اگر به هر دلیلی در دام یکی از این مزاحمان گرفتار شدیم چاره چیست؟

۱. بلاک:

اگر حس خوبی نسبت به پیام‌های یک ناشناس نداشته باشید، حتما او را بلاک کنید. همه ابزارها و قابلیت‌های پلتفرم‌ها برای راحتی کاربران ایجاد شده، بنابراین در استفاده از آنها تعلل نکنید. اجازه ندهید رفتارهای آزار دهنده افراد ادامه یابد. هرچه بیشتر با مزاحمان سر و کله بزنید، انرژی و زمان بیشتری از خودتان گرفته خواهد شد. بنابراین بهتر است در همان مراحل اولیه، مزاحمان را بلاک کنید و به آنها اجازه پیشروی ندهید.

۲. ریپورت:

اگر کسی مزاحم شما شده یا تهدیدتان کرد، حتما حساب کاربری او را ریپورت کنید. در تمامی پلتفرم‌های محبوب، مثل فیسبوک، توییتر و اینستاگرام، به راحتی می‌توان کاربران را ریپورت کرد.

ممکن است مزاحمت‌ها برای مدتی متوقف شود اما احتمال بازگشت دوباره این افراد وجود دارد. مراجع قضایی ابزارهای لازم برای جلوگیری یا شناسایی این افراد را در اختیار ندارد. به همین علت بهترین راه جلوگیری از افزایش مزاحمت‌ها، بلاک و ریپورت کردن است. اغلب پلتفرمها، حساب کاربری مزاحمان را به سرعت حذف می‌کنند.

۳. تماس با پلیس:

اگر مزاحمت‌ها تا حدی ادامه یافت که فکر کردید جانتان در خطر افتاده است، بهتر است هرچه سریعتر با پلیس تماس بگیرید. حتی اگر مدارک و مستندات کافی برای اثبات ادعای خود را در اختیار نداشته باشید، باز هم بهتر است هرچه سریعتر نسبت به شکایت خود اقدام کنید.

در صورت تشدید مزاحمت‌ها، دو راه کار برای کاهش احتمال خطر جانی می‌شود:

• تا جایی که می‌توانید اطلاعات شخصی خود را از فضای مجازی حذف کنید (شماره تلفن، عکسهایی که ممکن است نشان دهنده محدوده محل سکونت شما باشد و …)

• هرچه می‌توانید اطلاعات دروغ در مورد خودتان منتشر کنید (مثل آدرس و تلفن اشتباه).

۴. کاهش اطلاعات قابل دسترس:

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از بهترین راه ها برای مقابله با تعقیب سایبری، کاهش اطلاعات خصوصی قابل دسترس است. این کار از طریق مدیریت تنظیمات حریم خصوصی قابل انجام است.

شاید برای حذف اطلاعات خصوصی دیر شده باشد و مزاحم اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورده باشد. در چنین موارد حذف اطلاعات یا مخفی کردن آنها کمیک چندانی به وضعیت کاربر نخواهد کرد. بهترین راه در این شرایط، غیر فعال کردن یا حذف کلی حساب کاربری است. اشخاصی که برای جمع‌آوری فالوور‌های خود تلاش زیادی کرده‌اند، ممکن است با این کار چندان موافق نباشند. این موضوع در مورد پروفایل‌های کاربری بیشتر صدق می‌کند. این نکته را به خاطر داشته باشید که از اول شروع کردن بهتر از این است که جانتان را به خطر بیاندازید.

۵. ایجاد حساب‌های کاربری جعلی:

این روش برای گمراه کردن مزاحمان مورد بسیار کار ساز است. فقط کافی است چند حساب کاربری جعلی با نام و عکس خودتان ایجاد کنید تا تمرکز مزاحم را بر هم بزنید. در هر کدام از پروفایل‌ها، از یک سری اطلاعات خصوصی جعلی استفاده کنید مثلا محل تحصیل، محل سکونت و علایق متفاوت. حتی بهتر است اطلاعات موجود در پروفایل اصلی خودتان را هم تغییر دهید و برای مدتی، یکی از حسابهای جعلی را بکار بگیرید.

این کار مزاحم را سر در گم خواهد کرد. حتی ممکن است او را به این فکر وادار کند که در مورد هویت واقعی شما اشتباه کرده است.

در پایان دوباره به این نکته اشاره می‌کنیم که پیش‌گیری از تعقیب سایبری نسبت به رهایی از شر آن، بسیار راحت‌تر است.


مقابله با مزاحمت یا تعقیب سایبری (Cyberstalking): بخش سوم

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)