با گذشت هفت ماه از اعدام نوید افکاری، برادران افکاری همچنان محروم از مینیمم حقوق زندان در بند عبرت زندان عادل آباد شیراز محبوس هستند.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ۱۲فروردین۱۴۰۰ حبیب و وحید افکاری که در شهریورماه ۱۳۹۹ در زمان اعدام نوید افکاری به بندعبرت زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بودند، برغم تمام تلاشهای خانواده ایشان و قول و قرارهای دادستان، همچنان محروم از مینیمم حقوق زندانی در این بند مخوف نگهداری می شوند.

بند عبرت که به آن بند دربسته نیز گفته میشود یکی از مخوف ترین بندهای زندان عادل آباد شیراز و در زیرزمین این زندان جهنمی است. این بند جایی است که بسیاری زندانیان از آنجا برای اعدام برده می‌شوند از جمله نوید افکاری که از همین بند برای اعدام برده شد.

برادران افکاری بعد از گذشت هفت ماه (۲۱۰ روز) از حبس در بند عبرت همچنان از حق تماس تلفنی و رسیدگی پزشکی محروم هستند. این درحالیست که بارها تحت شکنجه قرار گرفته و ضرب و شتم شدند و نیاز ضروری به رسیدگی پزشکی دارند.

روز گذشته سعید افکاری برادر این دو زندانی در یک پست توییتری از ملاقات با وحید و حبیب افکاری خبرداده و گفت آنها همچنان از حق تماس و مداوا محروم هستند.

 

سعید افکاری پیشتر اعلام کرده بود که دادستان استان فارس به خانواده افکاری گفته است روز شنبه ۲ اسفند ۹۹ برادران افکرای به بندهای عمومی زندان منتقل خواهند شد و سپس در مورد حق مداوای انها تصمیم گیری خواهد شد. اما با گذشت بیش از یک ماه از این قول هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 

خانواده این دو زندانی بعد از اعلام دادستانی بارها پیگیری کرده و خواستار انتقال فرزندانشان به بند عمومی شدند اما هیچ اقدامی صورت نگرفته و پاسخی نیز دریافت نکرده اند.

نامه خانواده افکاری

این در حالیست که فشار بر این خانواده همچنان ادامه دارد. از جمله در تاریخ ۸ اسفند ۹۹ سنگ مزار نوید افکاری توسط عوامل حکومت برای بار دوم شکسته شد. (نوید افکاری هنوز سنگ مزار ندارد و تنها آذین روی مزار را نیز عوامل حکومت درهم شکستند)

تخریب سنگ مزار نوید افکاری در روستای سنگرتخریب سنگ مزار نوید افکاری در روستای سنگر

شایان ذکر است نوید و وحید افکاری در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ بازداشت شدند. آنها در جریان بازجویی‌ها برای اخذ اعتراف بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه های قرون وسطایی قرار گرفته‌اند.

هر سه برادر در دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند. به موجب رای دادگاه نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

وحید افکاری سنگری، فرزند حسین، متولد ۱۳۶۴، مجرد و گچکار است. وی همراه با برادرش نوید در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷دستگیر شد. او در آگاهی شیراز بشدت مورد شکنجه قرار گرفت تا به دروغ اعتراف کند.

حبیب افکاری سنگری، فرزند حسین، متولد ۱۳۷۰، متاهل و جوشکار است. وی در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفت.

نوید افکاری به شکل شتابزده و وحشیانه ای روز ۲۲ شهریورماه ۹۹، اعدام شد.  

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام از همه ارگانهای حقوق بشری و بین المللی می خواهد برای نجات جان این دو برادر اقدام کرده و نگذارند بیش از این برادران افکاری و خانواده آنها تحت فشار و شکنجه های روحی و جسمی قرار بگیرند.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)