شبکه فرانسوی فرانس پرس شرط مذاکره دولتش با جمهوری اسلامی را تغییر رفتار این رژیم عنوان نمود. او گفت:“ مطمئن است در این مذاکرات هر توافق جدیدی با ایران مشمول دو موضوع اصلی موشکهای بالستیک و حمایت ایران از گروههای مسلح منطقه خواهد بود. زیرا بی ثباتی در منطقه نتیجه فعالیتهای دولت ایران است.“

هدف جمهوری اسلامی از پیشدستی برای مذاکره با عربستان سعودی در رابطه با یمن این است که آنرا به عنوان نشانه عقب نشینی یا نرمش در کل سیاست مداخله در امور کشورهای منطقه قالب کند. اما آنچه از جانب آمریکا و دیگر دولتهای عضو برجام و عربستان و دیگر دولتهای منطقه به عنوان شرط سازش با رژیم مطرح شده است، دست برداشتن رژیم اسلامی از دخالت در این کشورها و حمایت و پشتیبانی نظامی و تسلیحاتی از گروههای ارتجاعی و تروریست اسلامی مسلح تحت عنوان باصطلاح “محور مقاومت“ است.

عمل‌کرد این گروهها آنچنان که تا کنون در لبنان، سوریه، عراق، یمن، بحرین و جاهای دیگر شاهد بوده ایم، توسل به ترور، کشتار، عملیات نظامی، قاچاق و زورگویی و گروگان گیری برای پیشبرد سیاستهای جمهوری اسلامی در منطقه بوده و از جمهوری اسلامی ارتزاق کرده اند. رژیم تا کنون صدها میلیارد دلار از پول مردم ایران را در این راه به هدر داده است. یکی از عوامل تعمیق و تشدید بحران اقتصادی در ایران و فقر و فلاکتی که طی چهار دهه گذشته رژیم به مردم تحمیل کرده است، همین هزینه‌های کلان بوده است.

عمر زیاده خواهی رژیم با استفاده از این ابزارها برای پیشبرد اهداف توسعه طلبانه و مداخله گرانه به سرآمده است.

اینک رژیم جمهوری اسلامی در کشورهای عراق، لبنان، سوریه، یمن و کشورهای دیگر مورد نفرت و انزجار توده های مردم ستمدیده است.

آنان در تجمعات اعتراضی، علیه سران جمهوری اسلامی شعار سر می دهند، مراکز اسلامی و کنسولگریها جمهوری اسلامی را به عنوان کانونهای جاسوسی و توطئه مورد تعرض قرار می دهند.

علاوه برآن دولتهای منطقه به ویژه عربستان و دیگر دولتهای نفت خیز خلیج که بر اثر سیاستهای جمهوری اسلامی منافع و مصالحشان به خطر افتاده، آمریکا و دولتهای عضو برجام را برای کوتاه کردن دست جمهوری اسلامی از دخالتهای هسته ای تحت فشار قرار داده‌اند.

اینک جمهوری اسلامی در شرایطی به مراتب ضعیف‌تر از مقطع مذاکرات سال ۲۰۱۵ قرار گرفته و هیچ راهی جز تسلیم در برابر آمریکا و دیگر قدرتهای سرمایه داری پیش رو ندارد.

اما معضل و دشمن اصلی رژیم جمهوری اسلامی توده های کارگران و مردم تهیدست ایران هستند، که برای تأمین یک زندگی شایسته شأن انسان تلاش می کنند ابتدا این رژیم را به ذباله دان تاریخ بیاندازند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)