با تشدید موج چهارم کرونا در ایران و اوجگیری مجدد آمار ابتلا و مرگ و میر براثر ویروس کرونا در دو هفته اخیر بسیاری از شهرها و کلان شهرهای ایران بار دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

روز جمعه ۲۷ فروردین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی طی اطلاعیه ای اعلام کرد: ”در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ هزار و۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده و ۳۲۸ نفر نیز جان باختنه اند“.

این وزارت خانه همچنین اعلام کرد که ۲۹۵ شهر و کلان شهر ایران در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و ۹۹ شهر دیگر در وضعیت نارنجی هستند. گرچه معمولأ نهادهای امنیتی ارائه آمار ابتلا و مرگ و میر را بسیار کمتر از آمار واقعی اعلام می‌کنند، با این وجود ابعاد ابتلا و تلفات نشان از بروز یک فاجعه بزرگ انسانی دارد.

بنا به آمارِ وزارت بهداشت رژیم تا کنون تنها ۳۶۱ هزار نفر در ایرانِ هشتاد میلیون نفری واکسینه شده‌اند و تنها از ورود چند محموله واکسن اسپوتنیک روسی و یک محموله واکسن آسترا زینیکا و سینوفام چینی خبر داده اند. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران اعتراف نموده بود که واکسن های وارداتی حتی امکان واکسیناسیون فاز اول برای اعضا کادر درمانی و افراد آسیب‌ پذیر را نیز تأمین نمی کند.

درحالی که حسن روحانی و دیگر مسئولان رژیم پارسال از تولید واکسن داخلی صحبت به میان می آوردند، روز پنج شنبه ۲۶ فروردین او بر ضرورت واردات واکسن از خارج تأکید نمود و اعلام کرد که: ”نمی‌توان منتظر واکسن داخلی ماند زیرا هفته آینده وضع بدتر می‌شود.” روحانی به عنوان رئیس باصطلاح ”ستاد مقابله ملی با ویروس کرونا” از شرکتهای خصوصی خواست واکسن وارد کنند. وارد کردن واکسن توسط بخش خصوصی به این معنا است که دولت هزینه ای برا تأمین واکسن نمی پردازد و می‌خواهد این هزینه را به جیب خالی و سفره بی رونق کارگران مردم ستمدیده ایران تحمیل نماید.

تا کنون مقامات رژیم اسلامی در مقابل این پاندمی مرگبار جهانی اقدامی جدی به عمل نیاورده اند؛ بودجه کافی به خرید واکسن و ملزومات پزشکی برای پیشگیری و معالجه بیماران اختصاص نداده‌اند و با بیانات متناقض و دروغ پردازی و با توجیه تحریمها، تلاش کرده‌اند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. این درحالی است که اقدامات رژیم در براه انداختن و تحمیل مراسم و تجمعات خرافی مذهبی موجب گسترش بیشتر ویروس کرونا و بازی با جان مردم به منظور بهره برداری سیاسی و فریب افکار عمومی بوده است.

اِعمال سیاستها و عمل‌کردهای جمهوری اسلامی کارگران و توده های مردم زحمتکش و تهیدست ایران با خطر بروز یک فاجعه انسانی روبرو کرده است. سران فاسد رژیم اسلامی بخشی از پول و امکانات مالی مملکت را خود و کارگزارانش می دزدند و بخشی دیگر را صرف پیشبرد پروژه های نظامی و امنیتی و اجرای سیاستهای توسعه طلبانه برای بقای حاکمیتشان می کنند.

تشدید اوضاع بحرانی کرونا موجب نگرانی جدی کارگران وتوده های مردم زحمتکش شده است.

روز ۲۵ فروردین نُه تشکل کارگری، بازنشستگی و معلمین با صدور بیانیه ای تحت عنوان ”تداوم مرگ با ویروس کرونا” در ایران و ضرورت اعتراض به بی توجهی حاکمیت در اجرای مسئولیت های خود اعلام کردند که تنها با اعتراض و عمل عمومی و با مطالبه واکسیناسیون فوری، عمومی، رایگان و استاندارد می‌توان سیاست مرگ آفرین رژیم را متوقف کرد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، کانون صنفی معلمان اسلامشهر، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل کارگری و چهار تشکل بازنشستگی دربخشی از این بیانیه اعلام کرده‌اند که کارنامه یک سال و چند ماهه دولت و نهاد های حکومتی در ایران در بحران کرونا و همه قرائن و شواهد و وعده‌های بی‌اعتبار تا کنونی نشان از ادامه فاجعه یعنی تداوم “سیاست مرگ” مردم دارد.

دولت تا کنون با راهکار “ایمنی گله ای” و “حذف ضعیف ترها” سیاست هدایت مرگبار کرونای را دنبال کرده است. سیاستی که به طور تصاعدی آمار مرگ و ابتلا به کرونا و تحمیل رنجهای معیشتی و گسترش فقر را بالا برده است. نُه تشکل مذکور در ادامه بیانیه خود می فزایند که :

” حکومت نشان داده در ایران ویروس کرونا نیز ابزار سیاسی است که رژیم منافع و بقای خود را به آن گره زده است. نان و معیشت مردم را به گروگان گرفته ؛ همه راههای دسترسی به معاش و زیست میلیونها انسان را به تملک خود در آورده‌؛ مردم را ناچار به کار بیشتر و پر خطرتر برای تأمین معاش و هزینه‌های کمرشکن درمان بیماری کرونا کرده است. هزینه‌های این بیماری قدرت خرید خانوارها را به شدت کاهش داده است. کرونا سلاحی کشنده بود که رژیم با توسل به آن می‌خواهد به بحرانهایش پاسخ دهد. اپیدمی کرونا فرصتی بود برای حکومت تا هم خود را زیر فشار جنبش دادخواهی علیه کشتار مردم در جریان خیزش آبان ۹۸ خارج سازد و هم خود را برای امواج سهمگین تر آینده آماده نماید. واکسن کرونا محصول کار انسان‌ها و ثروت مشترک بشر است و باید به رایگان در اختیار همگان قرار گیرد.”

واقعیت این است که انتظار بهبود سلامت و اقدام جدی علیه پاندمی کرونا از نظام سیاسی حاکم بیهوده است.

این نظام فاسد فاقد صلاحیت و توانایی حل اساسی بحران کرونا و اداره جامعه است. بنابراین تنها با مبارزه پیگیر و سراسری می‌توان حاکمیت را مجبور به انجام وظایفی برای توقف تلفات کرونا کرد.

سران رژیم اسلامی مسبب مرگ دهها هزار و ابتلای بیش از یک میلیون نفر از مردم ایران بر اثر کرونا است.

ضروری است با اعتراض و اعتصابات سازماندهی شده و هدفمند سراسری مطالبه تأمین واکسیناسیون فوری، عمومی، رایگان و استاندارد را در صدر مطالبات خود قرار دهیم و رژیم را در اجرای سیاست مرگ آفرین کرونایش ناکام بگذاریم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)