۲۷ اسفند ۱۳۹۹– در روزهای اخیر گزارشاتی از برگزاری آخرین جلسه تحقیقات مقدماتی پرونده یک توریست فرانسوی به نام بنجامین بریر، خبرساز شد. 

سعید دهقان، یکی از وکلای پرونده و از اعضای کانون وکلای بین‌الملل (IBA)، به اطلس زندان‌های ایران گفت موکلش در تاریخ ۶ خرداد ۹۹ (۲۶ می ۲۰۲۰) توسط یک نهاد امنیتی یا نظامی بازداشت شده و اکنون پرونده تحت‌‌نظر اداره اطلاعات استان خراسان رضوی است. آقای دهقان درباره چگونگی بازداشت آقای بریر به پژوهشگر اطلس گفت ضابط قضایی باید هنگام بازداشت یک شهروند خارجی، مترجم به همراه داشته باشد و مواردی از جمله حکم دستگیری برای متهم ترجمه شود، اما این اقدام صورت نگرفته است. به گفته آقای دهقان، بنجامین بریر هنگام دستگیری بدون علم بر محتویات صورت‌جلسه، برگه‌های ارائه‌شده توسط ماموران را امضا کرده بود. 

 

نگه‌داری بریر در وکیل‌آباد مصداق شکنجه روحی است

سعید دهقان وضعیت کنونی بنجامین بریر را مصداق «شکنجه روحی» می‌داند. آقای بریر در زندان وکیل‌آباد نمی‌تواند با اطرافیان خود صحبت کند و اغلب اوقات را در سکوت و تنهایی به‌سر می‌برد. 

برای مشاهده نمایه زندانی روی تصویر کلیک کنید.

برای مشاهده نمایه زندانی روی تصویر کلیک کنید.

مصاحبه وکیل پرونده با بی‌بی‌سی

سعید دهقان همچنین ۲۴ اسفند ۹۹ در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی اتهامات منتسب به بنجامین بریز را بی‌پایه دانسته است. او در ادامه گفت نباید با استناد به حمل یا عکس‌برداری با هلی‌شات معمولی موکلش را به جاسوسی متهم می‌کردند. آقای دهقان در این‌باره افزوده اگر عکس‌برداری از یک منطقه‌ای ممنوع است، باید این موضوع با علائم هشداردهنده مشخص باشد تا شهروندان به اشتباه عکاسی نکنند. او در مورد اظهارنظر آقای بریر درباره حجاب اجباری گفته حجاب در سایر کشورهای اسلامی اختیاری و در جمهوری اسلامی اجباری است، در نتیجه درباره یک واقعیت سوال پرسیده شده و نمی‌تواند این مورد یک اتهام باشد. آقای دهقان ادامه داده است طرح یک سوال توسط یک شهروند، به‌ویژه یک شخص خارجی در شبکه‌های اجتماعی که با قوانین کشور آشنا نیست و نفع یا ضرری از بود یا نبود نظام سیاسی فعلی ما ندارد، نسبت دادن اتهام «تبلیغ علیه نظام» بی‌معناست.

 

عدم دسترسی وکیل به پرونده 

آقای بریر به مدت چند ماه از حق دسترسی به وکیل محروم بوده و پس از آن، سعید دهقان به همراه گروهی از وکلا، وکالت او را بر عهده گرفتند. این تیم حقوقی پس از ثبت رسمی وکالت خود، با رای بازپرس پرونده با استناد به ماده ۱۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری، از حق مطالعه و دسترسی به پرونده منع شدند. 

 

وکیل بدون کسب اجازه برای مطالعه پرونده در آخرین جلسه تحقیقات دادسرا از موکل خود دفاع کرد

روز ۲۴ اسفند ۹۹، ‌آخرین جلسه تحقیقات مقدماتی در دادسرای مشهد برگزار شد. در این جلسه وکیل آقای بریر، سعید دهقان، که هم‌چنان جزییات پرونده را مطالعه نکرده‌ بود، به دفاع از موکل خود پرداخت. آقای بریر در دادگاه به «جاسوسی» از طریق تصویربرداری از مناطق ممنوعه متهم شده است؛ تصاویر ادعاشده در جلسه رسیدگی برای وکیل به نمایش گذاشته نشده است. یکی از مطالب اینستاگرام آقای بریر درباره حجاب اجباری به عنوان مصداق اتهام «تبلیغ علیه نظام» در نظر گرفته شده است؛ او یادداشتی در اینستاگرام با این مضمون منتشر کرده بود: «چرا حجاب در جمهوری اسلامی اجباری است ولی در سایر کشورهای اسلامی اختیاری؟» به دلیل این‌که دادسرا مانع دسترسی تیم حقوقی به پرونده شده بود، دایره دفاعیات وکیل از متهم محدود بوده است. 

 

بازداشت

بنجامین بریز در تاریخ ۶ خرداد ۹۹ (۲۶ می ۲۰۲۰) در یکی از مناطق مرزی ایران و ترکمنستان در استان خراسان رضوی بازداشت شد. آقای بریر به دلیل همراه داشتن هلی‌شات بازداشت شده است. او پس از دستگیری به صورت تلفنی به خانواده‌اش اطلاع داد که در ایران دستگیر شده است. او مدتی در یکی از بازداشتگاه اطلاعات استان تحت بازجویی قرار داشت و پس از آن، به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد. بنجامین بریر در این مدت با مقامات سفارت فرانسه در ایران در تماس بوده است. 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)