“Htamein Revolution” در میانمار!

در دهم مارس امسال سایت Frontier  نوشته ای دارد تحت عنوان: “با باریگارد و پرچم لباس زنانه، تظاهرکنندگان انقلابی در یک انقلاب را آغاز میکنند”!. Htamein نوعی لباس سنتی زنانه است که در میانمار مورد استفاده قرار میگیرد.

قبل از پرداختن به نوشته Frontier جا دارد اشاره ای داشته باشیم به اخبار مربوط به کودتای اول فوریه در این کشور. در اول فوریه امسال و در طی یک کودتای نظامی بر علیه دولت خانم آنگ سان سوچی ارتش ضمام امور را در دست گرفت. از روز کودتای ارتش نزدیک دوماه میگذرد ولی مبارزه و مقاومت مردم بر علیه کودتا چیان همچنان ادامه دارد. بنظر میرسد که هیچکدام از طرفین در گیر، ارتش و مردم، قصد عقب نشینی ندارند. در جریان سرکوب گستردهٔ معترضان پس از کودتای نظامی در میانمار تا کنون بیش از ۵۰۰ تن جان باخته‌اند. “انجمن یاریگریِ حامی زندانیان سیاسی” که یک سازمان غیرانتفاعی مستقل است شمار جان‌باختگان را ۵۱۰ تن ذکر کرد و همزمان اعلام کرد که شمار واقعی آنان احتمالا بسیار بیشتر است. طبق اعلام این سازمان، در بین افراد غیر نظامی کشته شده دانشجویان و نوجوانان نیز دیده می‌شوند. این سازمان تصریح کرد که صدها نفر از افراد دستگیر شده در دو ماه گذشته مفقود شده‌اند. این آمار در حالی منتشر می‌شود که تنها در روز شنبه، بیست و هفتم مارس، که “روز نیروهای مسلح میانمار” بود، بیش از ۱۱۰ نفر از جمله هفت کودک در تظاهرات اعتراضی کشته شدند.  آخرین خبر ها حاکی از آنست که در پی حمله هوایی ارتش به منطقه ای در جنوب شرقی این کشور، حدود حدا قل سه هزار نفر از ساکنان منطقه به یک منطقه امن فرار کرده اند. در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که حملات هوایی عمدتا در مناطقی انجام شده که بخش بزرگی از ساکنان آنرا اقلیت قومی هند و چینی تبار موسوم «کارن» تشکیل می‌دهند.

در  مقاله Frontier میخوانیم که برای جلوگیری از سرکوب  تظاهرات توسط پلیس و سربازان، تظاهر کنندگان خیابانی در میانمار از لباس و حتی از محصولات بهداشتی برای زنان استفاده میکنند. به گفته یکی از فعالین کارگری، پلیس و سربازان از باریکاد ها رد میشوند ولی جرات رد شدن از لباس زنانه ای که در بالای سرشان آویزان شده است را ندارند. ترس سربازان از رد شدن از صف لباس زنانه و محصولات بهداشتی زنانه به یک اعتقاد “زن ستیزانه” در میانمار مربوط میشود. بر طبق این اعتقاد، اگر مردان از میان لباس زیر زنانه رد شوند از قدرت مردانگی آنها کم میشود. بهمین خاطر بعوض رد شدن از صف این لباس ها، سربازان  مجبور میشوند که در ابتدا این لباس ها را از سر راه خود بر دارند. و با این کار فرصتی برای تظاهر کنندگان فراهم میآورند که آنها بخانه امنی در آن نزدیکی ها پناه ببرند. عکس های منتشر شده در سوشال مدیا سربازانی که در حال به پائین کشیدن لباس ها از بالای سر خیابان ها میباشد  را نشان میدهد. که این مسئله خود بهانه بدست تظاهرکنندگان داده  که مقامات را مسخره کرده و فریاد بزنند “دزد لباس“htamein thieves-.

از آنجائیکه این کمپین بسرعت در اقصا نقاط کشور گسترش پیدا کرده بود فعالین اجتماعی با شعار “Htamein Revolution”  به استقبال هشت مارس امسال رفتند. تظاهر کنندگان در مناطق مختلف کشور لباس های زنانه را در خیابان ها آویزان کرده و از پارچه هایی که به چوبی آویزان شده بود بعنوان پرچم استفاده کردند. از میان کسانی که در تطاهرات هشتم مارس شرکت کردند صد ها نفر از اعضای فدراسیون سراسری کارگران میانمار بچشم میخوردند. “ما موی ساندار مینت” پرزیدنت این فدراسیون میگوید: “ما هیچ اسلحه ای که آنها را آسیب برساند نداریم، ولی هر آنچه که آنها را نگران و یا سرکوب آنها را به عقب بیندازد اسلحه ما است” .

مقامات کشوری بنظر میرسد که از این تاکتیک حسابی عصبانی هستند. پلیس معمولا بعد از جمع آوری پارچه ها آنها را آتش میزند تا تظاهر کنندگان نتوانند دوباره از آنها استفاده کنند. بعد از روز هشتم مارس، پلیس هفت نفر از تظاهر کنندگان را در یکی از شهرها دستگیر کرده و  این در حالی است که مدیای دولتی تهدید به اقدامات قانونی بر علیه کسانی که ” لباسهای زنانه و محصولات بهداشتی” را در خیابان ها آویزان میکنند کرده است. وزارت اطلاعات و دیگر مقامات در مانده از این  تاکتیک تظاهر کنندگان ادعا میکنند که آویزان کردن لباس زنانه یک “اقدامات عمدی” جهت بی احترامی به مانک ها و فرهنگ میانمار است.

محمد کاظمی

یکم آوریل سال ۲۰۲۱

دیگر منابع:

 

https://www.frontiermyanmar.net/en/with-htamein-barricades-and-flags-protesters-launch-a-revolution-within-a-revolution

https://www.democracynow.org/2021/3/31/burma_coup_protests_military_crackdown

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)