جنبش مجاهدین سومالی یا همان الشباب یک گروه نظامی تروریستی است که در سال ۲۰۰۶ فعالیت خود را در پی جنگ داخلی و دودستگی احزاب اسلامی در سومالی شروع کرد. این گروه نظامی ایدئولوژی خود را بر اساس افکار حسن البنا پایه گذار و موسس اخوان المسلمین و شاگردان این بنیانگذار چون سید قطب بنا نهاده است. در مکتب اخوان المسلمین مبارزه مسلحانه با غرب و جایگزینی دین اسلام اخوانی برگرفته شده از کتاب‌های سید قطب چون “معالم فی الطریق” که در آن اذعان می‌نماید تا موقعی که از قوانین شریعت اسلامی به عنوان یک سیستم جامع و گسترده در سطح جامعه پیروی کنیم هیچ چیز نادرست و باطلی وجود نخواهد داشت و وی نیز در ادامه این نوع سیستم حکومتی را تنها سیستمی می‌داند که می‌تواند جامعه را به سوی مدینه فاضله سوق دهد. و البته سید قطب برای تبین اندیشه‌های افراطی گری و رادیکالی خود یک کتاب تفسیر جامع قرآن تحت عنوان ” فی ظلال القران” را تالیف نمود.

وجه تشابه جنبش مجاهدین سومالی با اندیشه و عقاید جمهوری اسلامی را می‌توان در انتشار گسترده کتاب‌های سید قطب از جمله کتاب تفسیر جامع قران ” فی الظلال القران” ترجمه شده توسط رهبر جمهوری اسلامی سید علی خامنه‌ای، میان ارگان‌های دولتی، نظامی و حتی در زمینه‌های آموزشی کشور به خوبی مشاهده نمود.

پیروان این مکتب از مگادیشو سومالی تا‌ام القری جمهوری اسلامی که اخیرا اندیشه افراطی و رادیکالی خود را با کتاب ” اداراه التوحش” (مدیریت توحش) اثر ابی بکر الناجی به روز رسانی نموده‌اند و قتل، آدم ربایی، گروگان گیری، انفجار، مثله کردن معترضان به این مکتب، تجاوز، مصادره و تصاحب به زور اموال و دارایی دگر اندیشان را سزای هر گونه نافرمانی از دستورات این مکتب مقدس به حساب آورده و خود را به عنوان تنها نماینده خدا بر زمین ملزم به اجرای این مجازات می‌دانند. سپاه پاسداران یا در واقع دزدان دریایی جمهوری اسلامی چون همتایان تروریست سومالی خود جنبش مجاهدین سومالی (الشباب) به طور مدام کشتی‌های تجاری دیگر کشورها را تصاحب و مصادره می‌نمایند و در صورت پرداخت فدیه (جزای نقدی) رها می‌نمایند. که در واقع نمونه اخیر آزادسازی کشتی نفتی کره جنوبی در قبال پرداخت هزینه سنگین کره جنوبی به جمهوری اسلامی را می‌توان یکی از این قبیل اقدامات تروریستی پیروان این مکتب به شمار آورد. اما اینکه سازمان ملل تنها جنبش مجاهدین سومالی را به عنوان تروریست قلمداد نموده و جمهوری اسلامی را با وجود این همه اقدامات تروریستی هنوز به عنوان یک کشور آزاد و پایبند به قوانین سازمان ملل به حساب آورده و در گفتارها و معاهدات بین المللی به عنوان یک طرف قابل اعتماد به حساب می‌آورد بسی جای تاسف است.

بن لیوی

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)